ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024

עד מתי ימשיכו הפוליטיקאים להתעלל בנכים?

אני קוראת לחברי הכנסת – אל תעשו פוליטיקה על גבם השבור גם כך, של הנכים בישראל

צילום: דוד וקנין, פלאש90
צילום: דוד וקנין, פלאש90



כל כמה זמן בערך אנחנו נתקלים בעוד איזה כתבה שמראה כמה קשה מצבם של הנכים בישראל, אומרים אוי ואבוי וממשיכים הלאה. כל כמה זמן אנחנו רואים נכה ברחוב עומד מאחור ומחכה שמישהו יסייע לו לעבור בין ההמולה ואנחנו מפנים את הדרך, אך לא באמת מסתכלים לו בלבן של העיניים. למה? איך קרה שדווקא מדינת היהודים המתקדמת שלנו, לא נותנת את העזרה הכי מתבקשת לאלו הזקוקים לה מכל.

כל שנה מתאבדים עשרות נכים במדינת ישראל. את זה לא תשמעו בכותרות החדשות. גם לא את העובדה הקיימת שאלפי נכים נאלצים לבחור בין טיפול לאוכל, בין קיום בכבוד לקיום מתחת לקו העוני.

בדומה לנושאים חברתיים נוספים, גם מאבק הנכים הפך למאבק שמנוצל על ידי חברי כנסת שונים בצורה פופוליסטית למדי. מזדהים ומלטפים אך מצביעים נגד, מבינים ומחבקים ובדרך לאוטו כבר שוכחים ובינתיים, דווקא אלו שבקושי הולכים נזרקים מוועדה לוועדה והבירוקרטיה ממשיכה להתעלל ולהתעמר בהם, כאילו היו ספורטאים מצטיינים הרצים ריצת מרתון אל הלא נודע. הבעיה היא שהם לא. הם אנשים חלשים, מוחלשים והשקופים ביותר בחברה הישראלית וכל מה שהם מבקשים זה את המינימום. תרתי משמע.

לא יכול להיות שעד שועדה אחת (במקרה הזה ועדה בראשות פרופ' ירון זליכה) - הגיעה למתווה מסויים, זה פשוט ירד מהפרק מבלי שאפילו התחיל יישום של מסקנות הועדה ומיד עומדת להיות מוקמת לה ועדה נוספת. לועדה, ועוד ועדה, יש כסף, אבל לקצבת מינימום של 4000 ש"ח לנכים ובעלי מוגבלויות בישראל אין?

אז זהו שיש. יש כסף במדינת ישראל. יש כסף בממשלת ישראל. יש. למה לא רוצים לתת אותו למי שבאמת צריך אותו, זה כבר נשגב מבינתי. הרי כל בר דעת צריך להבין שבמקרה הזה אסור בתכלית האיסור, שיהיה מדובר פה בימין או שמאל ולא בדילים פוליטיים שכבר הפכו להיות חלק נורמטיבי מהשגרה שלנו. תעשו דילים על הכל, תסגרו עסקאות תן וקח כמה שאתם רוצים – לא על גבם של הנכים בישראל. הם צריכים להיות מחוץ למשוואה. מה עוד צריך לקרות כדי שתבינו את זה? שנכים ישבתו רעב, שהם ימותו מבושה ודיכאון, שהם יסבלו תחת כאבים קשים ולא יזכו לרמת חיים בסיסית...? איזה קטע, כל זה כבר קרה.

כל ממשלה עד היום גלגלה את האחריות לממשלה הבאה אחריה, והגיע הזמן לומר די. 2342 ש"ח - זה מה שמקבלים נכים שהוכרו כבעלי 100 אחוז נכות. האמת היא, שזה פשוט לא יאומן שזו מציאות שמתקיימת בשנת 2017.

2342 ש"ח שלא יכולים לכסות אפילו את חשבונות הבית וזה לפני קיום בסיסי, והרבה לפני טיפולים שלהם הנכים כל כך זקוקים.

ההפקרות המשוועת הזו חייבת להיפסק והיא חייבת להיפסק עכשיו. לא מחר, לא בועדה הבאה ובטח שלא בממשלה הבאה.

ביום חמישי הקרוב יערוך מטה הפעולה של ציבור הנכים בישראל, הפגנה למען קצבאות נכות שוות לשכר המינימום – ועכשיו. ההפגנה תיערך מול קריית הממשלה בשעה 16:30 בתל אביב. ציבור הנכים דורש: לא עוד מתווה כזה או אחר אלא השוואת קצבת הנכות לשכר המינימום כאן ועכשיו, ואת הדרישה הזאת למענם צריכה לדרוש כל החברה הישראלית; ימנים ושמאלנים, יהודים וערבים, דתיים וחילונים – כולם, בלי הבדל גזע דת ומין.

אני קוראת מכאן לחברי הכנסת – אל תעשו פוליטיקה על גבם השבור גם כך של הנכים בישראל. זה לא נכון, זה לא צודק, זו לא דרכו של העם היהודי ובטח לא דרכה של תורה, שרבים מכם מאמינים למתווה שהיא השאירה עבורינו. עבור עם ישראל.
נכים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד