י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

רפורמת הצהרונים מסתבכת: נמצא מימון לשנה אחת בלבד

משרד ראש הממשלה פנה ליועץ המשפטי לממשלה בבקשה לבדוק את האפשרות לשימוש ברזרבות של תקציב המדינה ל-2018 וסורב

נתניהו וכחלון (יעקב לדרמן, פלאש 90)
נתניהו וכחלון (יעקב לדרמן, פלאש 90)



עם הצגת תוכנית "נטו למשפחה" של שר האוצר משה כחלון לפני כחודש - הוצב מעליה סימן שאלה הנוגע למקורות שמהם יגיע הכסף הנחוץ למימונה. שני המהלכים הכרוכים בגריעה מהכנסות המדינה: הרפורמה בנקודות הזיכוי והפחתת המכסים ומסי הקנייה בוצעו על ידי האוצר במהירות יחסית. המקור למימונם נבע מהגידול בהכנסות המדינה ממסים. בהתאם, לביצוע הורדות המסים הללו לא נדרשו יותר מצווים של שר האוצר, והרפורמה בנקודות הזיכוי עברה בהחלטת ממשלה.

שני המהלכים הנוספים של התוכנית – הרפורמה בצהרונים ומס הכנסה שלילי (מענקי עבודה) כרוכים בהגדלת הוצאה הציבורית, ולכן אף דרושה העברתם בכנסת - שעשויה להיות מורכבת. מקור המימון אמור היה להיות הרזרבות של תקציב המדינה בסך 3.5 מיליארד שקל. כרגע עסוקים באוצר בעיקר בתוכנית הצהרונים, שאמורה להיכנס לתוקף כבר בספטמבר הקרוב - אך מסתבר שמציאת מקורות למימונה תהיה מורכבת משסברו.

הרפורמה שהוצגה כוללת הוזלה משמעותית של מחירי הצהרונים לילדים בגילאי 8-3, כשגובה הסבסוד נקבע לפי האשכול אליו משתייך היישוב בו לומד הילד. עלות התוכנית הוערכה ב-900 מיליון שקל.

חוק הנומרטור קובע כי אין לקבוע הוצאות חדשות לממשלה מבלי שיוגדר מקור הכנסות למימונן, במטרה למנוע גידול בגירעון. התוכנית למימון הרפורמות בצהרונים ובמס ההכנסה השלילי נשענה, כאמור, על שימוש ברזרבות של תקציב המדינה. אלא שעתה מתברר שהשימוש ברזרבות אינו פשוט כפי שניתן היה לקוות.

משרד ראש הממשלה פנה השבוע ליועץ המשפטי לממשלה כדי לבדוק אפשרות לשימוש ברזרבות התקציביות לשנת 2018 לצורך תוכנית הסבסוד לצהרונים, וזה הבהיר שהדבר לא יהיה אפשרי לפני שנתקרב לסוף 2018. יש בכך היגיון. המטרה של הרזרבות היא להתמודד עם סיטואציה לא צפויה של ירידה בהכנסות המדינה ממסים - או כל מצב חירום אחר, ולכן לא ניתן להשתמש בהן לפני שמתקרבים לסוף התקופה הרלוונטית. ההבהרה הזו של היועץ המשפטי, שיועדה למשרד ראש הממשלה - תקפה כמובן גם למשרד האוצר.

המשמעות היא שמימון תוכנית הוזלת הצהרונים שאמורה להיכנס לתוקף כבר בספטמבר הקרוב, מועד שניתן להגדיר כקרוב מאוד כשמדובר בעבודת ממשלה - יהיה מורכב.

כדי להתגבר על המכשול יצטרך האוצר לממן את הצהרונים בנפרד, ובמובן מה -"מהיד אל הפה". נכון לעכשיו נראה שהחלטת הממשלה לגבי הרפורמה בצהרונים תהיה מוגבלת ל-2017, וזאת לאור היעדר מקורות תקציביים למימונה בשנה העוקבת. למעשה יתכן שהמימון לצהרונים יפוצל – תחילת שנת הצהרונים תיסמך על מקורות שינבעו מעודפים תקציביים הקיימים כרגע, והמשכה, החל מינואר 2018 - יישען על רזרבות התקציב שישתחררו רק באוקטובר 2017. מקורות המימון של התוכנית לשנת הלימודים שלאחריה אינם ברורים, ומבחינה זו מדובר כרגע בעתיד רחוק מאוד ולוט בערפל.
צהרונים נטו למשפחה משרד האוצר משה כחלון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד