ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024

הרבנים פירקו את הספינר: מותר להשתמש בו בשבת?

שגעון ה"ספינר" השתלט על הציבור, ילדים ומבוגרים כאחד משחקים בו, והרבנים מתייחסים לפן ההלכתי במשחק שכבש את הציבור. הרבנים שבדקו את הספינר לחלקיו הכריעו האם מותר להשתמש בו בשבת • וגם, מה אמרו הרבנים על השימוש בו בתלמוד התורה ובבית הספר?

ילד משחק בספינר. צילום: נתי שוחט - פלאש 90
ילד משחק בספינר. צילום: נתי שוחט - פלאש 90



שגעון ה"ספינר" השתלט על הציבור, ילדים ומבוגרים כאחד משחקים בו, והרבנים מתייחסים לפן ההלכתי במשחק שכבש את הציבור.

ספינר הוא צעצוע קטן שלרוב מגיע בצורת משולש מעוגל. כשמחזיקים במרכזו אפשר לסובב אותו, ויש לו תנועה חלקה שנמשכת שניות ארוכות ואף דקות. ילדים רבים אוהבים פשוט לאסוף את הספינרים על כל צבעיהם ועיצוביהם השונים או להתחרות ביניהם מי יכול לסובב את הספינר שלו למשך הזמן הארוך ביותר. מעבר לכך מעסיק הצעצוע את הידיים, כמו היו-יו שהיה להיט בעבר.

רבני המכון המדעי טכנולוגי להלכה בראשות הגאון רבי לוי יצחק הלפרין הופתעו השבוע, מהתגודדות של עשרות ילדי חמד, שצובאים על פתחי המכון בכל יום בשעות הצהרים, כשבידי כל אחד מהם "ספינר", ושאלותיהם מצטרפות לעשרות רבות של שאלות שזרמו בשבוע האחרון דרך האימייל בנוגע למשחק ב"ספינר" בשבת.

כמו בכל מוצר ופיתוח חדש, גם כאן מצאו ילדי ישראל בעצמם את הכתובת המתאימה, ופנו אל המכון בשאלה האם מותר לשחק במשחק זה בשבת.

לאחר שפירקו את ה"ספינר", ובדקו את אותו על קרבו ועל כרעיו, השיבו להם רבני המכון, כי ב"ספינר" רגיל מותר לשחק בשבת ללא כל חשש, אולם ב"ספינר" מאיר ומנצנץ כמובן שאסור בהחלט לשחק בשבת, שכן סיבובו גורם להארת נורות הלדים הקבועים בו.

גם רבה של רמת אלחנן, הגר"י זילברשטיין פסק כי בספינר רגיל מותר להתשמש בשבת.

יחד עם זאת, המליצו רבני המכון בפני הילדים להימנע מהבאת ה"ספינר" לבית הכנסת בשבת, על מנת שלא לפגוע בכבוד המקום וקדושתו, ובוודאי שעליהם להיזהר שלא לשחק בו בשעת התפילה וקריאת התורה.

הרבנים אמרו כי לדעתם, למרות ההנחה הרווחת בקרב יצרני ומשווקי ה"ספינר" כי הוא מסייע לבעיות קשב וריכוז, אין לילדים לשחק בו אלא בשעות הפנאי ובזמני ההפסקות בלימודים, ואילו בשעות הלימודים יש בכך משום חוסר דרך ארץ וזלזול הן כלפי חומר הלימודים והן כלפי המורים והמלמדים. לפיכך על ילדי בתי הספר ותלמודי התורה להימנע מלשחק ב"ספינר" במהלך השיעורים.
ספינר משחק הלכה שבת מכון טכנולוגי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד