י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

מהפרשה: השיטות השונות ל'מהו בטחון בה''

הרב אשר זורייבין כותב על פרשת אחרי בהר בחוקותי - והפעם על מהיי אמונה בקדוש ברוך הוא

מהפרשה: השיטות השונות ל'מהו בטחון בה''
הרב אשר זורייבין



"שש שנים תזרע שדך ושש שנים תזמור כרמך ואספת את תבואתה. ובשנה השביעית שבת שבתון יהיה לארץ שבת לה', שדך לא תזרע וכרמך לא תזמור" (ויקרא כה)

"וכי תאמרו: מה נאכל בשנה השביעית הן לא נזרע ולא נאסוף את תבואתנו, וציוותי את ברכתי לכם בשנה השישית, ועשת את התבואה לשלש השנים"

בספר החינוך מובא שאחד הטעמים למצוות השמיטה, הוא חינוך האדם לביטחון בה'. האדם שרגיל בד"כ לסמוך על כוחו, לומד שאפשר לשבת שנה שלימה מבלי לנקוף אצבע, ומשמיים ידאגו לו לפרנסה.

מהו ביטחון בה' ?

ה'חזון איש' מסביר כי מהות הביטחון היא האמונה בהשגחה פרטית - שיהיה אדם מאמין שאין מקרה בעולם וכל מה שנעשה תחת השמש הוא מאת ה' יתברך, וטעות רווחת היא בידי הבריות שחושבים כי ביטחון בה' פרושו להאמין שיהיה טוב.

ביטחון בה', אינו ביטחון כי משאלות לבו של אדם יתגשמו לטובה, אלא ביטחון כי כל מה שה' עושה מכוון לטובת האדם כפי שמסביר רבינו בחיי.

****

אך ישנה גם גישה אחרת. גישה הדוגלת בביטחון מוחלט בישועת ה'.
רש"י בפרשת המן מביא את המדרש שירמיהו הנביא הראה לבני ישראל את צנצנת המן ואמר: "ראו, בזה נתפרנסו אבותיכם, שהיו עוסקים בדברי תורה, אף אתם עסקו בתורה, והקב"ה מפרנס אתכם מזה, שהרבה שלוחים יש לו למקום להכין מזון ליראיו".

זהו ביטחון מוחלט בישועת ה', להאמין שכל צרכיו יסופקו, וכל משאלותיו תתגשמנה.

הסבא מנובהרדוק (רבי יוסף יוזל הורביץ) אומר שלא זו בלבד שביטחון אמתי משמעו להיות סמוך ובטוח כי ה' יושיע אותו וישלח לו את צרכיו, אלא שבפועל זהו האמצעי הנכון לשם השגת צרכים אלו. בעל ביטחון אמתי בטוח שישיג כדי מחייתו, אף אם התנאים שמסביבו רחוקים מכך, וביטחון זה בה' הוא המסייע בידי האדם להשיג את כל הנצרך לו לפי הרגלו, ושלא יחסר לו מאומה. ומי שיש לו ביטחון מסוג זה, ה' מושיעו ומספק לו את כל צרכיו אף ללא מעשה כלשהו. אולם מי שאינו בדרגה גבוהה כזו יצטרך לעשות השתדלות כדי שהקב"ה יספק לו צרכיו.

וכך מפרש בעל ה'נועם אלימלך' את הפסוק "וכי תאמרו מה נאכל... וציוויתי את ברכתי לכם" - אם ישאלו מה נאכל, יהיה צורך לצוות על הברכה, ברם אם הייתה בהם אמונה תמימה ולא היו מקשים קושיות, כי אז הייתה הברכה מצויה מאליה...

****

למידת הביטחון השפעה מכרעת על חיי האדם, הרגשתו והצלחתו. הבוטח בה' מרוויח תעצומות נפש. יש לו את האומץ לפעול, ליזום ואפילו ליטול סיכונים בעת הצורך. כמעט בכל פעילות משמעותית דוגמת מהלך עסקי, הליך רפואי וכד' טמון סיכון כל שהוא, ועל מנת להצליח צריך לאזור אומץ ולקחת סיכונים. לעיתים הסיכונים קטנים, ולעתים גדולים. ישנם סיכונים שלא נכון לקחת, וישנם סיכונים שנכון לקחת. הביטחון בה' עוזר לאדם לקבל החלטה מושכלת שאינה מונעת ע"י הפחד, כי מי שמאמין לא מפחד. הביטחון גם מקנה לאדם שקט נפשי לאחר ההחלטה, מאחר והבוטח בה' סמוך ובטוח שבעזרת ה' הוא יצליח.

****

מוסדות מש"י – מרכז שיקום ילדים הוקמו על ידי אחותי הרבנית פלדמן ע"ה. היא ניחנה באומץ לב בלתי רגיל. לא היה לה כל ניסיון קודם, אמצעים כלכליים או קשרים, אך היא לא פחדה ליטול סיכונים. מה שהניע אותה קדימה היה אהבתה לבתה המוגבלת, והאמונה כי בעזרת ה' היא תצליח. היא האמינה בכל ליבה כי "הבוטח בה' חסד יסובבנו". אמונה זו השפיעה במהלך השנים גם על החלטות משמעותיות נוספות כמו ההחלטה, כי מש"י יפתח את שעריו בפני כל ילד שיבקש לקבל את המענה המיטבי למוגבלות שלו, מה שהביא לקפיצה אדירה במספר הילדים (כיום מונה מש"י מעל 200 ילדים) או ההחלטה על המעבר למבנה חדש ורחב המתאים לצרכי הילדים, על אף העלויות הגבוהות הכרוכות בכך.

גם בימים אלו ניצב מרכז מש"י בפני פרויקט גדול, הקמת מבנה קבע בעז"ה לילדי מש"י. כימים ההם בזמן הזה, אנו תפילה ותקוה כי אותה אמונה ובטחון שאפיינו אותה יעניקו לנו את היכולת להצליח ולהמשיך את המפעל העצום הזה.

שבת שלום

הכותב משמש כמנכ"ל מש"י (מרכז שיקום ילדים) המטפל ומסייע לילדים עם נכויות פיזיות ומעניק להם את מכלול הכלים הנדרשים להם לצורך קידומם ושילובם בקהילה.
הרב זוריביין בהר בחוקתי מש''י

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד