י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

בלי היתר בנייה ובניגוד לחוק: משרד רה"מ בונה סככה ענקית בירושלים

הסככה החדשה, בשטח של 300 מ"ר, משתרעת על עשרות מטרים ברחוב הסמוך למעון הרשמי • המועצה לשימור אתרים: "התנהלות שערורייתית" • עיריית ירושלים: "מדובר באוהל זמני" • משרד רה"מ: "העבודות הן לצורכי ביטחון"

צילום. חיים צח, פלאש 90
צילום. חיים צח, פלאש 90 צילום: חיים צח, פלאש 90



דיירי הרחובות הסמוכים למעון ראש הממשלה בשכונת רחביה בירושלים הופתעו לגלות לפני כשבועיים כי באחד מרחובותיה של השכונה התחילו עבודות בינוי מאסיביות. כשקרמו העבודות עור וגידים התברר כי מטרת הבנייה היא קירוי כמה עשרות מטרים של רחוב סמולנסקין, אחד הרחובות הגובלים במעון ראש הממשלה.

בקטע רחוב זה הוקמה סככת פלדה הנפרשת מגדר מעון ראש הממשלה עד לגדר מנזר טרה סנטה שבצדו השני של הרחוב. המבנה הוקם על הכביש והמדרכות של רחוב סמולנסקין — רחוב ציבורי, באופן שחורג מחוקי הבנייה. אמנם עוברי אורח אינם יכולים לעבור ברחוב מסיבות ביטחוניות — אבל המבנה מקשה את המעבר אף על תושבי הרחוב.

הסככה סגורה מכל צדדיה בקירות ובשערים. אחד מקירותיה הוצמד לאורך עשרות מטרים לגדר מנזר טרה סנטה ההיסטורי. כמו כן, נשענת הסככה על עשורת עמודי פלדה, שעוגנו למדרכות רחוב סמולנסקין.

עקב העבודות הפתאומיות, שביום חמישי עדיין היו בעיצומן, הרחוב נחסם כליל בשבוע שעבר לתנועת כלי רכב והולכי רגל. העבודות גם כללו חפירת תעלה לאורך הרחוב לצורך הנחת תשתיות תת־קרקעיות.

מבדיקה שערכו דיירי השכונה בעיריית ירושלים, התברר כי העבודות נעדרות היתר בנייה, וכי מעולם לא אושרה כל תוכנית המאפשרת את הבנייה. לפיכך, זאת בנייה בלתי־חוקית לכאורה, שביצעו הגופים האחראים על העבודות — אגף הביטחון במשרד ראש הממשלה ושירות הביטחון הכללי.

לדיירי המקום, שלא ידעו על העבודות מבעוד מועד, לא ניתנה אפשרות להתנגד להן, כפי שמחייב ההליך התכנוני. ההתראה היחידה שניתנה על ידי משרד ראש הממשלה לשכנים היתה הודעה שהושארה בתיבות הדואר של תושבי הרחובות בלפור וסמולנסקין כשבוע לפני תחילת העבודות, שלפיה "בתקופה הקרובה יתבצעו עבודות בסביבת בית ראש הממשלה", בלי לפרט את תוכנן. כמו כן, העירייה לא פירסמה את ההקלה — מה שהיה מאפשר לתושבי האזור לערער.

מבדיקה שערך TheMarker עולה כי העבודות אכן בוצעו בלי שהתבקש עבורן היתר בנייה. עם זאת, לדברי עיריית ירושלים, אכן הוגשה בקשה להקמת המבנה על ידי אגף הביטחון במשרד ראש הממשלה למהנדס העיר ירושלים, שלמה אשכול, והוא אישר את הבינוי. ואולם לא ברור מכוח איזו סמכות היה רשאי אשכול להעניק את האישור לביצוע העבודות ללא היתר.

סככה לכבוד טראמפ?

חוק התכנון והבנייה מפרט את המצבים שבהם רשאית רשות מקומית לאשר בנייה בפטור מהיתר. בין השאר, נקבע בחוק כי על המבנה להיות זמני, כך שהצבתו לא תהיה יותר מ–120 יום, וכי מידותיו לא יהיו יותר מ–50 מ"ר. עוד לפי החוק, אם מדובר באוהל או בסככה — גובהם לא יהיה יותר משלושה מטרים. המקרה של מעון ראש הממשלה אינו עונה על התנאים המתוארים, מפני שגובה הסככה הוא כשישה מטרים ושטחה המוערך הוא 300 מ"ר. כלומר, גם אם ניתן על ידי עיריית ירושלים פטור מהיתר, אין לו בסיס חוקי.

בנוסף, אף שההצדקה להקמה החפוזה של המבנה היא ככל הנראה הגעתו של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, לביקור בישראל, שצפוי לכלול אירוח במעון ראש הממשלה — לא נראה כי יש כוונה של משרד ראש הממשלה לפרק אותו לאחר מכן. כשנשאלו נציגי המשרד על ידי תושבי השכונה אם מדובר במבנה קבע, הם ענו בחיוב. גם אופן הבינוי, שכלל עבודות ריתוך מאסיביות של קירות הסככה לגדר המעון ולגדר המנזר, אינו כזה שמלמד על כוונה לפרק את המבנה בתוך זמן קצר.

מקורות שונים שעמם שוחחנו ציינו אף הם כי מבחינת אגף הביטחון במשרד ראש הממשלה יש כוונה להשאיר את הבנייה החדשה כל עוד נותר משכנו של ראש הממשלה ברחוב בלפור, כלומר עד לאכלוס בית ראש הממשלה החדש, המתוכנן להיבנות בצמוד לקריית הממשלה. בהינתן שההליכים התכנוניים של הבית החדש עדיין לא הסתיימו, מדובר בתקופה של לפחות כמה שנים.

מלבד עיריית ירושלים, מעורבות כעת בנושא גם יחידת הפיקוח של הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה של מחוז ירושלים, וכן היחידה הארצית לאכיפת דיני התכנון והבנייה, שאליהן פנו הדיירים לאחר שהבינו כי עיריית ירושלים אינה מתכוונת לפעול להפסקת העבודות.

"לא יכול להיות שראש הממשלה מעל החוק"

מלבד דיירי המתחם, העבודות הפתאומיות עוררו גם את זעמה של המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל, עקב הפגיעה במנזר טרה סנטה — אתר היסטורי ופנינת נוי ארכיטקטונית, שהסככה החדשה הוצמדה לגדר המקיפה אותו לאורך עשרות מטרים.

לדברי איציק שוויקי, מנהל מחוז ירושלים במועצה, מדובר בפעולה חמורה במיוחד על רקע העובדה שבעבר כבר ניסה משרד ראש הממשלה להגביה את גדר המנזר בנימוקים ביטחוניים שונים, אך ועדת הערר המחוזית פסלה את התוכנית.

ב–2007 אישרה עיריית ירושלים בנייה צנועה בהרבה — הגבהת גדר מנזר טרה סנטה בעשרה מטרים, לדרישת אגף הביטחון במשרד ראש הממשלה. ואולם בערר שהגישו השכנים לוועדה המחוזית, נפסלה הקמת הגדר. כעת התבצעה במקום בנייה משמעותית בהרבה, המכסה לחלוטין את הרחוב מכל עבריו, ואף תוחמת אותו בשני שערי כניסה.

לדברי שוויקי, "כבר לפני עשר שנים הוועדה המחוזית לא אישרה לפגוע בגדר המנזר, וכעת על אף האיסור, העניקה העירייה אישור לא חוקי לפעולת בינוי מקיפה הרבה יותר, ללא מתן אפשרות לציבור להתנגד לעניין. ההתנהלות הזאת מנוגדת לחוק וזו שערורייה. לא יכול להיות שראש הממשלה מעל החוק. אני מצפה כי העירייה תפעל לפירוק המבנה מיד לאחר הביקור של נשיא ארה"ב, ואם זה לא יקרה — ננהל מאבק בנושא בכל האמצעים העומדים לרשותנו".

ממשרד ראש הממשלה נמסר כי "העבודות הן לצורכי ביטחון, וכל ההיתרים התקבלו כנדרש על ידי הגורמים הרלוונטיים".

משירות הביטחון הכללי נמסר: "ברחוב הסמוך למעון ראש הממשלה מתבצעות בימים אלה עבודות מטעמי אבטחה. בכל הקשור להיתרים הנדרשים לעבודות אלה, הנושא מטופל על ידי אגף הביטחון במשרד ראש הממשלה".

מעיריית ירושלים נמסר: "מדובר בהקמת אוהל זמני הניתן לפירוק, שמוקם על פי דרישת גורמי הביטחון במשרד ראש הממשלה. לעירייה הוגשה בקשה מסודרת, והתקבל אישור מהנדס העיר לביצוע העבודות. אם יתברר כי מדובר במתקן קבוע, העירייה תפנה למשרד ראש הממשלה לקבלת האישורים הנדרשים מהוועדה למתקנים ביטחוניים, שנמצאת בסמכות הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה".

מהיחידה הארצית לאכיפת דיני התכנון והבנייה נמסר: "היחידה הארצית לאכיפת דיני תכנון ובנייה קיבלה תלונה על הנושא ביום שלישי, וכעת הוא נמצא בבדיקה. כשיהיו התפתחויות נעדכן".

מיחידת הפיקוח של הוועדה המחוזית ירושלים לא נמסרה תגובה.
בנימין נתניהו דונאלד טראמפ סככה משרד רוהמ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד