י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

חרדיות וקולנוע? בסרט הזה עוד לא היינו

כבר לא רק מורות וגננות - החרדיות רוצות להתפרנס ממקצוע שהוא גם תחביב. מזה ארבע שנים פועלת השלוחה החרדית של בית הספר לקולנוע 'מעלה' • ואם גם את אחת מאלו שיש בהן את ה"חיידק" של יצירה מספקת, בואי לקרוא את כל הפרטים על המקום המושלם בשבילך • יום פתוח חינם

חרדיות וקולנוע? בסרט הזה עוד לא היינו



מעט יותר מעשור חלף מאז שבוגרת כיתה י"ב או ד' סמינר התלבטה בין הוראה לגננות ובין גננות להוראה.

היה ברור לכולם כי ההיצע חייב להתרחב ולכן החלו להיפתח מגמות שונות כמו אדריכלות ועיצוב פנים, מולטימדיה, מחשבים, הנהלת חשבונות וכד'. לבוגרת הצעירה נוספו התלבטויות להמשך דרכה בסמינר. הבנות הריאליות פנו למדעי המחשב ומתמטיקה בשילוב הוראה והיצירתיות וההומניות פנו למקצועות כמו מולטימידיה שבשפה פחות מצונזרת נקראת 'הפקות סרטים'. מגמה זו הכשירה קרקע להרבה מאד בנות מוכשרות, בעלות שפה ויזואלית, דמיון עשיר וכושר כתיבה אשר החלו באמצעים דלים ומתוך תשוקה אדירה לכתוב ולהעלות מחזות, להכין "מצגות" ולפרוץ לתחום שלא היה קיים בציבור החרדי לפני שנות ה2000.

הסרטים כמובן היו רחוקים מקו האופק המקצועי, והשכלתן של הבנות בתחום היה מינימאלי. הרצון ליצור ולעסוק באמנות ויזואלית לעומת זאת, הלך וגבר בד בבד עם כל סרט חדש שיצא לאור בפסח ובסוכות ומוצג כ"מופע אור קולי" במתנסים ואולמות אירועים.

מנגד, הביקוש לבעלות מקצוע בתחום גובר והולך גם הוא מיום ליום. אין אירוע של מוסד תורני בו לא מוצגת מצגת מושקעת או סרט תדמית. אין כמעט אירוע משפחתי בלי הפקת וידאו וטרם דיברנו על חתונות.

הצורך בהקמת בתי ספר מקצועיים, המומחים ומצוידים בציוד ששוויו הון, במרצים מהתעשייה, בעלי רקורד עשיר ומוכח בתחום, בידע וביכולות לספק את הכשרוניות הצעירות עלה מעל פני הקרקע וכמעט שהציף את השוק שמחוץ לסמינרים. התפתחו מגמות צילום סטילס ווידאו, עריכת סרטים, הפקות, לימודי סאונד ותאורה, תסריטאות ובימוי, ליהוק, ארט, תפאורה והלבשה עד כדי העמדת סט, קלפר, טייק 1, טייק 2, טייק 3... וימי צילום הוחלפו במשמרות עריכה.

אחד מבתי הספר הידועים ביותר בתחום הינו בית הספר 'מעלה' לקולנוע בירושלים, אשר מכשיר סטודנטים למעלה מעשרים וחמש שנים בתחום הסרטים בעלי אוריינטציה יהודית-ישראלית-ירושלמית.
לפני כארבע שנים, מול הביקוש הרב שהגיע, הן מנשים ובנות והן מאנשי חינוך ורבנים אשר ביקשו עבור הנשים מקום לימודים נפרד, כשר וראוי להשגת המקצוע אשר הולך ורווח בשוק, באירועים, לעסקים וכמובן סרטי הדרמה הגדולים אשר מופקים לעילא.

מנהלת בית הספר, הגב' נטע אריאל, החליטה להרים את הכפפה ולפתוח שלוחה חרדית לנשים מכל רחבי הארץ, אשר יש בהן את "החיידק" כפי שהיא מיטיבה להגדיר זאת. החלום הגדול, הרצון ליצור והצורך הבלתי פוסק בין האצבעות לספר סיפור שעדיין לא סופר.

אל השלוחה מגיעות נשים צעירות ומבוגרות, מצפת שבצפון ועד אשדוד שבדרום, בני ברק וירושלים, ביתר, אלעד וקריית ספר. מיד אחרי הסמינר או כאלה אשר מטופלות בשישה או תשעה ילדים. כולן יחד חולקות לימודים שהם בין חוויה עוצמתית להשכלה גבוהה של יצירת סרט – תמונה ופסקול.




במשך כארבע שנים שהשלוחה החרדית של ביה"ס 'מעלה' מספרת סיפורים דרך מצלמות ו'בום'. הנשים מביאות את עולמן ויוצקות אותו אל 'זום אין', מתבוננות ברחוב בו הן מתגוררות ב'לונג שוט' ומעלות שאלות ותחקירים עד ליצירת סרט תיעודי שאילולא הן לא היה מגיע למסך.

עם פתיחת המחזור הבא, מתפתח הקורס - שוב עקב הביקוש הרב של הסטודנטיות והבוגרות וכן נשים נוספות המעוניינות בלימודי כתיבה ברמה גבוהה, במסגרת חרדית מתאימה ובו תעסוקנה בצורות כתיבה שונות כגון: כתיבה יוצרת, תסריטאות, כתיבת סרט באורך קצר וסרט באורך מלא (פיצ'ר), סדרות, כתיבת מחזות, כתיבת דיאלוגים, ליהוק ובימוי שחקנים, הפקות עלילתיות תוך שיתופי פעולה עם גורמים עתידיים.

השנה הראשונה היא שנת חובה מאחר והיא מהווה את הבסיס לכל תעשיית הסרטים. היא כוללת לימודי צילום סטילס ווידאו, תאורה וסאונד, תסריטאות ובימוי דוקומנטרי, תסריטאות עלילתית, שפה ויזואלית, מוסיקה בסרטים, הפקות סרטי תדמית, עריכת סרטים ואפקטים וסרטים לאירועים.
בכל שנה לקראת שנה"ל הבאה עורכת השלוחה החרדית ימים פתוחים להתרשמות מבית הספר, תכנית הלימודים, המרצים והאווירה הייחודית במקום.

היום הפתוח הקרוב יתקיים אי"ה ביום ראשון כ"ה באייר, 21.5.17 וניתן להרשם בטל: 02-5476276
הכניסה ללא עלות אך מותנית בהרשמה מראש!
לפרטים, הרשמה ומילגה מיוחדת של 4,000 ₪.
סרטים חרדיות קולנוע בית ספר מעלה כתבה אינפורמטיבית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד