כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

סוער: מקלב ומלכיאלי פוצצו את הדיון בועדת החוקה

דיון סוער שהתקיים הבוקר בועדת החוקה של הכנסת, התפוצץ לאחר שחבר הכנסת אורי מקלב הודיע כי יצביע נגד עמדת משרד המשפטים המבקש למנות אישה לסמנכ"לית בתי הדין. אחרי מקלב, הודיע גם מלכיאלי כי יצביע נגד. השניים יצאו והישיבה פוזרה • מקלב: "זהו תפקיד הדורש ידע הלכתי"

מקלב ומלכיאלי בוועדת החוקה לפני הסערה
מקלב ומלכיאלי בוועדת החוקה לפני הסערה



דיון סוער שהתקיים הבוקר (רביעי) בועדת החוקה של הכנסת, התפוצץ, לאחר שח"כ אורי מקלב הודיע כי יצביע נגד שינוי התקנות. בעקבותיו הודיע גם ח"כ מיכאל מלכיאלי כי גם הוא יצביע נגד.

מ"מ יו"ר הועדה, ח"כ רוויטל סוויד, העלתה להצבעה את אישור שינוי התקנות בכדי לאפשר מינוי אישה לסמנכ"לית בתי הדין הרבניים, וזאת עפ"י פסיקת בג"ץ שקבע כי יש לפעול לשינוי התקנון, הקובע כי מנכ"ל בתי הדין חייב לבוא מתוך המערכת, כלומר מי שהוא בעל כושר לדיינות או לרבנות עיר.

ח"כ אורי מקלב אמר בדיון: "ניהול בתי הדין הרבניים אינו תפקיד אדמניסטרטיבי, זהו תפקיד הדורש ידע הלכתי, מערכת הדיון וסדרי הדיון, לוחות הזמנים, כל אלו שאלות הלכתיות שרק דיין מוסמך לפסוק בהם, יש כאן שאלות של עינוי דין וכדומה".

לפני ההצבעה יצאו הח"כים מקלב ומלכיאלי את חדר הוועדה, כשהבינה יו"ר הוועדה, כי אין לה רוב לאישור התיקון לחוק, פיזרה את הוועדה ובכך נמנעה העברת התיקון.

כזכור, ב-7 בינואר 2016 קבע בג"צ כי אישה יכולה להתמנות לתפקיד מנכ"לית בתי הדין הרבנים, זאת בניגוד לדעת הרבנים הראשיים לדורותיהם, שסברו כי רק מי שהוכשר לדיינות יכול לכהן בתפקיד הרם.

לאור עתירות שהגישו ארגוני הנשים לבג"צ, לפיהן קיימת הפלייה בכך שרק גברים מכהנים בתפקיד, בעוד בבתי הדין הרבנים נידונות גם נשים, הוצע כפשרה, שתמונה סמנכ"לית לבתי הדין הרבניים, ולפני כחודש, בהרכב בראשות השופט אליקים רובינשטיין, קיבל בג"צ את עתירתן.

שופטי בית המשפט העליון אף הקפיאו מינוי מנכ"ל קבוע לבתי הדין עד שתמונה אשה לתפקיד סמנכ"לית בתי הדין, כפי שהבטיח מנכ"ל המשרד לשרותי דת עודד פלוס, השופטים ביקשו כי ועדת החוקה תזרז את הדיון, בתיקון החוק שיאפשר התמודדות אשה לתפקיד סמנכ"לית בתי הדין.

בהחלטתם כתבו השופטים: "נמסר לנו כי הוגשה לועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת, טיוטה מתוקנת של התקנות והיא ממתינה לדיון. אנו מחלים פני יו"ר הוועדה כי הדיון ייערך בהקדם האפשרי, ככל הניתן מיד לאחר פגרת הפסח".

בחלקה השני של העתירה מותחים השופטים ביקורת על מנכ"ל המשרד פלוס, שהבטיח למנות סמנכלי"ת ולא קיים: "נושא שני שלפנינו, שיסודו בעקבות שיג ושיח עם בית המשפט, הוא בהבטחה מפורשת של מנכ"ל המשרד לשירותי דת, למינוי אישה לתפקיד סמנכ"ל בתי הדין הרבניים. שמחצית הנזקקים להם הן נשים".

"כעולה מהודעת המדינה "נתקע" הדבר מטעמים כאלה ואחרים, חרף תמיכת היועץ המשפטי לממשלה. מופתים גדולים מזה כבר נעשו בתחום המינויים בישראל, כולל במערכת בתי הדין, אך כאן לא צלחה הדרך. לבקשת העותרות בעקבות שיג ושיח, ניתן בזה צו על תנאי שעניינו ליתן טעם מדוע לא תמונה אשה לתפקיד סמנכ"ל בתי הדין הרבניים. תשובה עד 25.4.17".

בסיום ההחלטה השופטים מתנים את מינוי המנכ"ל הקבוע, עד שהנושאים יסודרו: "נציין כי פתרון לשתי הסוגיות הללו יאפשר מינוי קבוע לתפקיד מנהל בתי הדין הרבניים".

בתחילת השבוע שעבר הגישה המדינה לבג"ץ תצהיר תשובה במסגרת העתירה הנוגעת למינוי אישה לתפקיד סמנכ"לית בתי הדין הרבניים.

בתצהיר שהוגש ע"י מנכ"ל המשרד לשירות דת, עודד פלוס, נאמר כי תוך 14 יום יחל הליך לאיתורה של אישה, המשמשת בתפקיד בדרגת סמנכ"לית במשרד ממשלתי אחר, לתפקיד סמנכ"לית בבתי הדין הרבניים.
אוקי מקלב בתי הדין סמנכלית מיכאל מלכיאלי ועדת חוקה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד