י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

המתיחות ומאזן הכוחות; זו המטרה האמיתית של "קול חי" ודרעי

יו"ר ש"ס אריה דרעי מוצא את עצמו בעמדה בה הוא כמעט ולא יכול להפסיד. מנגד, "קול חי" ו"קול ברמה" נמצאות תחת מצור. המטרה העיקרית: להוציא את הטוב ביותר מהמצב הגרוע ביותר. על הדרך: זהות אינטרסים מוחלטת בין התחנות היריבות

אריה דרעי (פלאש 90)
אריה דרעי (פלאש 90)



ימות המשיח הגיעו לתחנות הרדיו החרדיות. "קול חי" ו"קול ברמה" - שתי התחנות היריבות, מוצאות את עצמן בזהות אינטרסים מוחלטת. האויבת: תחנת רדיו חרדית-ממלכתית. הבעיה, לפחות מבחינת קול חי, היא שמי שעומד מאחורי הקמת התחנה החדשה הוא יו"ר ש"ס השר אריה דרעי, שמזוהה לחלוטין עם קול חי, זאת כמובן על רקע החרמת התחנה המתחרה.

כך, בעוד בתחילה פעלו בקול חי מאחורי הקלעים לסיכול הגזירה שניחתה על ראשם, כעת עברו בהנהלת התחנה למלחמה פומבית - הגשת עתירה לבג"ץ נגד פתיחת התחנה החדשה. האבסורד בסיפור, כפי שפתחנו, הוא שהעתירה משרתת גם את התחנה היריבה קול ברמה.

אז מה באמת רוצים בקול חי וקול ברמה להשיג במהלכים האחרונים. ובכן, להוציא את הטוב ביותר מהמצב הגרוע ביותר. הבעיה שניצבת בפני התחנות הוותיקות היא קודם כל כלכלית. תחנה חדשה צפויה לחתוך את עוגת הפרסום למגזר החרדי לשלושה גופים, בעוד עד עכשיו הן חלקו את העוגה בין שתי תחנות בלבד.

אבל הבעיה העיקרית היא שהתחנה החדשה תשדר בפריסה ארצית - יתרון עצום על פני שתי התחנות הוותיקות. וכאן נעוצה הבעיה העיקרית. לכן, בתחנות הוותיקות, שם מבינים שהקמת התחנה החדשה היא ככל הנראה עניין מוגמר, או לכל הפחות חוששים מכך באופן אמיתי, החליטו ללכת בכל הכוח על שינוי דרמטי גם אצלן בבית - להשיג שוויון במאזן הכוחות עם התחנה החדשה - עם אישור לשידור בפריסה ארצית.

מנכ"ל קול ברמה אריאל דרעיצילום: מנכ"ל קול ברמה אריאל דרעי
מנכ"ל קול ברמה אריאל דרעי




את הכיוון לכך היה ניתן להבין כבר מדבריו של מנכ"ל קול ברמה, אריאל דרעי, שאמר בראיון בגל"צ כי "נתנו להם רישיון ארצי ולנו רק אזורי". כבר במשפט הזה היה ניתן להבין כי זו המטרה האמיתית של התחנות הוותיקות.

אם זה לא היה מספיק ברור, הגיעו דבריו של עו"ד יוסי עבאדי, המייצג את "קול חי" בעתירה שהוגשה לבג"ץ, וחשפו שוב את הכוונה מאחורי המהלך. עבאדי אמר ל"בחדרי חרדים" כי "תחנה ארצית שיש לה גב כלכלי מהמדינה וגם יכולת למכור פרסומות, תביא לחיסולו של רדיו קול חי, זה מאוד פשוט. תחנה שכזו שנכנסת לשוק מבלי שהדברים נבדקו ומבלי שמישהו ראה את התמונה הכוללת של השוק - פשוט תביא לחיסול של רדיו 'קול חי' וסביר להניח גם של תחנה חרדית נוספת".

דבריו כמובן נוטים להגזמה, אך גם אם לא כצעקתה, כעת ברור כי בתחנות הוותיקות נכנסו ללחץ אמיתי בעקבות הכוונה להקים את התחנה החדשה. אלא שבקול חי נמצאים במלכוד. בתחנה המובילה בציבור החרדי לא יכולים "להתפוצץ" בכל הכוח בנושא מאחר ומי שעומד מאחורי המהלך הוא אריה דרעי - ידיד התחנה.

למרות זאת, בעתירת קול חי, שפורסמה מוקדם יותר היום ב'בחדרי חרדים', שוגרה עקיצה רבת משמעות לעבר ש"ס. בעתירה נכתב כי הקמת תחנת רדיו חרדית נוספת היא "גחמה לא מוסברת, המשכו בפשרה פוליטית תמוהה ומאולצת, ואחריתו באתנן למפלגות הקואליציה כדי שיתמכו בגחמה - לאחר שסירבו לתמוך בה ללא אתנן ראוי".

אולפן קול חי (צילום: דוד קליגר)צילום: אולפן קול חי (צילום: דוד קליגר)
אולפן קול חי (צילום: דוד קליגר)




כזכור, בשיא המאבק על עתיד השידור הציבורי דרש דרעי תחנה חרדית. מנהלי התאגיד הצהירו מיד לאחר מכן כי הם תומכים במהלך, במה שהיה נראה בעיני רבים כצ'ופר לדרעי בכדי שהאחרון יתמוך במאבקם. בסופו של דבר, לאחר מאבקים עיקשים בוועדות הכנסת, הצליחו נציגיו של דרעי להכניס לחוק התאגיד את הקמת התחנה החרדית ורשמו הישג גדול.

אין ספק שהמהלך של דרעי להקמת התחנה החדשה הביא למתיחות בין הצדדים. חוץ מהמתיחות המובנת בעקבות המהלך, ל"בחדרי חרדים" אף נודע כי נמנעו בימים האחרונים ראיונות ב"קול חי" עם בכירים בש"ס. בנוסף, בעיצומה של מערכת הבחירות להסתדרות, קיבל אבי ניסנקורן ראיון מכובד, זאת כאשר ש"ס תומכת בשלי יחימוביץ. במאמר המוסגר רק נאמר שאבסורד קטן נרשם בשעה שבתחנה המתחרה - המוחרמת על ידי ש"ס, דווקא ראיינו את יחימוביץ'. כבר אמרנו - ימות המשיח.

גורמים בתנועה הספרדית אף הודו היום כי אכן הייתה מתיחות בין הצדדים, אך כעת יושרו ההדורים. הסיבה לכך נעוצה בראש ובראשונה מאחר ולשני הצדדים יש הרבה מה להפסיד במידה והמאבק יהפוך למכוער, אבל בעיקר לקול חי.

הסיבה פשוטה. במידה ובקול חי יצליחו במשימה ויקבלו שידור בפריסה ארצית, המרוויח הגדול יהיה דווקא אריה דרעי, מאחר ואז יהיו בידיו, לא תחנה אחת, אלא שתי תחנות - ולא רק זאת אלא ששתיהן אף יהיו בשידור בפריסה ארצית. כך שמבחינת דרעי המצב נכון להיום הוא מצב של ניצחון - כמעט - מוחלט בכל מקרה.

הצד השלילי מבחינתו של דרעי נעוץ במצב ובקול חי לא יצליחו להשיג שידור בפריסה ארצית, אז לא מן הנמנע שהסכינים הארוכות ישלפו ודרעי יחטוף מהתחנה שעד עכשיו נחשבת ל"תחנת הבית" של ש"ס.

בעקבות כך, המהלך הנוכחי של דרעי הוא ניסיון "לבטח" את עצמו. דרעי התראיין הערב ב"קול חי" וניסה להרחיק את עצמו מהתחנה החדשה וטען כי מדובר בתחנה של כולם - לא שלו. בנוסף, דרעי אף נתן גיבוי להגשת העתירה של קול חי. כאמור, דרעי האחרון שיפסיד במידה וקול חי ינחלו הצלחה בעתירה, לכן מבחינתו בהגשת העתירה טמונה אפשרות להישג גדול, לצד סיכון קטן. במרווח השיקולים הסופי - לדרעי אין בעיה אמיתית עם הגשת העתירה.

יעקב אשר. ביהדות התורה התעוררו קצת מאוחר (הדס פרוש, פלאש 90)צילום: יעקב אשר. ביהדות התורה התעוררו קצת מאוחר (הדס פרוש, פלאש 90)
יעקב אשר. ביהדות התורה התעוררו קצת מאוחר (הדס פרוש, פלאש 90)




בתוך כך, ביהדות התורה מתחילים להתעורר בכל הנוגע לתחנה החדשה. שם מתחילים להבין שהם ביצעו טעות קשה בכך שהפקירו את הזירה במאבק להקמת התחנה החדשה לש"ס. במידה ומחר יהיו בחירות ולדרעי יהיו שתי תחנות "ידידותיות", מבלי שליהדות התורה יש חלק בעוגה, המצב מבחינת המפלגה האשכנזית לא יהיה מיטבי, בלשון המעטה.

"אני לא בטוח שמי שרוצה לשלוט ישלוט ואם בכלל הרדיו יפתח, נראה לאן זה הולך ונתייעץ עם הרבנים. גם לנו יש אמירה בנושא". את הדברים האלו אמר הערב ח"כ יעקב אשר ב"קול ברמה", בהתבטאות ראשונה של נציג מיהדות התורה בנוגע להקמת התחנה החדשה.

לסיכום: במידה והתחנות הוותיקות ישיגו את מבוקשן - שידור בפריסה ארצית - ניתן יהיה להכתיר את דרעי כמנצח הגדול של הפרשה. במידה והתחנות הוותיקות לא ישיגו את מבוקשן, אפשר לומר, בצורה עדינה, שיהיה מעניין מאוד...
קול ברמה אריה דרעי תאגיד השידור

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 16 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד