כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

רק בגלל גחמה של נתניהו: זו הסיבה ל"קבורת החמור" של רשות השידור

הפגיעה בעובדי רשות השידור נגרמה מסיבה אחת בלבד: לספק את גחמתו של נתניהו להקים תאגיד חדשות נפרד בלוח זמנים בלתי אפשרי

בנימין נתניהו (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
בנימין נתניהו (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)



ראש הממשלה בנימין נתניהו הוציא היום בצהריים הודעת התנערות ממחדל ההודעה על סגירת רשות השידור. "ההחלטה לסגור באופן שבו נעשתה היתה לא מכבדת ולא מכובדת", מסר נתניהו. "ראש הממשלה שמע על כך בתקשורת. הדבר נעשה לא על דעתו ולא בידיעתו, מה גם שאינו מוסמך לקבל החלטה מסוג זה. ראש הממשלה היה זה שנלחם על כך שחברת החדשות של הערוץ תמשיך לשדר ושכמה שיותר עובדים ייקלטו בגוף התקשורת החדש".

אז מדוע באמת קיבלו עובדי רשות השידור את ההודעה הפתאומית על השידור האחרון של מהדורת "מבט", שעה לפני שידורה? מדוע לא התעדכנו עובדי קול ישראל מספיק זמן מראש לגבי יום השידורים האחרון? מדוע נערכת כזו "קבורת חמור" לרשות השידור תוך פגיעה חמורה בעובדיה?

בניגוד גמור להצהרת נתניהו, המחדל הזה נובע מסיבה אחת – הגחמה שלו עצמו למנוע מתאגיד השידור הציבורי לעלות עם שידורי חדשות. הליך החקיקה שאושר אתמול בוועדה בכנסת מבטל את שידורי החדשות של תאגיד השידור כאן, ולמעשה מקים תאגיד חדש שישדר חדשות בסנרכון עם תאגיד כאן, שישדר תוכן רגיל. בשלב הראשון, תאגיד החדשות יורכב מעובדי חטיבת החדשות של כאן, אבל בהמשך תמונה לו מועצה נפרדת ומנהל נפרד, שייתכן שיעשו בו שינויים.

אבל הקמה של תאגיד חדש אורכת זמן, ולא היה נראה שיש היתכנות להקים את תאגיד החדשות כבר ב-15 במאי – המועד הנוכחי לסגירת הרשות והקמת התאגיד. לכן, כולם היו משוכנעים כי אחרי שמונה דחיות במועד יישום הסגירה-פתיחה (המועד המקורי היה בכלל מארס 2015), גם הפעם דחייה נוספת של כשבועיים.

לכן אף אחד מהנציגים הרשמיים של כונס הנכסים הרשמי דוד האן, וגם לא מנהל רשות השידור ברי בר ציון, הגיעו לדיונים האחרונים. הם כלל לא היו בלופ.

אתמול, במהלך הדיונים בוועדה המיוחדת בראשות יו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן (הליכוד), התגבש מתווה שתאגיד החדשות כן ייפתח ב-15 במאי. הסיבה לכך היא בעיקר החשש מפני עלות נוספת של 17 מיליון שקל להארכת מועד יישום החוק הביא להתנגדות לדחייה נוספת. לכן גובש מנגנון מוזר מאוד שמאפשר מינוי מנהל זמני למנהל הזמני למנהל הזמני של תאגיד החדשות (כן, זה עד כדי כך מסובך), וכך הוא יוכל לקום כבר ב-15 במאי.

בהנהלת התאגיד הבינו שזה אכן קורה עכשיו, והודיעו מיד שהם חייבים כבר כעת את 500 העובדים שעוברים מרשות השידור לתאגיד, וזקוקים לעוד חומרים מרשות השידור – וזאת כדי שיוכלו להיערך לתחילת השידורים ביום שני הקרוב, ב-15 במאי. חברות הכנסת שולי מועלם ואיילת נחמיאס-ורבין, שהשתתפו בדיונים בוועדה המיוחדת שדנה בנושא, התעשתו וקראו מיד לכנ"ר ולמנהל רשות השידור והודיעו להם שיש לקבל החלטות במהירות ולהכריע מתי עוברים העובדים.

הכנ"ר הגיע בשעות הערב, מבולבל לחלוטין מהתהפוכות הרבות, ואז הבין שהפעם זה סופי וכי לא תהיה דחייה נוספת. לא היתה לו ברירה אלא לחתוך כאן ועכשיו ולהודיע על סיום השידורים, וזאת כדי לאפשר לתאגיד להיערך לשידורים ביום שני.

ובמילים אחרות, כל הפגיעה הזו בעובדים נגרמה אך ורק שוב בגלל הליכי החקיקה השונים שנועדו לספק את גחמתו של נתניהו להקים תאגיד חדשות נפרד בלוח זמנים בלתי אפשרי.

בפועל, בשלב זה לא נראה כיצד יהיה אפשר להתחיל לשדר ביום שני מבלי שהוקם עדיין תאגיד החדשות הנפרד. מי מנהל את העובדים? מי מבטח אותם? מי רושם את שעון הנוכחות שלהם לקבלת שכר? מי אחראי למעשיהם? החוק יוצר כאוס בשידור הציבורי - וזו הרי המטרה העיקרית של נתניהו.

ראש האופוזיציה ויו"ר המחנה הציוני, יצחק (בוז'י) הרצוג, אמר בתגובה להודעת ראש הממשלה על אופן סגירת רשות השידור: "נתניהו הוא זה שחיסל במו ידיו את רשות השידור, הונה את עובדיה וגזל את פרנסתם. ראוי להזכיר היום לנתניהו שהוא זה שכינה את עובדי רשות השידור חמאסניקים, הוא זה שנפגש איתם ונתן להם תקוות שווא והוא זה ששלוחיו מבצעים מעקבים אחר עיתונאים ומחסלים את העיתונות החופשית והעצמאית בישראל.

"החשכת מבט אמש ורשת ב' היום, בלי כל תיאום והכנה מראש - היא צעד אלים וגס רוח שפוגע בעובדים המסורים ובציבור. אופייני לממשלה שתוחלף במהרה על ידי גוש גדול ושפוי - שיהווה אלטרנטיבה לגחמות ולהפחדות".

צבי זרחיה השתתף בהכנת הידיעה.
רשות השידור תאגיד השידור בנימין נתניהו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד