י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

זהירות אש - בטיחות במדורות ל"ג בעומר

ל"ג בעומר הוא יום בעל משמעות מיוחדת הטומן בחובו סכנות רבות. בואו נלמד מיום מיוחד זה כיצד לשלוט באש, כדי שחלילה לא היא תשלוט בנו • חשוב

זהירות אש - בטיחות במדורות ל"ג בעומר
מדורת ל"ג בעומר



מנהג הדלקת המדורות הוסבר במקור על ידי ר' עובדיה מברטנורא במכתב שכתב לפני למעלה מ-500 שנה: "בי"ח באייר באים מכל הסביבות ומדליקים אבוקות גדולות..." (על קברו של רבי שמעון בר יוחאי במירון).

לאחר כמה מאות שנים מסביר ר' צבי אלימלך מדינוב כי האש והאור מסמלים את התגלות ר' שמעון בר יוחאי, שכתב את ספר הזוהר (ספר המגלה לנו רובד פנימי ונסתר בתורה): "המאיר ומבהיק מסוף העולם ועד סופו והוא מאיר לנו בגלותנו".

מעדותו של ר' אבא, תלמידו של ר' שמעון בר יוחאי, שקיבל עליו את משימת כתיבת ספר הזוהר - תורת הסוד, על פי מה ששמע וראה מרבו ביום פטירתו:

"ולא הרימותי ראשי, שהאור היה כל כך גדול שלא יכולתי להסתכל...כל אותו היום לא פסקה האש מן הבית ולא היה מי שהתקרב אליו, שלא יכלו לגשת אליו שהאור והאש היו סביבו...".

יצירתו הקבלית של ר' שמעון בר יוחאי נקראת הזוהר, על שם קרינת האור הגדול. אנו למדים ממקורותינו שהדלקת האש, והאור והחום היוצאים ממנה, מסמלים דברים גדולים ועמוקים מאוד, והמדורות שאנו מדליקים מאות שנים לאחר מכן נועדו להזכיר את האור הרוחני שזהר כל אותו היום. אפשר להשוות זאת גם לשמש, כדור האש העצום, המחמם אותנו ומפיץ אור גדול המחיה את העולם.

לכאורה, כדור השמש לוהט בטמפרטורות שאינן מאפשרות חיים סביבו, ואם נסתכל עליו כך, הרי שמדובר בגורם הרסני ומכלה, אך מיקום כדור הארץ במרחק המדויק ביותר מול השמש מאפשר לנו לקבל את היתרונות המחיים של כדור אש זה. אם כן, מחד גיסא, אש מסמלת את האור הפנימי ואת השמש המחממת את עולמנו, ומאידך גיסא, אם לא נשלוט בה וננהל אותה, היא עלולה להיות הרסנית. ואם בסוד עסקינן, זה הסוד: שמירה על בטיחותנו ועל בריאותנו – ניהול גורמי הסיכון.

במקומות העבודה אנו נתקלים בגורמי סיכון רבים, כגון חשמל, רעש, כלי עבודה, מכלי גז, דלק, מכונות ועוד. המטרה היא לנהל את גורמי הסיכון כך שנקבל את יתרונותיהם ונשתמש בהם לביצוע משימה מסוימת, אך בה בעת נימנע מפגיעה כתוצאה מהחשיפה אל גורמי הסיכון.

לקראת ל"ג בעומר וקיום מנהג הדלקת המדורות, נלמד לנהל את גורם הסיכון שלנו – האש, כדי שנוכל ליהנות מיופיה ומזוהרה ולזכור את אשר היא מסמלת בשבילנו, אך גם נשמור על חיינו ועל חיי ילדינו:

• מומלץ להגדיר גבול בטיחות למדורה מאבנים, שאותו אין לעבור.

• חובה להרחיק כל נוזל דליק וחומר בערה, ואסור בתכלית האיסור להחזיק בקרבת המדורה מכלי דלק או גז.

• הבערת מדורות בחורשות וביערות מותרת רק במקומות המסומנים כמיועדים למטרה זו.

• אין להבעיר מדורה מתחת לקווי חשמל וטלפון, בקרבת עצים ושיחים או מתקני דלק וגז.

• חל איסור להשתמש בחומרי דלק בהדלקת המדורה ואין להתיז או לשפוך דלק על האש הבוערת.

• יש להקפיד על אמצעי כיבוי זמינים, כגון מכלי מים, חול ובמידה שיש בנמצא גם מטפים.

• נדרש להגדיר "מבוגר אחראי" שמתפקידו ללוות את המדורה מתחילתה ועד סופה.

• בסיום האירוע, ודאו את כיבויה המוחלט של המדורה. יש לכסות את הגחלים במים או בחול, כיוון שהגחלים עלולות לשוב ולהתלקח.

בברכת ל"ג בעומר שמח ובטוח לכולם!
לד בעומר המוסד לבטיחות ולגיהות אש מדורה המלצות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד