ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024

הרב של איוונקה טראמפ מכחיש: "לא התרתי"

מי התיר לבת הנשיא לטוס בשבת - והאם מדובר בעבירה דאורייתא, ובכלל מהם הצדדים ההלכתיים בעניין

ג'ארד קושנר. צילום: רויטרס
ג'ארד קושנר. צילום: רויטרס צילום: רויטרס



הפרסום באתר politico בדבר ההיתר שנתן הרב יחזקאל לוקשטיין, רב בית הכנסת "קהילת ישורון" במנהטן ומי שגייר את איוונקה טראמפ, לטוס בשבת - מוכחש על ידו.

על פי הפרסום הבוקר ב'ידיעות אחרונות', אתמול כתב הרב ליו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג - כי "מדובר בפייק ניוז. לא היה ולא נברא. לא אישרתי דבר כזה". הרב לוקשטיין המשיך והכחיש "אני לא מכיר את הסיפור הזה. לא הייתי איתה בקשר כבר כמה שבועות".

בנוסף, על ההיתר ההלכתי לטוס באייר פורס 1 כתב הלל גרשוני בפוסט בפייסבוק כי מדובר בבורות מוחלטת. גרשוני מביא את הצד ההלכתי בדבר - "את המטוס לא מפעילים קושנר ואיוונקה. ועדיין יש כמה איסורים פוטנציאליים: איסור "מעשה שבת" אם הגוי עושה משהו בשביל יהודי; איסור "תחומין" האוסר על יהודי לצאת בשבת מעבר למרחק מסוים מחוץ לתחום העיר; ועוד כמה בעיות קלות יותר".

"למעשה, נסיעה במטוס בשבת דומה במובנים רבים לנסיעה בספינה בשבת, נושא שנדון בתלמוד. התלמוד התיר במפורש לנסוע באוניה, גם כזו שמפליגה זמן ארוך ובכלל זה שבת; אלא שנאסר להפליג שלושה ימים לפני השבת, והפוסקים נחלקו בסיבה לכך. באשר לאיסור תחומין, ישנו כלל תלמודי האומר ש"אין תחומין למעלה מעשרה (טפחים)", כלומר בספינה אין איסור תחומין".

"הפוסקים נחלקו האם הכלל הזה נאמר גם במעבר מעל היבשה, כמו במטוס או ברכבת. דוגמה מייצגת לפסיקת הלכה בנושא ניתן לראות אצל הרב אליעזר מלמד, שכתב כך: "היציאה לשיירות או הפלגה בספינה הייתה אירוע נדיר ומיוחד, לעומת נסיעה ברכבות ומטוסים כיום. ואם נתיר כיום לעלות על רכבת או מטוס בערב שבת, תיפרץ חומת השבת, ותיעשה כחול. אנשים יעבדו עד הרגע האחרון, ויעלו למטוס שיטיס אותם במשך שעות לביתם, ותתבטל השבת. ויש חשש גדול שרבים ילמדו מכך שניתן להקל במלאכות שבת ובכבוד השבת, ובמיוחד בקרב אותם שמחויבותם להלכה רופפת. לפיכך יש להחמיר שלא לעלות על רכבת או מטוס אפילו בערב שבת ולצורך מצווה. וכיוצא בזה כתב במשנה הלכות ג, לז, שיש לחלק בין חילול שבת ארעי (כעלייה לספינה בעבר) לחילול שבת קבוע".

"אמנם בשעת צורך גדול, כשברור שצורך המצווה בזה חשוב מאוד, עד שהוא גובר על הפגיעה בכבוד השבת על כל ההשלכות הקשות שיגרמו מכך, כהוראת שעה יש מקום להקל". "ממילא" כותב גרשוני, "ההיתר שניתן לבני הזוג קושנר אינו קשור לשאלת פיקוח נפש אלא לשיקול דעת הלכתי בצדדים השונים של הנסיעה במטוס לעומת הנסיעה בספינה, ולגבי השאלה אם יש כאן אירוע חריג שמצריך יתר שכזה".
גארד קושנר הרב יחזקאל לוקשטיין טיסה בשבת סעודיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד