י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

סוגיית ההתייצבות: סדקים בעמדת 'הפלג הירושלמי'

בחורי ישיבות יוצאי ישיבת 'גרודנא' העומדת בראש החץ בעניין המאבק בצבא, התייצבו, האדמו"ר מסאטמר מציג את עמדתו בעניין ואינו אוסר ההתייצבות ושלושה ראשי ישיבות נפגשו בניסיון לשנות הסטטוס הקיים

הרב נחום רוזנבלט
הרב נחום רוזנבלט



סדקים בעמדת 'הפלג הירושלמי' המגלים סימני משבר סביב העיקרון עליו קידשו המערכה בשלוש השנים האחרונות, מערכה שהביאה לקרע עמוק בציבור הליטאי. תלמידי ישיבת 'מאירת שמועה' מבית ישיבת גרודנא, שעקרונותיה היו עד כה כשל הגר"ש אויערבך שקידש את העקרון שלא להתייצב בלשכות הגיוס, החלו להתייצב ולהסדיר מעמדם.

בנוסף, הבוקר דווח אבי גרינצייג בטוויטר כי שלושה מבכירי ראשי הישיבות המשתייכים ל'פלג הירושלמי' נפגשו בניסיון למצוא פתרון לעניין ההתייצבות בצבא, ובכך להביא לסוף המתח של הבחורים המועמדים לגיוס שהופכים לעריקים כל זמן שאינם מתייצבים. בין השותפים לניסיון, הגר"ש מרקוביץ מפוניבז', הגר"י ארנברג מחדרה, והרב חיים כץ מחיפה.

במקביל, האדמו"ר מסאטמר מהרז"ל הציב השבוע את עמדתו בעניין וקבע שאי אפשר לקרוא בשלב זה לכל בחורי הישיבות שלא להתייצב בלשכות גיוס, ודבר זה מיועד ליחידים 'מוסרי נפש' כהגדרתו. יחד עם זאת אמר, כי בעקבות הבדיקות הגופניות בלשכות, יתכן ובעתיד יצטרכו כן לאסור לחלוטין ההתייצבות.

הערב מתפרסמת ידיעה נוספת. קבוצה של 10 בחורים מישיבת 'מאירת שמועה' המורכבת מפורשי גורדנא באשדוד, בראשה עומד הרב נחום רוזנבלט, התייצבה היום בלשכת הגיוס בבאר-שבע – כך חשף הערב הכתב לענייני צבא וביטחון של 'קול ברמה', מנדי ריזל.

הקבוצה, ראשונה מתוך 3 – הגיעה ללשכה כדי להסדיר את מעמד בן ישיבה. זאת, על אף ש'הפלג הירושלמי' שממנו היא מגיעה, מתנגד לכך בתקיפות. בצבא ידעו מבעוד מועד על בואה, בעקבות סיכום שאליו הגיעו הבחורים עם צה"ל מלכתחילה, בתיווך 'וועד הישיבות'. התייצבותם הסירה מהם מעמד של משתמטים.

ישיבת גרודנא המקורית באשדוד נחשבת לעמוד תווך מרכזי ב'פלג הירושלמי', אך עם פטירתו של ראש הישיבה הגאון רבי דב-צבי קרילנשטיין זצ"ל, לפני יותר משנה, היא התפצלה: בראש הישיבה המרכזית עומד חתנו, הרב משה שמידע; בראש הישיבה שפרשה וקיבלה את השם 'מאירת שמועה' עומד כאמור הרב נחום רוזנבלט.

עם זאת, גורמים בישיבה טוענים כי הרב רוזנבלט כלל לא ידע על המהלך, והדבר נעשה לכאורה מאחורי גבו בידי גורם בכיר בישיבה. מנגד, כאן ב'בחדרי חרדים' פירסמנו בעבר בעת מעצרו של עריק, תלמיד הישיבה, כי מכיוון שהישיבה אינה מוכרת כלל במשרד הבטחון שכן מדובר בישיבה חדשה שעדיין לא עברה את כל מסלולי הרישום השונים, על כן תלמידים בה שאינם מתייצבים, נקלעים לבעיה קשה יותר מאחרים.

גורם ב'פלג הירושלמי' טען בתגובה: "לא מדובר בישיבת גרודנא, אלא בישיבה שפרשה מגרודנא. הם לא מקשיבים לרב אוירבעך".

האדמו"ר מסאטמר בעת מסירת הדרשהצילום: האדמו"ר מסאטמר בעת מסירת הדרשה
האדמו"ר מסאטמר בעת מסירת הדרשה


אז מה היא עמדת הרבי מסאטמר? התרגום המלא

בתוך כך, הבוקר התפרסמו ידיעות שונות בעניין עמדת האדמו"ר מהרז"ל מסאטמר. "בחדרי חרדים" מביא לראשונה את התרגום המלא מדרשת האדמו"ר, שנמסרה בשפת האידיש.

עומדים כעת אנו, דיברתי על המצב של אחינו בני ישראל בארץ הקודש, חיים במצב שצריך למסור כל יום מסירות נפש. קודם הזכרתי את העניין שיש גזירות של גיוס.

בעניין הניסיון של העקדה, כתוב שהיה ניסיון אחר ניסיון. השטן אמר שמעתי שה לעולה, אברהם אבינו הסיק שיש משהו אמת בדברי השטן, לא מאמינים לו. גם.. רואים שכשמגיעים לניסיון מגיעים לניסיון נוסף, והיצר הרע מערבב וגורם שיחשבו שאין ניסיון.

רש"י במלכים ב' ק"ג, מדבר על העניין של ביטול העבודה זרה של ה'מוליך זרעו למולך', שהסדר ב"מולך" היה כשלקחו בן לאביו וזרקו אל האש, אבל כדי שהאב לא ישמע את בכיו ולא יוכל לעמוד בזה, לכן היכו בתופים עשו רעש, רקדו וקפצו, שלא ישמע את צער הילד, וזה שורש המילה תופת מלשון תוף.

יש ניסיון לדאבוננו בארץ ישראל, תוכנית עם חשבון. תוכנית לקרוע את בני ישראל מאמונה, מקיום המצוות, מקיום התורה. זו תוכנית עם חשבון שלם: אם יעשו גזירה על כל אחד, הרי זה לא יעבור, ואם נגיד שיש גזירה, יבואו אחרים לומר הכל יותר קל מלפני כן - לכן לבני הישיבות שרוצים ללמוד בכל הישיבות הגדולות, סידרו שהכל יהיה קל הם נכנסים חותמים ויוצאים, והכל נהיה יותר קל ממה שהיה בעבר.

הדבר הראשון לגבי נקודה הזו - הרבי זצ"ל אמר בשם ה'קדושת יו"ט', פירוש המילים מאויבי תחכמני' כשיהודים עובדים את השם אי אפשר תמיד לדעת אם הולכים באמת בדרך הנכונה, היצר הרע מבלבל ולא תמיד יודעים האם אנו פועלים נכון. אך הרשעים, להם אין להם יצר הרע שמפריע להם, הם יודעים בדיוק כיצד ללכת.

עשו חוק חדש. האם הוא נעשה כדי להיטיב עם בחורי הישיבות שלא ילכו לצבא? זה הרי ברור שלא. שנעשה לשיויון לערבב יהודים כשרים ויראים, עם כל החילונים ופורקי העול - זה היה הרעיון של החוק. היתכן לחשוב שזה לטובה? הרי הרעיון היה הפוך, רק שכדאי לעשות את ה'זרעו למולך' עושים שמצד אחד ישירו וינגנו ויאמרו שהכל טוב. הכוונה והרעיון שלהם זה לערבב ולערב את כל כלל ישראל.

היתכן לחשוב שזה לטובה? אבל כדי שיוכלו להעביר זרעו למולך, צריך לעשות את הצד השני - לרקוד ולנגן ולהראות שהכל בסדר. הכל זה חשבון, הכוונה שלהם, זה להגיע לעירבוב של כלל ישראל

הדרך היחידה שאפשר להיאחז ולהישמר, זה מסירות נפש.

המסירות נפש האמיתית זה אלו שלא מתייצבים בכלל. צריך לדעת אלו שלא מתייצבים בכלל, חיים כל יום, בערב אומרים מי יתן בוקר, בבוקר אומר מי יתן בוקר, ממתינים לראות אם דופקים לו בדלת ובאים לעצור אותו. זה מסירות נפש יום יומית.

כל השנים היה הסדר, אצל אותם יהודים שלא רצו להיות חלק מהמדינה, שרצו להוציא מחאה באמירה שהוא לא חלק מהמדינה -אז מי שיכל הוציא 'פטור' - משמעות הפטור שמצאו דרכים בגלל מצב הגוף, מצב הבריאות, הנפשיות - שאינו יכול ללכת לצבא.

מי שלא יכל, התייצב כמו בן ישיבה והוציא רק 'דיחוי'. זו היתה הדרך, לומר שאני לא חלק במדינת השמד שאיננו חלק בכפירה במרידת שמיים. אלו שקיבלו פטור, לא היו צריכים לגשת עוד

המציאות היום - זה לא עצה לריבוי עם, זה יכולים לעשות יחידים - אך הדרך היחידה, לעצור את הגזירה, זה רק לא להתייצב בכלל בצבא. אם רוב רובו של הציבור החרדי לא היו מתייצבים, הם היו רואים שאי אפשר לשבור את זה. אבל בזה שלאחרים עשו כאילו יש הנחה וכאילו הולך יותר בקלות, עשו שישבו בשקט ובינתיים יהיה זרעו למולך, 'מקצת זרעו' אפשר להביא למולך, אבל לא כל זרעו.

אז האמת היא, שזו באמת שאלה אם לא היה צריך להורות כך לכולם - (שלא להתייצב כלל). רק מה, קודם כל - כך עשו כל השנים אז אי אפשר לומר ליהודים כעת לא לעשות כך. ודבר שני, קשה לומר לאדם להיות במסירות נפש אמיתית. לא להתייצב בכלל זה בחינה של מסירות נפש יום יום, כשהוא פוחד יום יום מה יילד יום. מה שאין כן אם לוקח פטור, בזה מסיים את העניין.

זה אין ספק, כל העסקנים אומרים כך שבאמת יש ספיקות גדולים אם בכלל יוכלו להמשיך לעשות פטור, גם ב(טענה) לענייני בריאות. הם מעמידים את זה כעת במצב כעת עם כל הבדיקות, שיתכן ויצטרכו לאסור לחלוטין את ההתייצבות, ושאין ברירה אחרת, יכול להיות שיגידו שעצם הלהתייצב זו עצם הגזירה בבדיקות שפוגעות בקדושת צעירים יהודים, שהם צריכים לעבור בדיקות כאלה.

את זה לזכור, זה שיש יהודים שיש להם מסירות נפש אמיתית, אלו שלא מתייצבים יש להם מסירות נפש אמיתית. זה מה שרבי עקיבא לימד אותנו, שהכל צריך להיות מוכן, למסור את הנפש עבור הקדוש ברוך הוא. "כל ימי הייתי מצטער", זה מה שרבי עקיבא ורשב"י לימדו אותנו.. עם המסירות נפש הזו.

יש אדם שממונו חביב עיו מגופו. לתת מכספו ולוותר לאחרים עם זה מתרגל האדם שיהיה לו מסירות נפש. הרבי ז"ל נתן לנו את הכוח להיות מפורשים ומבדלים מהם, זה ברור שיש עלינו חוב לחזק את היהודים האלו שיש להם מסירות נפש...

הגאב"ד והבית דין (של העדה החרדית בירושלים), שעומדים על המשמר, ביקשו שנצא להפגנה, יש חוב על כל אחד לצאת, זה חיזוק גדול עבורם. זה שהם רוצים שיש ציבור גדול שעומד בגוף ובממון. הקבה יעזור וכו'
מאירת שמועה הפלג הירושלמי התייצבות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 32 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד