כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

ליברמן נגד השבת: הצעת חוק לתחבורה ציבורית בסופ"ש

להצעה אין סיכוי להתקבל בהרכב הנוכחי של הקואליציה - אבל היא מאותת על כוונתה של ישראל ביתנו נגד יוזמת החרדים לחוק שיאפשר לשר הפנים לסגור בתי עסק בשבת • ליברמן: "אין שום סיבה שהשלטון המרכזי יכנס לנעליו של השלטון המקומי שיודע היטב איך לנהל את ענייניו"

ליברמן. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
ליברמן. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



סיעת ישראל ביתנו שבקואליציה מקדמת הצעת חוק להנהגתה של תחבורה ציבורית בשבת. להצעה אין סיכוי להתקבל בהרכב הנוכחי של הקואליציה - אבל היא מאותת על כוונתה של ישראל ביתנו נגד יוזמת החרדים לחוקק חוק שיאפשר לשר הפנים לסגור בתי עסק בשבת ולבטל חוקי עזר עירוניים.

בישיבת סיעת ישראל ביתנו אמר היום (ב') שר הביטחון ויו"ר המפלגה אביגדור ליברמן כי הצעת החרדים לחוקק חוק שיאפשר לשר הפנים לבטל חוקי עזר עירוניים היא "צעד מיותר לגמרי. אנו חיים בסטטוס קוו, למשל בתל אביב שהתגבש במשך שנים רבות ואין שום סיבה שהשלטון המרכזי יכנס לנעליו של השלטון המקומי שיודע היטב איך לנהל את ענייניו, מה האוכלוסיה רוצה ועוד. למשל - בחיפה יש תחבורה ציבורית בשבת ואף אחד לא מציע לבטל את זה. אני חושב שההתערבות הזו בענייני השבת בתל אביב אין לה מקום, וגם להיפך: אם מישהו ירצה לחוקק חוק לפתיחת חנויות בשבת בבני ברק אני הראשון שאתנגד לכך. אנו חייבים לגלות סובלנות אחד כלפי השני, איש באמונותו יחיה וכל אחד שימצא את דרכו. אנחנו, נשתדל לבטא את דעתנו בצורה ברורה. אנו לא מחפשים תירוצים לריב אבל נעמוד על עקרונותינו".

הצעת החוק, שהוגשה על ידי הח"כים עודד פורר ויוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו) קובעת שרשויות מקומיות יהיו רשאיות להפעיל בשבת קווי תחבורה ציבורית בתחומיהן, והחלטותיהן יהיו בהתאם למסקנות מסקר תושבים שייערך על פי חלוקתם לשכונות. התשלום עבור נסיעות בשבת בהסעות ציבוריות יתבצע באמצעות כרטיס מגנטי בלבד.

בדברי ההסבר נקבע כי "סוגיית השבת היא אחת מהסוגיות החשובות והמורכבות הקיימות במדינה יהודית ודמוקרטית. ברוב המקומות בישראל, אין כיום תנועה של תחבורה ציבורית מכניסת השבת ועד למוצאי השבת, בעוד שתנועת התחבורה הפרטית אינה מוגבלת. כתוצאה מכך, תושבי ישראל שאין ברשותם רכב פרטי מופלים לרעה בצורה בלתי הוגנת.

"הצעת החוק הזו נועדה להסדיר הפעלת תחבורה ציבורית ביום המנוחה השבועי, כדי לתת מענה לצרכיהם של מרבית אזרחי המדינה ולאפשר את הפעלת תחבורה ציבורית בשבת לפי שיקול דעתה של כל רשות מקומית.".

ח"כ פרופ׳ מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני) אמר בתגובה ליוזמת ישראל ביתנו להפעלת תחבורה ציבורית בשבת: "מפלגות הקואליציה נוהגות באופן סקטוריאלי, ואינן מחפשות פיתרון רחב וממשי לסוגיית השבת, אלא רק 'להתקזז' האחת עם השנייה ולהשיב ביוזמות חקיקה על יוזמות חקיקה. לממשלה יש הזדמנות ליצור הסכמה רחבה ביותר, וזאת על ידי הצעת החוק שלי ושל שותפיי מיקי זוהר, רחל עזריה ואלעזר שטרן. אני קורא לראשי מפלגות הקואליציה לגלות אחריות לאומית, ולהפסיק להשתמש בשבת ככלי ניגוח למשברים פוליטיים מזדמנים".

מיקי גיצין, מנכ"ל ישראל חופשית, אמר כי "אנחנו מברכים את השר ליברמן וישראל ביתנו על היוזמה המתבקשת כל כך והחברתית מהמעלה הראשונה, להפעלת תחבורה ציבורית בשבת. במשך שנים אנו מציעים את מתווה קביעת אופי השבת ברמה המקומית ולפי רצון התושבים, שאמנם לא יהפוך את השבת ליום חול אבל כן ייתן מענה מאוזן לצרכיהם של ציבורים שלמים בחברה הישראלית. נכון עשו בישראל ביתנו שהתבססו על מודל צודק ונכון זה, שכן אי אפשר לדבר על תחבורה מקיימת או על צדק חברתי ללא הפעלה של תחבורה שבעה ימים בשבוע".
אביגדור ליברמן תחבורה ציבורית בשבת שר הביטחון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד