י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024

השר, הבוס לשעבר - והמאבק על רישיון הקידוח

שנתיים לאחר שעזב את הקידוחים של נמרודי: אלי כהן חוזר לשוק הגז בתור שר - אף שהחברה שניהל בעבר, הכשרת היישוב, מנהלת בימים אלה מאבק משפטי נגד משרד האנרגיה על החזקה ברישיון קידוח גז

שר הכלכלה, אלי כהן. צילום: פלאש 90
שר הכלכלה, אלי כהן. צילום: פלאש 90



שר האוצר, משה כחלון, החליט להעביר את סמכויותיו בענפי האנרגיה והתקשורת לחבר סיעתו, שר הכלכלה אלי כהן. כחלון מנוע מלעסוק בתחומים אלה עקב קשריו האישיים עם קובי מימון (העומד מאחורי קבוצת ישראמקו ועקב תפקידה הבכיר בחברת הוט של אחותו, עמליה זרקא (סמנכ"לית משאבי אנוש).

אלא שגם לכהן נודעת היכרות חוץ־פרלמנטרית עשירה עם ענף האנרגיה, ועם שוק קידוחי הגז בפרט. במשך שבע שנים שימש כהן יד ימינו של עופר נמרודי, בעלי הכשרת היישוב — כמשנה למנכ"ל — והיה שותף לכניסתה של הקבוצה לתחום חיפושי הגז והנפט ב–2010.

כהן מונה אז לסגן יו"ר דירקטוריון בזרוע הקידוחים של נמרודי, הכשרה אנרגיה, וב–2011 קיבל מנמרודי, ללא תמורה, מניות הכשרה אנרגיה בשווי של 33 מיליון שקל, על הנייר.

כישלון הקידוחים שביצעה הכשרה עם מודיעין בשטח רישיון שרה, שנה לאחר מכן, הביא להתרסקות ערכה של הכשרה אנרגיה, וכהן מכר בסוף 2012 את רוב מניותיו ב–1.55 מיליון שקל.

כהן עזב את תפקידיו בקבוצת הכשרה במארס 2015, כדי להיבחר לכנסת. בעת ההצבעה על אישור מתווה הגז, שכהן היה בין תומכיו המובהקים, הוא טען כי אינו מחזיק עוד במניות הכשרה אנרגיה — וכי מתווה הגז כלל אינו נוגע לאינטרסים של החברה.

עם זאת, לחברה יש דווקא אינטרס עסקי מובהק בשוק הקידוחים, ובייחוד לתוכנית התמרוץ הממשלתית לפיתוח מאגרי גז ונפט קטנים — תוכנית שכהן יהיה מעתה בעל הסמכות המיניסטריאלית לעסוק בה.

אמנם הכשרה אנרגיה הכריזה לפני שנה על יציאה משוק הגז לטובת מעבר ליזמות בשוק הנדל"ן — אך החברה מנהלת במקביל ערוץ משפטי במטרה לחזור לכור מחצבתה.

באמצעות החברה הפרטית שלה עמנואל אנרגיה, נאבקת בימים אלה הכשרה במשרד האנרגיה על ההחזקה שנמנעה ממנה ברישיון הקידוח גיא (החולש על שטח מבנה מירה). זאת, לאחר שהממונה על חיפושי הנפט במשרד האנרגיה החליט בדצמבר 2015 להפקיע את הרישיון מידי הכשרה ושותפותיה, מודיעין ורציו.

קונסורציום החברות הגיש כמה עררים על החלטה זו. הערר האחרון הוגש לשר האנרגיה, יובל שטייניץ — והוא עדיין מתברר.

לפי הצעת המחליטים שתונח הבוקר לאישור שרי הממשלה, יקבל כהן את סמכויותיו של כחלון, בין היתר בכל הנוגע ליישום חוק ששינסקי, הפיקוח על מחירי הגז במשק — וגם בכל הנוגע לסיוע לפיתוח מאגרים קטנים, כמו זה שיש המשערים שמצוי בשטח המריבה.

בין היתר, יידרש כהן לקבל את ההחלטה על אופן המימון של צנרת הגז התת ימית, שישראל מתעתדת להקים בעבור יזמי מאגרי גז קטנים.

קריצה למרכז הליכוד

בתוך כך, כהן יבקש הבוקר אישור נוסף משרי הממשלה כדי למנות למנכ"ל משרד הכלכלה את מועמדו לתפקיד, שי רינסקי. מינויו של רינסקי, שזוכה להערכה במרכז הליכוד, נתפש בשבוע שעבר כקריצה נוספת מצדו של כהן לציבור הבוחרים של מפלגת השלטון, שכהן נמנה בעבר על פעיליה (לפני שהעביר את תמיכתו לכולנו).

רינסקי החל את דרכו הציבורית כיועצה של שרת החינוך, לימור לבנת (הליכוד). הוא עורר ביקורת לאחר שכמה חודשים אחרי פרישתו הוא מונה לנהל את תוכנית החינוך השנויה במחלוקת של לב לבייב, "זמן מסע". לאחר שמשרד החינוך לא אישר את התמיכה בתוכנית — חזר רינסקי ללשכת שר החינוך, הפעם כעוזרו של גדעון סער (הליכוד). עם פרישת סער עבר רינסקי לשמש סמנכ"ל בזרוע הפרויקטים של מרכז השלטון המקומי, החברה למשק וכלכלה.
משרד הכלכלה אלי כהן משרד האנרגיה קידוח גז עופר נמרודי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד