י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

בדיקת 'בחדרי': ההישג ההיסטורי של גפני - לא מיושם בפועל

היה זה רגע דרמטי. יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני הכריז מעל דוכן הכנסת על המהלך ההיסטורי שהוביל. הנציגים חגגו והכול היה נראה ורוד. אלא שבדיקת 'בחדרי' מעלה כי בפועל העסק לא עובד • האזינו להקלטה שחושפת - חוק הדגל של 'דגל' תקוע

אילוסטרציה
אילוסטרציה



היה זה רגע דרמטי. יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני עמד על דוכן הכנסת והכריז על המהלך ההיסטורי שהוביל וביצע. גפני הצליח להעביר בקריאה שניה ושלישית את הצעת החוק שיזם יחד עם חברו לסיעה ח"כ אורי מקלב - גם חרדים יהיו זכאים לייצוג הולם בשירות הציבורי.

"אני רוצה להזכיר בהזדמנות הזו את ח"כ הרב אברהם רביץ ז"ל", אמר גפני בהתרגשות לחברי הכנסת, "שלפני עשר שנים עמד כאן על הדוכן עם הצעת החוק הזו והיא נפלה על חודו של קול. הוא צעק למה הצבעתם נגד והוא התמוטט כאן על הדוכן והיה צריך לפנות אותו לבית החולים".

גפני הוסיף כי "הערב אנחנו משלימים עבורו את המעגל. זה לא חוק שיפתור את הבעיות של הציבור החרדי, אבל זה חוק שמראה על כיוון. החוק הזה מסיר כתם שהיה על הכנסת כל השנים".

אולם, למרות קולות הצהלה והשמחה, בדיקת "בחדרי חרדים" חושפת, כי למרות שהחוק נכנס לספר החוקים של מדינת ישראל, ולמרות שפורסם ברשומות כבר בסוף 2016, עדיין הוא לא מיושם בשטח ועבור חרדים רבים שחשבו שמעתה הם יוכלו להשתלב בשירות הציבורי – ההישג הגדול של גפני התברר כאכזבה גדולה.



"בחדרי חרדים" פנה ל"קודקס" - חברת השמה משפטית המשמשת כזרוע של משרד המשפטים לגיוס מתמחים - וביקש לדעת: האם מתמחה חרדי אכן זכאי להעדפה מתקנת וכפי שמחייב החוק החדש.

באופן מפתיע, נציגת החברה השיבה לאלתר כי למרות שחוק העדפה מתקנת לחרדים - עבר, משרד המשפטים עדיין לא העביר הנחיות בנושא וכי בפועל, מתמחים חרדים אינם זכאים להעדפה.

"בעיקרון מבחינת העדפת חרדים – החוק עבר של העדפה מתקנת של חרדים, אבל עדיין לא נכנסו כללים מבחינת משרד המשפטים", אמרה נציגת "קודקס" ל"בחדרי חרדים", "כלומר", היא המשיכה להסביר, "הרי צריכים כל מיני הסברים מי נכלל ומי לא, יש להם (למשרד המשפטים י.ג) כל מיני תקנות וכללים כאלו. זה עדיין לא נכנס אליהם לתוקף".

הנציגה הוסיפה כי "אתה יכול לפנות אליהם דרך פניות הציבור, כדי לברר מה הסטטוס של התהליך של הכניסה של העדפה מתקנת לחרדים. נכון להרגע הם לא העבירו לנו הנחיות".

פניתם למשרד המשפטים בנושא, למה הם לא העבירו לכם הנחיות?

"זה אחריות שלהם להעביר לנו. אני יודעת שכרגע אין הנחיות, אבל אתה יכול לפנות אליהם בכדי לדעת מה הסטטוס של התהליך".

כאמור, מהשיחה עם חברת ההשמה עולה כי אולי החוק אושר ונכנס לספר החוקים, אבל בפועל שום דבר לא השתנה במציאות - אין העדפה לחרדים ואין תיקון.

יודגש: למרות שחוק ייצוג הולם לחרדים בשירות הציבורי - הוא חוק פרטי של גפני, הדרישה החרדית בנושא עוגנה הן בהסכם הקואליציוני בין 'הליכוד' ל'יהדות התורה' והן בהסכם הקואליציוני עם ש"ס.

כך, בסעיף 31 מתוך ההסכם הקואליציוני, בין 'הליכוד' ל'יהדות התורה', נכתב: "הממשלה תפעל לעידוד קליטה בשירות הציבורי של עובדים חדשים מקרב האוכלוסייה החרדית ואוכלוסיית העולים שאינן מיוצגות דיין בשירות הציבורי, בין השאר בדרכי חקיקה".

בהסכם הקואליציוני שנחתם בין 'ש"ס' ל'יהדות התורה' – הדרישה הייתה אפילו חדה יותר: "הממשלה תפעל ללא דיחוי להגיש ולהשלים הצעת חוק כך שבדומה להוראות הייצוג ההולם לנשים ולאוכלוסייה הערבית, יינתן ייצוג הולם ופרופורציונאלי לאוכלוסייה החרדית בדירקטוריונים של חברות ממשלתיות. הוראות הייצוג ההולם לאוכלוסייה החרדית יחולו גם על מינוי חברי רשויות סטטוטוריות".

מלשכתו של גפני נמסר בתגובה לבדיקת "בחדרי חרדים" כי "ח"כ גפני קיבל בתקופה האחרונה מספר תלונות בנושא, והוא ממתין כדי לראות האם העניין ייפתר. במידה ולא – הוא ייכנס לתמונה".

ממשרד המשפטים נמסר בתגובה ל"בחדרי חרדים": "החוק שאושר בכנסת לגבי העדפה מתקנת לחרדים כבר מוטמע במכרזים בהם מתמודדים מועמדים המשתייכים לאוכלוסייה החרדית, אשר יש לשקול את מועמדותם בהתאם לכללי הייצוג ההולם.

"באשר לייעוד וסימון משרות מיוחדות לאוכלוסייה החרדית - טרם התקבלה החלטת ממשלה הקובעת את היעדים והמדדים לביצוע ולכן טרם הופצו הנחיות פעולה מטעם נציבות שירות המדינה. נמסר לנו כי הנושא בתהליך עבודה בנציבות שירות המדינה".

"יצויין כי סוגיית הייצוג ההולם נמצאת בסדר עדיפות גבוה מבחינת הנהלת משרד המשפטים, ובמסגרת זו ננקטו יוזמות רבות לעידוד שילוב של חרדים בקרב עובדי המשרד - לרבות ירידי חשיפה של הזדמנויות ההתמחות והתעסוקה במשרד אשר יועדו לאוכלוסייה החרדית, הפקת סרטוני הסברה, יצירת שת"פים עם הקמפוס החרדי, פניות יזומות אל כלי התקשורת החרדיים בנושא זה, ועוד.

"בשנים האחרונות שיעור העובדים החרדים במשרד נמצא בעלייה עקבית - כפי שניתן ללמוד מדוח ההעסקה המגוונת אשר נערך ופורסם לציבור ביוזמת הנהלת המשרד".
חוק העדפה מתקנת משרד המשפטים משה גפני חרדים ייצוג הולם

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד