כ"ט ניסן התשפ"ד
07.05.2024

מסוקים באוויר וצביעות על המסכים; טראמפ מטלטל את ארה"ב

כמות ורמת האמוציות שהתפרצו ביממה האחרונה בארה"ב בעקבות החלטתו הדרמטית של הנשיא דונלד טראמפ להדיח את ראש ה-FBI ג'יימס קומי מתפקידו, הגיעו לשיאים חדשים • "בחדרי חרדים" עם סיקור נרחב על הפרשה שמטלטלת את ארה"ב

דונלד טראמפ (רויטרס)
דונלד טראמפ (רויטרס)



כמות ורמת האמוציות שהתפרצו ביממה האחרונה בארה"ב בעקבות החלטתו הדרמטית של הנשיא דונלד טראמפ להדיח את ראש ה-FBI ג'יימס קומי מתפקידו, הגיעו לשיאים חדשים. פרשנים ברשתות הטלוויזיה התחרו בכמות הטלת הרפש, כל צד והרפש שלו.

אבל עוד קודם לכן, נתחיל מהדיווחים האחרונים בפרשה שמטלטלת את ארה"ב. על פי הדיווחים האחרונים בכלי התקשורת בארה"ב, הדחתו של קומי יצאה לפועל מספר ימים אחרי שראש ה-FBI המודח ביקש מימון נוסף לחקור את המעורבות הרוסית בקמפיין הבחירות בארה"ב ואת הקשרים של בכירים בקמפיין טראמפ עם גורמים ברוסיה.

טראמפ התייחס להחלטה הדרמטית שלו בפתח פגישת עבודה בבית הלבן, שם אמר כי פיטר את קומי מאחר והוא "פשוט לא עשה עבודה מספיק טובה".

עוד קודם לכן, בסדרת ציוצים בטוויטר, הרשת המועדפת על טראמפ להעברת מסרים, הצהיר טראמפ כי כל מי שתוקף את החלטתו כעת עוד יודה לו בסופו של דבר. "קומי הפסיד את האמון כמעט של כולם בוושינגטון, רפובליקנים ודמוקרטים כאחד. כשהעניינים יירגעו הם יודו לי" צייץ טראמפ.

במקביל, על רקע הסערה המתחוללת בארה"ב בכל הנוגע לפיטורים של קומי, שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב נפגש היום בבית הלבן עם טראמפ. זו הפגישה הראשונה של טראמפ עם בכיר ממשל רוסי מאז שנכנס לתפקיד נשיא ארה"ב. טראמפ אמר שהפגישה עם לברוב הייתה "טובה מאוד", וציין ש"ההרג הנורא בסוריה חייב להיעצר".

כאמור, רמת האמוציות שהצליחה החלטתו הדרמטית של טראמפ להוציא שברו שיאים. רשתות הטלוויזיה המרכזיות - רשת CNN ורשת "פוקס ניוז" - דיווחו כמובן באינטנסיביות בלתי רגילה על האירוע, כאשר כל רשת תופסת כמובן מיד צד בפרשה - CNN הליברלית נגד ההחלטה בעוד פוקס השמרנית מעניקה רוח גבית מלאה לנשיא.

ביממה האחרונה נחשפו מספר פרטים חדשים בנושא. כך למשל דווח כי מכתב הפיטורים הונח על שולחנו של קומי במשרדו בוושינגטון, בעוד קומי עצמו שהה בלוס אנג'לס במפגש עם סוכנים.

ברשת CNN דווח כי אחד משומרי הראש של טראמפ הגיע למטה ה-FBI בוושינגטון כדי למסור את המכתב לידיו של קומי, אך קומי לא נכח במקום והמאבטח השאיר את המכתב בלשכתו הריקה. גורם בבית הלבן מסר כי "מי שעשה זאת היה קית' מילר - עוזרו של טראמפ ומנהל לוח הזמנים שלו"

במהלך המפגש נדהמו הנוכחים לראות את הדיווחים בכלי התקשורת על פיטוריו של קומי, כאשר האחרון עוד היה משוכנע בתחילה כי מדובר במתיחה.

לאחר שהבין כי מדובר בהחלטה אמיתית, קומי יצא בשיירה מאובטחת לשדה התעופה, שם המתין לו מטוס פרטי שלקח אותו לוושינגטון. רשתות הטלוויזיה לא חסכו במשאבים והעלו מסוקים לאוויר שהעבירו בשידור חי את נסיעתו של קומי לשדה התעופה, כמו גם את המראת מטוסו.

ראש ה-FBI המודח גצילום: ראש ה-FBI המודח ג
ראש ה-FBI המודח ג'יימס קומי (רויטרס)




במקביל, מסע הצביעות על המסכים צבר תאוצה. ברשת CNN, שם זעמו על החלטת טראמפ, תקפו בחריפות את המהלך ואף השוו אותו למהלך שביצע הנשיא ניקסון כשפיטר את התובע המיוחד שחקר אותו בפרשת "ווטרגייט" המפורסמת. אלא שרק לא מזמן, אותם פרשנים ועיתונאים, דחפו להדחתו של קומי בעקבות התערבותו בבחירות בארה"ב לטובתו של טראמפ לאחר שהודיע על פתיחה מחודשת של החקירה בפרשת המיילים של מועמדת המפלגה הדמוקרטית הילרי קלינטון, שרק לפני מספר ימים הצהירה חד-משמעית כי הודעתו של קומי עלתה לה בבחירות. "אם הבחירות היו נערכות יום קודם הודעתו אני הייתי נשיאת ארה"ב", אמרה.

מסע הצביעות לא פסח כמובן גם על הרשת המתחרה - פוקס. שם גיבו את החלטת הנשיא, זאת למרות שטראמפ עצמו תמך ועודד את הודעתו של קומי על חקירת קלינטון - אותה החלטה שסייעה לו לנצח בבחירות. אותם פרשנים ועיתונאים, שאז שמחו וחגגו את הודעתו של קומי, סיפרו ביממה האחרונה עד כמה הדבר היה טעות מבישה ולכן על קומי ללכת הביתה.

הסיבה הרשמית להדחתו של קומי נעוצה בחוות דעת של סגן התובע הכללי בנוגע להחלטתו הראשונית של קומי - סגירת החקירה נגד קלינטון, שכאמור, בסופו של דבר התהפכה רגע לפני הבחירות.

"אתה יכול לעשות את הדבר הנכון - מהסיבות הלא נכונות, בדרך הלא נכונה ובתזמון הלא נכון" סיכם אחד הפרשנים ב-CNN.

אין ספק כי מה שעומד בבסיס החלטתו של טראמפ, לפחות כך זה נראה לכל מי שעיניו בראשו, הוא החלטתו של קומי לחקור לעומק את הקשרים בין בכירים בממשל טראמפ לבכירים רוסיים, זאת על רקע הניסיון הרוסי להתערב בבחירות בארה"ב.

זווית נוספת ומעניינת בסיפור היא מעורבותו של ג'ף סשנס, שר המשפטים, בהחלטה של טראמפ. במכתבו של הנשיא צויין כי את ההחלטה לפטר את קומי הוא קיבל לאחר ששר המשפטים ג'ף סשנס המליץ על כך יחד עם התובע הכללי וסגנו, אך "אליה וקוץ בה" - מאחר שגם שר המשפטים עצמו מעורב בפרשה הרוסית ונפגש עם גורמים רוסיים לפני הבחירות.

טראמפ עצמו לקח בחשבון את העובדה שגם הדמוקרטים רצו שקומי יודח, אך טראמפ עשה את זה בעיתוי גרוע, יומיים בלבד לפני שקומי אמור להעיד בקונגרס בנוגע לפרשה ורגע לאחר ההחלטה על פתיחת חקירה בפרשה.

בנוסף, נוצר הרושם כי טראמפ, מאז כניסתו לתפקיד, מדיח ומפטר כל מי שמנסה לעמוד בדרכו. כעת מתמקדים רבים בממסד הפוליטי והתקשורתי במינוי תובע מיוחד לחקירת הקשר הרוסי, אך לא נראה בשלב זה כי המהלך יצלח. בנוסף, גם במידה וימונה תובע מיוחד בפרשה, הוא ייאלץ להסתמך על חקירת ה-FBI, כאשר מי שיעמוד בראשו יהיה נאמנו של טראמפ, דבר שיקשה מאוד על החקירה.

לסיכום, טראמפ כמו טראמפ, עושה את הכל בדרכו שלו - מנהל את ארה"ב כעסק לכל דבר - מפטר ומדיח את אלו שעומדים בדרכו. כל אחד מסתכל על כך בצורה שונה - יש כאלו שיטענו שמדובר בהלך חשיבה נכון שיקדם את ארה"ב בעוד אחרים יטענו כי מדובר בסכנה ברורה ומיידית לדמוקרטיה הגדולה בעולם.
דונלד טראמפ ג'יימס קומי FBI רוסיה פיטורים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 17 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד