כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

לא רוצים חרדים: מקלב חושף את ההתנכלות

מתקפה על משרד המשפטים, בעקבות בדיקת "בחדרי חרדים" אודות עיכוב יישום חוק העדפה מתקנת לחרדים • ח"כ אורי מקלב, מיוזמי החוק, חושף: "עוד בעיצומה של החקיקה – משרד המשפטים עשה הכל לטרפד את קידום החוק" • צפו

צילום: יונתן זינדל פלאש 90
צילום: יונתן זינדל פלאש 90



המתקפה על משרד המשפטים, בעקבות בדיקת "בחדרי חרדים" – מתעצמת: לאחר שנחשף ב"בחדרי חרדים" כי משרד המשפטים מעכב את יישומו בפועל של חוק העדפה מתקנת לחרדים, ולאחר שיו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני האשים בשיחה עם "בחדרי חרדים" את משרד המשפטים וטען כי יד מכוונת מונעת את השתלבות החרדים בתעסוקה, ח"כ אורי מקלב, מיוזמי החוק, תוקף אף הוא וחושף ל"בחדרי חרדים" כי עוד בעיצומה של החקיקה – משרד המשפטים עשה הכל לטרפד את קידום החוק.



בתחילת דבריו אמר מקלב ל"בחדרי חרדים" כי "הקשיים ביישום חוק ייצוג הולם, מה שנקרא – העדפה מתקנת, לא מפתיעים אותי, בוודאי לא את חבר הכנסת הרב גפני, שנתקל בקשיים רבים, בחקיקת החוק עצמו ושבר הרבה תקרות זכוכית, עד שהחוק חוקק".

לדבריו של מקלב: "היינו גם עדים, להתנגדות הגדולה של משרד המשפטים, בתוך הליך החקיקה, אפילו לקראת קריאה שניה ושלישית. אבל בסופו של דבר החוק חוקק, בין ברצון ובין בהסכמה. בסופו של דבר אנחנו מודעים לכך, שיש לא מעט עובדי ציבור בתפקידים בעלי השפעה, שרואים את הציבור החרדי לא באהדה גדולה, כאילו שהוא לא קיים ושאין לו זכויות. אבל החוק הזה יעשה את השינוי".

למרות הביקורת החריפה, מקלב נשמע אופטימי, "אולי זה יהיה יותר לאט, אבל כמו בהרבה חוקים שלוקח זמן ליישם אותם ולהטמיע אותם. גם ציבורים אחרים שהיו עד היום בתוך חוק העדפה מתקנת – חוק ייצוג הולם, למשל נשים, עדיין לא מיושמים בפועל לחלוטין. אנחנו אופטימיים בעניין, אבל כמובן שאנחנו צריכים להיות ערניים, בלי שאננות. יש עוד כמה דרכים לבדוק ולראות איך היישום מתבצע בפועל".

"נציבות שירות המדינה תצטרך לתת מענה ולהראות גם באופן מעשי, את השילוב של החרדים בשירות הציבורי, שזה יבוא לידי ביטוי גם בהעדפה בתוך מכרזים שהם מיושמים ושיש להם תקן והם יצאו לדרך, וכמו כן גם במכרזים ייחודיים לציבור החרדי. ובשלב הנוסף – גם שילוב כחברי דירקטוריון מקרב הציבור החרדי", מוסיף מקלב ל"בחדרי חרדים".

למרות האופטימיות הוא מבהיר בנחרצות כי "אנחנו נעמוד על המשמר ובסופו של דבר החוק הזה ייושם ויהיה בזה שינויים", לדבריו, "יש בזה גם אמירה, מעבר לעצם העניין של השילוב במגזר הציבורי, יש כאן אמירה כללית שיכולה להשפיע על מגוון נושאים שהציבור החרדי מופלה וממודר מהם".

לסיום הוסיף כי "אנחנו יודעים שהציבור החרדי הוכיח את עצמו. לראות את הנשים החרדיות עובדות במגזר הציבורי. את שביעות הרצון, גם ממוסר העבודה, גם מהחריצות, גם מהיכולות המקצועיות וגם את היושר של הנשים באופן העבודה שלהן. כך שאנחנו בטוחים שזה לא יהיה רק מתוך הכרח וחוסר ברירה, אלא שבסופו של דבר - זה יבוא מתוך הערכה".

כזכור, הסאגה החלה לאחר שבדיקת "בחדרי חרדים" העלתה כי למרות שעברו למעלה מחמישה חודשים מעת שחוק ייצוג הולם לחרדים, עבר בקריאה שניה ושלישית, עדיין, במקרים רבים, הוא לא מיושם בפועל בגלל העדר הנחיות של משרד המשפטים.

כאמור, ח"כ גפני התייחס לבדיקת "בחדרי חרדים" ואמר כי "יש מקומות שהעדפה המתקנת לחרדים נכנסה ויש מקומות שלא. אני יודע שמנסים להתיש אותי, לא יעזור שום דבר, אני איש שלא מותש".

גפני הוסיף כי "יש יד מכוונת במשרד המשפטים נגד זה, הם לא רוצים שחרדים ישתלבו. לפי דעתי, העיכוב כרגע, חלקו טכני, אבל בהחלט חלקו אידאולוגי", לדבריו, "אני אעבוד על זה, אני מחכה בסבלנות עד שהם יראו שאי אפשר לשחק אתנו והם יראו מה אני מסוגל לעשות".

ממשרד המשפטים נמסר בתגובה ל"בחדרי חרדים": "החוק שאושר בכנסת לגבי העדפה מתקנת לחרדים כבר מוטמע במכרזים בהם מתמודדים מועמדים המשתייכים לאוכלוסייה החרדית, אשר יש לשקול את מועמדותם בהתאם לכללי הייצוג ההולם.

"באשר לייעוד וסימון משרות מיוחדות לאוכלוסייה החרדית - טרם התקבלה החלטת ממשלה הקובעת את היעדים והמדדים לביצוע ולכן טרם הופצו הנחיות פעולה מטעם נציבות שירות המדינה. נמסר לנו כי הנושא בתהליך עבודה בנציבות שירות המדינה".

"יצויין כי סוגיית הייצוג ההולם נמצאת בסדר עדיפות גבוה מבחינת הנהלת משרד המשפטים, ובמסגרת זו ננקטו יוזמות רבות לעידוד שילוב של חרדים בקרב עובדי המשרד - לרבות ירידי חשיפה של הזדמנויות ההתמחות והתעסוקה במשרד אשר יועדו לאוכלוסייה החרדית, הפקת סרטוני הסברה, יצירת שת"פים עם הקמפוס החרדי, פניות יזומות אל כלי התקשורת החרדיים בנושא זה, ועוד.

"בשנים האחרונות שיעור העובדים החרדים במשרד נמצא בעלייה עקבית - כפי שניתן ללמוד מדוח ההעסקה המגוונת אשר נערך ופורסם לציבור ביוזמת הנהלת המשרד".
העדפה מתקנת אורי מקלב משרד המשפטים משה גפני חרדים עובדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 20 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד