י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

המבקר: מקורבי השר אורי אריאל הזרימו מיליוני שקלים לגופי ימין במקום לפריפריה

ממצאי המבקר מעלים כי מקורבי אריאל ניהלו את יישומה של תכנית אסטרטגית להתיישבות, במסגרתה הוזרמו כספי ציבור לעמותות בניהולם - תוך ניגוד עניינים לכאורה • הדרג המקצועי של משרד השיכון מודר מההליך

אורי אריאל. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
אורי אריאל. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



התוכנית האסטרטגית לעידוד וחיזוק ההתיישבות, שאושרה בממשלה הקודמת בספטמבר 2013, בראשית כהונתו של אורי אריאל כשר השיכון, הפכה לצינור העברת כספים לעמותות המזוהות פוליטית עם מפלגות תקומה והבית היהודי — כך עולה מדו"ח המבקר.

המבקר מצא כי יישום ההחלטה מטעם משרד השיכון נעשה כולו על ידי מקורבים פוליטיים מטעמו של אריאל, בחלקם פעילים מרכזיים בעמותות שזכו לתקצוב. לעומתם, הדרג המקצועי של משרד השיכון מודר מהתהליך. עוד מצא המבקר כי חלק גדול מהעמותות שתוקצבו במסגרת התכנית השתתפו בפעילות שטח פוליטית למען הבית היהודי לקראת בחירות 2015.

ההחלטה לקידום התוכנית (החלטה 741) אושרה על ידי קבינט הדיור, אז עדיין בראשות שר האוצר לשעבר יאיר לפיד. בדברי ההסבר המצורפים צויין כי מטרתה "להוריד את מחירי הדיור ולהציב כיעד לאומי את פיתוח הפריפריה הגאוגרפית והחברתית בישראל". לצורך זה נקבע כי יוענק סיוע לקבוצות התיישבות ("גרעינים"), אשר יתיישבו במרחב העירוני והכפרי. לצורך זה הוקצו 110 מיליון שקל לשנים 2013–2015.

ואולם לדברי המבקר, את יישומה של התוכנית ניהלו מטעמו של שר השיכון קבוצת מקורבים פוליטיים, שהבולטים בהם הם יועצו לשעבר ישראל מלאכי, הרב אריאל דורפמן שהיה בכיר לשעבר בתקומה, ומנכ"ל הגרעין התורני בעכו לשעבר ישי רובין (כיום סגן מנהל מחוז צפון במשרד השיכון). זאת אף שהם היו חלק מהמנהלים והמייסדים של עמותות שתוקצבו במסגרת ההחלטה — ולפיכך פעלו בניגוד עניינים לכאורה.

בין העמותות שמציין המבקר ככאלה הפועלות האזורי המבוססים נכללת עמותת "רוח אביב" הפועלת ברמת אביב. על פי הדו"ח, שניים מחבריה היו מעורבים בגיבוש החלטה 741, ואחד מהם אף בגיבוש הקול הקורא למתן תמיכות. בסך הכל זכתה העמותה הפועלת באחת השכונות העשירות בארץ לסיוע תקציבי של 636 אלף שקל ב–2013–2014.

לגבי עמותה נוספת הפועלת במרכז תל אביב נמצא כי הרב דורפמן אשר ריכז את תוכנית הגרעינים במשרד השיכון — כיהן כמנכ"ל ואשתו כרכזת קהילה ששכרה מומן בחלקו מכספי התוכנית האסטרטגית, זאת בזמן שהעמותה תוקצבה ב–744 אלף שקל.

דו"ח הביקורת עסק גם בפעילות הפוליטית של הגרעינים עבור הבית היהודי: "שמונה ימים לפני הבחירות לכנסת ה–20, ערך אריאל כנס חירום בירושלים. במכתב הזימון לכנס שעליו הוא חתום פנה לראשי ומנהלי הגרעינים התורניים, שהיו בין מקבלי הסיוע כקבוצות התיישבות, וביקש מהם לצאת 'לשבוע של מסירות נפש' ו'לעשות הכול לבניית בית יהודי גדול וחזק'".

לאור זאת המליץ המבקר "לחזור ולכלול בקולות הקוראים של משרדי הממשלה המעניקים סיוע תקציבי לגרעיני התיישבות — תנאי האוסר על גרעינים אלה לפעול בעניינים פוליטיים. תנאי זה היה קיים בקולות קוראים של משרדי ממשלה עוד בשנת 2009, אך הושמט מאז".

דו"ח המבקר מגיע כמעט שלוש שנים אחרי שחלק ניכר מהממצאים המתוארים בו נחשפו בתחקיר מעמיק שערך מכון המחקר "מולד". במסגרת אותו התחקיר, נמצאה גם פעילות פוליטית ענפה של חלק מהגרעינים הנתמכים בפעילות פוליטית מקומית עבור מועמדי הבית היהודי, במסגרת בחירות 2013.

מטעמו של השר אריאל נמסר בתגובה כי "שר החקלאות הנחה את הגורמים הרלוונטיים לפעול בהתאם להנחיות המבקר. עם זאת יודגש שהמבקר לא ממליץ להעביר את פעילות השר לבדיקת היועץ המשפטי לממשלה. פרויקט הגרעינים המשימתיים אושר בידי הממשלה וכל שומרי הסף היו שותפים לכתיבת התוכנית וליישומה בפועל".

ממשרד הבינוי והשיכון נמסר: "מאחר ועיקרי הדו"ח עוסקים בשר השיכון הקודם ואנשי לשכתו, נמליץ לפנות ישירות אליו לקבלת תגובה עניינית. משרד הבינוי והשיכון בהובלת השר גלנט ימשיך להוביל במציאת פתרונות לזכאי הדיור הציבורי, לשקם שכונות בערים ברחבי הארץ, ולקדם מדיניות בנייה. כל זאת בשקיפות ובפתיחות.

ח"כ אורלי לוי-אבקסיס: "שוד של הקופה הציבורית והקמת תאים פוליטיים על חשבון כספי ציבור. דו"ח המבקר חושף שאולי הצלחנו לעצור את מכירת הדיור הציבורי למקורבים, שניסה השר אריאל לעשות ב-2014, אבל בהיעדר טיפול של הרגולטורים, גם בתהליך התכנון וגם לאחר חשיפת השערוריה, השר וחבריו ממשיכים להשתמש בכספי הציבור כבשלהם, ומחלקים אותם לסקטור שהם חפצים ביקרו (או בהצבעתו בבחירות). בדיוק כך סמוטריץ' ניסה להעביר בליל התקציב האחרון את כספי משרד השיכון לתחומים לא קשורים למשרד, שמשרתים את ציבור בוחריו. אז המתריעים מתריעים והמבקר מבקר, אבל עד שהאחראים לא ישלמו את המחיר, אין מה שיעצור אותם".

ח"כ סתיו שפיר מהמחנה הציוני, שהובילה את המאבק בהעברות הכספים לחטיבה להתיישבות, פנתה לראש הממשלה ודרשה לפטר את השר: "אריאל צריך לשבת בכלא ולא סביב שולחן הממשלה. אריאל ריפד את הכיסים של חבריו ועסקני מפלגת הבית היהודי בכסף ציבורי".

"הרשת הסבוכה שטווה השר אריאל על מנת לקיים את המפעל המושחת שלו היא כמעט בלתי נתפסת. דו"ח המבקר מצביע על פשעים מרובים שנעשו ביודעין, בלי בושה ובכוונה ברורה. אריאל הקים גופים, העביר החלטות ממשלה ומינה מקורבים במטרה אחת ברורה: לגנוב כסף ציבורי מקופת המדינה לטובת אינטרסים פוליטיים קטנים".
אורי אריאל משרד השיכון דוח מבקר המדינה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד