י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

הפרופסור, והמנהג שדוחה דין // טור

הציבור החרדי שנלחם למען כבודה של השבת בת״א וירושלים, מכשיל אלפים במירון - הייתכן?

עו"ד יצחק שיינפלד
עו"ד יצחק שיינפלד



זו לא בדיחה של דרויאנוב. סיפור אמיתי ששם לנו מראה מול הפנים, ממחיש לנו בדיוק את אורחות חיינו, כיצד איבדנו את הפרופורציות וכנראה גם את הראש. ר׳ מאיר קליין, בעל הבית של המלון היהודי בעיירה הנופש הציורית קראנס-מונטנה שבשוויץ, לא נלאה לספר את הבדיחה העצובה.

לבית הכנסת שבמלון מגיע בשבת קודש פנסיונר מבוגר, הר-פרופסור. פרופסור יהודי שוויצרי שמתגורר בעיירת הנופש המפורסמת ושמח על ההזדמנות להתפלל במניין. לאחר גמר התפילה הר-פרופסור לוקח את תיק הטלית ומתכונן לצעוד לדירתו.

ר׳ מאיר ניגש להר-פרופסור, מציע לו להתכבד במטעמי הקידוש שהוכן לאורחי המלון ו...גם להשאיר את תיק הטלית במלון עד מוצ״ש. הר-פרופסור מסרב סירוב נחרץ. אשתו מחכה בבית לקידוש והוא אינו רוצה להתעכב. ר׳ מאיר חוזר על הצעתו להשאיר את תיק הטלית בהשגחתו עד מוצ״ש.

הר-פרופסור מחייך ואומר: ר׳ מאיר. אתה חושב שלא הבנתי. אתה הרי לא רוצה שאטלטל את תיק הטלית! נכון? אבל, המנהג אצלנו לעשות קידוש בשבת בבוקר, עטופים בטלית. הדין באמת אוסר לטלטל. אבל מקובלני מבית אבא ״מנהג הרי דוחה דין״.

סיפור עצוב, הגם שהוא מצחיק הוא נותן מבט מפוכח על עולם הטעות בו אנו חיים. המנהגים, הכללים ודרך החיים שאימצנו לעצמנו בעידן הנוכחי. לא הייתי נזכר בר׳ מאיר קליין החביב ובהר-פרופסור, אילולא נהירת ההמונים להדלקה במירון. במוצ״ש הקרוב ל״ג בעומר.

בעיצומו של מאבק גורלי לדמותה של שבת המלכה, בפרהסיה הציבורית של מדינת ישראל. מאבק שיקבע את דמותה של השבת בדורות הבאים ולפחות עד ביאת גואל צדק. אנו בידינו, במודע נותנים תחמושת חיה ללוחמים ל״חילונה״ של שבת קודש.

הנהירה ההמונית בריכוזים החרדים בארץ, החל מרגע לאחר צאת השבת, תגרום לחילול שבת בהיקף חסר תקדים. אנשי כוחות הביטחון והמשטרה, מתנדבי מד״א, לוחמי האש, נהגים, סדרנים, אלפים. הכל כדי לקיים את מנהג ההדלקה המסורתי המקובל דורות.

נכון, זו לא פעם ראשונה של״ג בעומר חל במוצ״ש. העבר הקרוב מלמד על מה שאירע אז וניתן למנוע היום. הגידול העצום בהיקף ציבור ברוך השם כ״י, מחייב הערכות לוגיסטית אדירה שגורמת לחילול שבת נוראי. הציבור גודל משנה לשנה, את המציאות א״א לשנות.

הכבישים אותם כבישים, הפקקים רק מתארכים. המושב מירון וקבר רשב״י ממוקמים בנקודה הררית, שרק כביש ראשי אחד מגיע אליו ומנקז ממנו את מאות האלפים ועוד כביש משני צר והררי, לכיוון חורפיש ומבואות חיפה. גם המיליונים שהושקעו בתשתיות לקליטת מאות האלפים, לא מספיקות ולא יכולות טכנית להספיק לציבור שגודל וגודל ב״ה. מה שמחייב הערכות והכנות בעיצומו של יום השבת.

הציבור החרדי שנלחם למען כבודה של השבת בת״א וירושלים, מכשיל אלפים במירון הייתכן?

לו הייתה יוצאת קריאת קודש. השנה עולים למירון רק החל מהשעה 12 בלילה. אף אוטובוס לא יתחיל להעלות נוסעים לפני 12 בלילה. המושב והציון יהיו סגורים, נעולים, חתומים. עד 2 בלילה. כל ההדלקות נדחות לבוקר, מחשש חילול שבת. לא מחילול שבת וודאי.

גם מי שהקדים ולן במירון, צפת, חצור והסביבה לא יגיע לפני 2 בלילה. ההילולה, המוזיקה, החלאקות, הכל אחרי 2 בלילה. בשום נקודה בארץ ובכל מקרה לא יעלו לאוטובוס לפני 12. לא יאפשרו לרכב פרטי של אף מיוחס להיכנס לפני 2 בלילה.

איזה קידוש השם וכיבוד כבוד השבת לעיני כל ישראל. אזי יש לנו פתחון פה לתבוע את כבוד קדושת השבת בת״א. כנראה שאת הכלל ״מנהג דוחה דין״ מאמצים לא רק בקרנס-מונטנה שבשוויצריה, גם בישראל. מה שהר-פרופסור יודע! יודעים ונוהגים גם בסמטאות ירושלים ורחובות בני ברק וביתר.
רבי שמעון אדוננו בר יוחאי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד