י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

האם מותר לקנות רכבים שהוחרמו מהמכס? • צפו

האם רכבים שרשויות המכס בישראל החרימו מיבואן בתמורה לחוב מכס שלא שילם, והעמידו למכירה במחיר מוזל, מותר לרוכשם?, ומה הדין ברכוש המוצג למכירה על ידי הוצאה לפועל לאחר שהוחרם מבעליו על פי פסיקת בית המשפט כדי לשלם חוב שחייב לאחרים? • התשובה המלאה - בפנים • צפו

האם מותר לקנות רכבים שהוחרמו מהמכס? • צפו



התפיסות במכס בישראל הביאו לשאלה מעניינת בסוגיית דינא דמלכותא דינא: האם רכבים שרשויות המכס בישראל החרימו מיבואן בתמורה לחוב מכס שלא שילם, והעמידו למכירה במחיר מוזל, מותר לרוכשם?, ומה הדין ברכוש המוצג למכירה על ידי הוצאה לפועל לאחר שהוחרם מבעליו על פי פסיקת בית המשפט כדי לשלם חוב שחייב לאחרים.

מי שהתייחס לשאלה היה הגאון הרב זמיר כהן ראש ישיבת "היכל מאיר" ורב שכונת "אתרוג" בביתר שמסר את השיעור בהיכל בית המדרש 'יחוה דעת' בירושלים לבקשת חבר מועצת חכמי התורה הגר"ד יוס,ף עקב נסיעתו למסע חיזוק בקהילות היהודיות בארה"ב.



לאחר דיון מעמיק במשך כשעה ארוכה העלה הרב זמיר כהן כי רכבים שרשויות המכס בישראל החרימו מיבואן, בתמורה לחוב מכס שלא שילם ועומדים למכירה במחיר מוזל - מותר לרוכשם.

בדבריו ציין "אמנם זהו רק ברשויות המס והמכס שפועלים על פי חוקים קבועים של השלטון, אבל סחורה שהוחרמה מבעליה ע"י צו בית משפט, אסור לרוכשה. שמאחר שהשופטים בבתי המשפט בישראל אינם דנים על פי דין תורה, אלא כל שופט קובע קנסות ומחרים ממון מהנתבע על פי הנראה לו באותה שעה נכון על פי חוקי הערכאות, ואינו סך קצוב כגון תשלום מס הקבוע בחוק לפי כללים, הרי אפשר מאד שהחרמה זו שהחרימו ממון מבעליו אינה נכונה על פי דין תורה, ודינו כממון גזול שאסור לרוכשו מהגזלן ואסור ליהנות ממנו". ציין.

כמו כן אמר הרב כהן שאסור להעלים מכס או מס מהשלטון בישראל, והמעלים עובר באיסור גזל מן התורה. בדבריו ציין הגר"ז כי בספר מעיין אומר מהנהגותיו והלכותיו של מרן הגר"ע יוסף זצ"ל נשאל מרן האם מה שפסק דינא דמלכותא דינא היה זה דווקא בגלל שכיהן כראשון לציון וכתב זאת רק בגלל השלטונות כפי שיש שרצו לומר כך והשיב מרן כי לאנשים בעלי בתים שעובדים אסור להעלים את הכנסותיהם כלל כי הדין הוא דדינא דמלכותא דינא.

את דבריו סיים הרב כי מן הדין תלמידי חכמים שעיקר זמנם בלימוד תורה פטורים ממס גם אם יש להם עסק צדדי שמתפרנסים ממנו ועל השלטונות לחוקק כך. מכל מקום גם ת"ח צריכים להיזהר מהעלמת מס משום חילול ה'.
מכס החרמת רכבים הרב זמיר כהן שיעור דינא דמלכותא דינא

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד