י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

כחלון "מגן הבג"ץ" - עוקף את בג"ץ

בחוות דעת שנכתבה לבקשת ח"כ אורי מקלב ע"י 'התנועה למשילות ודמוקרטיה', עולה כי לפחות שני מהלכים שיזם כחלון נועדו לעקוף פסקי דין באמצעות חקיקה • עורכי הדין של התנועה" "קשה להצדיק את התנגדותו של השר כחלון לחקיקה "עוקפת בג"ץ" של חברי כנסת אחרים"

כחלון. צילום: הדס פרוש, פלאש 90
כחלון. צילום: הדס פרוש, פלאש 90



"מגן הבג"ץ" - עוקף את בג"ץ בעצמו: בחוות דעת שנכתבה לבקשת ח"כ אורי מקלב ע"י 'התנועה למשילות ודמוקרטיה', עולה כי לפחות שני מהלכים שיזם כחלון נועדו לעקוף פסקי דין באמצעות חקיקה. עורכי הדין של התנועה מדגישים בחוות הדעת כי זוהי "תגובה ראויה של המחוקק לפסיקת בית המשפט, כאשר בית המשפט פוסק בהתאם למצב החוקי במועד פסק הדין, ואילו המחוקק פועל לשנות את החוק בהתאם על מנת לקדם את הערכים הרצויים בעיניו".

בחוות הדעת שחיברו עורכי הדין של 'התנועה למשילות ודמוקרטיה' נכתב כי "כחלון מנסה להציג את עצמו כמגן בית המשפט העליון, אולם בתקופת כהונתו הוא למעשה אחראי באופן ישיר לפחות לשני חוקים "עוקפי בג"ץ", שנועדו לעקוף במכוון פסיקות ברורות של בית המשפט העליון:

א. חוק "מס דירה שלישית" – בית המשפט העליון קבע במפורש בעבר, ששני בני זוג שחתמו על הסכם ממון מפורש שקובע כי לא יראו בדירות שלהם רכוש משותף – על רשויות מיסוי מקרקעין לכבד את הסכם הממון ואכן לא רואים בדירות רכוש משותף. כחלון, ברצונו ללחוץ על בעלי הדירות, הכניס לחוק ריבוי הדירות שלו סעיף מפורש שקובע שלצורך מס דירה שלישית ייראו בבני זוג "יישות אחת", למרות כל הסכם שייחתם ביניהם. סעיף זה התווסף בכוונה לעקוף את פס"ד שלמי לעיל.

ב. חוק התכנון והבניה קובע כי בעלים של מקרקעין שנפגע כתוצאה מאישור תוכנית, יכול לדרוש פיצוי מהוועדה המקומית שאישרה את התוכנית. הפרקטיקה הייתה כי העיריות והוועדות המקומיות נהגו לדרוש כתבי שיפוי מיזמים שרכשו את הקרקע והיו מעוניינים בקידומן של תוכניות, על מנת שהיזמים יישאו בעול התביעות שעלולות היו להגיע. בפסק דין מחודש דצמבר 2016 קבע בית המשפט העליון כי הרשויות המקומיות אינן רשאיות לדרוש כתבי שיפוי מהיזמים, ובכך לגלגל את האחריות במקרה של נזק לגורמים פרטיים. בעקבות הפסיקה המפורשת הזו, פרסם השר כחלון את הצעת חוק התכנון והבנייה, התשע"ז -2017, בו נכתב במפורש כי בעקבות פסק הדין בעניין פרחי ביקל (לעיל) מבוקש להוסיף לחוק את סעיף 197א(א) שיאפשר לרשויות לדרוש כתבי שיפוי. מהלך חקיקתי מפורש ע"מ לבטל את פסק הדין של בית המשפט העליון.

"אם כן, כאשר השר כחלון מבקש לקדם את האינטרסים הפוליטיים שלו, שהינם קידום מהיר של תוכניות בניה וצמצום הדירות להשקעה, הוא יודע היטב לפעול באופן ישיר ואגרסיבי כנגד פסיקות מפורשות של בית המשפט העליון, לעיתים תוך ציון מפורש של פסק הדין שאת תוצאתו הוא מבקש לבטל.

"חשוב לציין" כתבו אנשי התנועה "כי מדובר, לעמדתנו, בתגובה ראויה של המחוקק לפסיקת בית המשפט, כאשר בית המשפט פוסק בהתאם למצב החוקי במועד פסק הדין, ואילו המחוקק פועל לשנות את החוק בהתאם על מנת לקדם את הערכים הרצויים בעיניו. עם זאת, קשה להצדיק את התנגדותו של השר כחלון לחקיקה "עוקפת בג"ץ" של חברי כנסת אחרים, אשר היא לגיטימית באותה המידה, בעוד שהוא עצמו פועל לעקוף פסיקות מפורשות של בית המשפט העליון".
אוקי מקלב משה כחלון עוקף בגץ התנועה למשילות ודמוקרטיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד