י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

על חשבון הכותל: מי מנסה לתפוס טרמפ?

מנצלים הזדמנות להכשיל הביקור על חשבון קדושת הכותל: על רקע ביקורו של טראמפ בישראל - יש מי שמנסה להצית מחדש את הסערה בכותל • גורם בכיר: "אף אחד לא דיבר עדיין על תכנים. טראמפ הוא הראשון לכבד אמונה דתית ומנהגי המקום"

צילום: קובי הר צבי
צילום: קובי הר צבי



מי עומד מאחורי הניסיון להצית מחדש את המאבק על קדושת הכותל המערבי: כתב חדשות 2 פירסם הערב הערכה על כך שהגעת טראמפ, הנשיא האמריקני הראשון שמגיע לביקור רשמי בכותל בזמן נשיאותו, ביקור אליו מתלווה רעייתו ובתו איוונקה, עשוי להביא לתקדים של תפילה מעורבת.

מבדיקת 'בחדרי חרדים' עולה כי בשלב זה של הביקור התיאומים עוסקים רק בענייני בטחון, ועדיין לא בענייני תוכן. מעבר לכך, עד עתה, הגיעו לכותל בכירים רבים, כולל עם רעיותיהם, כולם כיבדו את מנהג המקום - ובתפילה, נפרדו. כך נהוג בדיפלומטיה הבינלאומית, לכבד את הדת והמנהגים של כל מקום ומקום בהתאם למקובל בו.

גורם בכיר המעורה בנעשה, אומר ל'בחדרי': "זה כנראה מגיע מכיוון גורמים שרוצים לפגוע בביקור וליצור עניין סביב המאבק שלהם, ביצירת פרובוקציות שנועדו לשנות את מנהג המקום והמסורת היהודית".

הגורם מזכיר את אנחת הרווחה בקרב הציבור החרדי בישראל עם היבחרו של טראמפ, דווקא מזווית השפעת הקהילות הרפורמיות על ממשל אובמה. "בממשל הקודם היתה בעיה קשה עם מזכיר המדינה האמריקני קרי, הוא היה מחובר מאוד לרפורמים ובכל פגישה עם ראש הממשלה העלה, בשליחותם, את עניין הכותל.

"אצל טראמפ, שבתו איוונקה משתייכת רשמית לקהילה אורתודוכסית התמונה שונה לחלוטין. אני משוכנע שטראמפ לא ירצה לפגוע ברגשות, ויכבד את כללי המקום".

צפו בוידאו מהאירוע למען טראמפ מול הכותל

האמריקאים הודיעו היום שהנשיא טראמפ יבקר בכותל במהלך ביקורו בישראל, ופרסמו את תוכנית המסע ההיסטורי. טראמפ לא ינאם במצדה, במקום זאת הוא ינאם במוזיאון ישראל ויסייר ביד ושם. הוא יבקר בכותל עם משפחתו ללא אף נציג רשמי ישראלי.

דונלד טראמפ ובניו -אריק טראמפ, דונלד גצילום: דונלד טראמפ ובניו -אריק טראמפ, דונלד ג
דונלד טראמפ ובניו -אריק טראמפ, דונלד ג




היועץ לביטחון לאומי מקמאסטר נשאל אם הכותל הוא חלק ממדינת ישראל והגיב בתשובה שמאפיינת את הממשל האמריקאי "זו שאלה של מדיניות". על פי הדיווח האמריקאים שינו את התוכנית ובמקום לנאום במצדה, טראמפ ינאם במוזיאון ישראל, מה שגרם לשינוי זה החום הכבד במקום.

לאחר הנאום, ייפגש טראמפ עם נתניהו ויסיים את היום בארוחת ערב עם הגברת הראשונה מלניה וראש הממשלה נתניהו ואשתו שרה. למחרת בבוקר הוא יפגוש את אבו מאזן בבית לחם, ויבקר בכנסיית הקבר ובכותל המערבי.

כתב הדתות יאיר שרקי מחדשות 2 צייץ בחשבון הטוויטר: "‏טראמפ יהיה הנשיא האמריקני הראשון שיבקר בכותל בזמן כהונתו, ועשוי לקבוע תקדים נוסף של תפילה יחד עם בנות משפחתו בתוך הרחבה שתיסגר לכבודו, ‏עוד לא הגיעה בקשה רשמית כזו מהאמריקנים, ובצד הישראלי של המארגנים יש מי שמעריך (או מקווה) שאיוונקה תמנע את המבוכה בשל היכרותה עם ההלכה".

יצויין כי בסוף חודש תשרי האחרון, התפרסמה ב'בחדרי חרדים' כתבה על אירוע מיוחד של המפלגה הרפובליקנית בישראל, שהתקיים מול הכותל ובו הוצג וידאו של טראמפ הקורא לתמוך בו ומבטיח: "אני אוהב את ישראל ורוחש כבוד גדול לעם היהודי. חשוב שיהיה לנו נשיא שמרגיש כך, נילחם יחד באויבי ישראל, נחזיר לאמריקה ולישראל את תחושת הביטחון".

דיווח: טראמפ העביר לרוסיה מידע מודיעני על דאעש שמקורו בישראל

בתוך כך מתעצמת הסערה סביב הדיווח כי טראמפ העביר מידע מודיעני סודי לרוסים, בעניין תוכניות דאעש לפוצץ מטוסים באמצעות מטעני נפץ במחשבים ניידים.

בוואלה! חדשות דווח כי ישראל היא המדינה שממנה הגיע המידע המסווג שנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ מסר לכאורה לשר החוץ הרוסי סרגיי לברוב במהלך פגישתם בבית הלבן בשבוע שעבר – כך מסרו הערב (שלישי) גורמים אמריקניים המעורים בפרטי המקרה לעיתון "ניו יורק טיימס" ולרשת NBC. על פי הדיווח, טראמפ חשף בפני המשלחת מרוסיה, שותפה מודיעינית של איראן ושל חיזבאללה, מידע בנוגע למקור מודיעיני מסווג במיוחד של ישראל.

גורמים ישראליים שאליהם פנה הניו יורק טיימס סירבו לפי שעה להגיב לדיווח. שגריר ישראל בארצות הברית רון דרמר מסר כי "לישראל יש ביטחון מלא במערכת היחסים ובשיתוף המודיעין עם ארצות הברית, ומצפה להעמקת היחסים בשנים הקרובות תחת מנהיגותו של הנשיא טראמפ".

טראמפ בכותל קדושת הכותל רפורמים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד