כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024

יאיר לפיד כתב אות בס"ת; האם הוא פסול?

יאיר לפיד כתב אות ב'ספר התורה של עם ישראל' כשלצידו, מחזיק את ידו, יוזם הפרויקט הרב דוד אברהם פרסמן. הסוגיה המעניינת היא, האם לפיד, שמצהיר בריש גלי על היותו מחלל שבת ונחשב לסמל אנטי חרדי, פסל בכך את ספר התורה?

יאיר לפיד כתב אות בס"ת; האם הוא פסול?



יו"ר מפלגת יש עתיד יאיר לפיד כתב הבוקר (רביעי) אות ב'ספר התורה של עם ישראל' כשלצידו, מחזיק את ידו, יוזם הפרויקט הרב דוד אברהם פרסמן. הסוגייה המעניינת היא, האם לפיד, שמצהיר בריש גלי על היותו מחלל שבת ונחשב לסמל אנטי חרדי, פסל בכך את ספר התורה.

בשיחה עם "בחדרי חרדים" מספר הרב פרסמן כי "יאיר התרגש מאוד לכתוב אות בספר התורה. אם בכנסת הקודמת היה נדמה שיאיר פחות מחובר לתורת ישראל, אז הנה היום, פסח שני, הייתה לו הזדמנות לתקן, והנה הוא תיקן - והתחבר לתורה".



הרב פרסמן מוסיף ואומר ל"בחדרי חרדים": "יש משהו ייחודי בספר התורה הזה, שהוא מאחד את כל עם ישראל".

• יהיו כאלה שיגידו, איך אתה נותן ליאיר לפיד, שמחלל שבת וכופר בתורת ישראל, לכתוב אות בספר תורה?

"בכל דבר טוב שאדם עושה יש מתנגדים" משיב הרב. "לפיד הוא יהודי לכל דבר ואין בזה בעיה הלכתית - לפני שהוא כתב אות בספר, שאלתי פוסקי הלכה והם אמרו במפורש שאין בעיה שהוא יכתוב אות - מה גם שהוא לא כתב במפורש, הוא רק החזיק לי את היד ובפועל אני כתבתי".

לסיום אומר הרב פרסמן: "העניין בספר התורה הזה הוא לקרב את כל עם ישראל לתורת ישראל - חיילים, אסירים, וחילונים, ואנשים רחוקים מהדת כולם כתבו וזכאים לכתוב אות בספר התורה הזה".

אך בניגוד לדבריו, בחודש סיון לפני כשנה, פירסמנו כאן ב"בחדרי חרדים" על שאלה שהגיעה אל פוסקי הלכה בכירים בדור, והתפרסמה ב'וישמע משה', בנוגע ליהודי חילוני שתרם ספר תורה לעילוי נשמת אביו ובכתיבת האותיות ביקש אף הוא לכתוב אות בספר התורה ובאם לא יכבדו אותו הוא עלול להיפגע, אך אם כן - האם הספר עשוי להיפסל.

הגאון רבי נפתלי נוסבוים הורה להזהיר את הנדיב שלא יגע בקולמוס במסגרת עצמה, אלא רק בחלל - שבאופן כזה אין ידו פוגמת את כשרות הכתיבה.

הדיין הגאון רבי מנחם מנדל שפרן כתב שהעצה היא לזכור איזה אות כתב הנדיב, ולאחר הכנסת ספר תורה ימחקו את האות ויכתבו אותה בקדושה.

הגאון רבי שמאי קהת גרוס מבעלזא כתב שבאמת אין לחשוש למחוק את האות כי הוא הרי ספר תורה פסול, והאיסור למחוק אות הוא רק מספר תורה כשר. והוסיף שאין בזה גניבת דעת כי התורם הרי לא ירצה שהספר תורה יהיה פסול בגללו.

גם הגאב"ד הגאון רבי מרדכי גרוס כתב שעדיף שהסופר ימחק לאחר מכן רק את החלל שמילא התורם ויותיר את המסגרת שנכתב על ידי הסופר מתחילה, באופן כזה שלא יהיה חשש של מחיקת אות בספר תורה שלא לצורך.

הגאון רבי יעקב מאיר שטרן ענה על כך שהצד הטוב ביותר שהסופר יכין את מסגרות האותיות כנהוג, והתורם ימלא אותן ואז יחזור הסופר ויעבור על זה ואז ממה נפשך אם הכתב העליון הוא העיקר אז הסופר עשה מלמעלה ואם הכתבת תחתון אז גם הסופר הכין את המסגרת מלמטה.

"ספר התורה של עם ישראל"

זה התחיל בקטן והלך והתעצם למיזם ענק ומרגש שמאחד ומחבר בין כל סוגי וחלקי עם ישראל. 'ספר התורה של ישראל'. הרעיון הבריק במוחו של הרב דוד-אברהם פרסמן בשמחת תורה האחרון, בשעה שרקד עם ספר התורה. הוא הביט בקהל המגוּון שרקד במעגלי שמחה התוססים, ופתאום ידע מה הוא עומד לעשות.

הרב פרסמן, הפועל עם מגוון רב של אנשים, כמרצה בחוגי בית ובפעילותו למען חיילים בודדים במרכז 'אור נועם', חשב על הרעיון הבא: שכל יהודי יזכה לכתוב אות בספר התורה ועל-ידי כך ירגיש מחובר. מחובר לתורה הקדושה, לבורא עולם.

"אחרי החגים", המיזם יצא לדרך. הרב פרסמן נוסע במקומות שונים ברחבי הארץ, עם ספר-התורה של עם ישראל ומאפשר לכל יהודי לזכות בזכות הנדירה של כתיבת אות בספר תורה.

קודם לכתיבת ספר התורה, הרב פרסמן מדבר איתם על התורה ומשמעותה ועל הזכות המיוחדת בכתיבת אות. אנשים שואלים שאלות ומקבלים תשובות, ולאחר מכן ממלאים את האות בהתרגשות רבה, כשהוא אוחז בקולמוס והם אוחזים בו איתו.

הרב פרסמן מסתובב גם במקומות שלכאורה מנותקים מחיי תורה ומצוות ומגלה שם נשמות הכמהות לשמוע יהדות.

בין היתר כתבו בספר התורה רבנים חשובים, ובהם המקובל רבי דוד אבוחצירא שליט"א, הרב ישראל מאיר לאו שליט"א - רבה של תל אביב. הגר"ח קנייבסקי שליט"א נחשף לפועלו של הרב פרסמן במהלך ביקור מיוחד.

בנוסף, גם אישים מפורסמים הספיקו כבר לכתוב אות בספר התורה של עם ישראל, ובהם: יורם גאון, אברי גלעד, קובי פרץ, ואפילו הרב של טראמפ הרב הייר שביקר בימים האחרונים בישראל וכתב אות.
ספר תורה יאיר לפיד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 18 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד