י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

ברכה על טראמפ: המחלוקת בין הגר"ע לבנו

האם ניתן לברך על ראייתו של טראמפ ברכה בשם ומלכות? מתברר שרבי דוד יוסף, חלק בעניין על אביו זצ"ל

צילום: יונתן זינדל, פלאש90
צילום: יונתן זינדל, פלאש90



רבים ממתינים בצפיה לבואו של נשיא ארצות הברית דולנד טראמפ. ובבתי המדרשות מתעוררת השאלה האם צריך לברך עליו "ברוך שנתן מכבודו לבשר ודם".

בשיעורו של הרה"ג ר' יעקב שמש, ראש בית מדרש מלחה, הנמסר בביהכ"נ מוסיוף בירושלים הרחיב הרב על נושא הלכתי זה והביא מחלוקת מעניינת בין מרן הגר"ע יוסף זצ"ל לבנו הגר"ד יוסף והגר"מ מאזוז.

הגמ' במסכת ברכות אומרת "אמר רבי יוחנן לעולם ישתדל אדם לרוץ לקראת מלכי ישראל ולא לקראת מלכי ישראל בלבד אלא אפילו לקראת מלכי עכו"'ם שאם יזכה יבחין בין מלכי ישראל למלכי עכו''ם".

אומרת הגמ' בברכות בדף נח ע"א "ת"ר הרואה חכמי ישראל אומר ברוך שחלק מחכמתו ליראיו חכמי עובדי כוכבים אומר ברוך שנתן מחכמתו לבריותיו (ויש גרסא לבשר ודם) הרואה מלכי ישראל אומר ברוך שחלק מכבודו ליראיו מלכי עובדי כוכבים אומר ברוך שנתן מכבודו לבריותיו (בשר ודם)".

ועל כך כותב מרן הרב עובדיה בספרו חזו"ע, שכשהיה במדריד אצל מלך ספרד, שהיה גם מאוד חכם רצה לברך את שתי הברכות הסתפק האם לחבר אותן יחד. רואים שהרב כן בירך את הברכות.

הגר"ע יוסף הביא דצריך שיהיה יכול להרוג או לתת חנינה או להכריז מלחמה וכתב לפי זה בנשיא ארצות הברית שיש בידו סמכות לצאת למלחמה, בודאי שיש לברך עליו.

אלא שהוסיף שצריך תנאי נוסף שיהיה בבגדי מלכות ואם לבוש כאחד העם לא יברך עליו כמו שנכתב בשו"ת נבחר מכסף. לכן נשיא ארצות הברית שלא לובש בגדי מלכות לפי מרן הגר"ע יוסף לא יכולים לברך עליו.

אבל הגאון רבי דוד יוסף, כותב בספרו שמהרדב"ז משמע שצריך שני תנאים שיש בידו להרוג ואין סמכות מעליו, אלא שכתב הרב כל זה בשליט הממונה מאת המלך אבל המלך בעצמו אין צריך כל זה.

וכן פסק הרב ואזנר. לכן כתב הרב דוד היום בימינו שאין גזר דין מוות אפילו אם אין בידו להמית ולהחיות כל שהוא שליט ואין שליט עליו, וגם אין מי שישנה את החלטותיו יכול לברך.

לגבי התנאי השני של בגדי מלכות כתב הרב דוד שהיום בימינו אין דרך רוב המלכים ללבוש אלא בגדים נאים ומכובדים ונראים כאנשים מכובדים. כך פסק גם הגר"מ מאזוז ראש ישיבת כסא רחמים.

כאשר יש ספק, הראשל"צ הגר"י יוסף אומר, שיגיד ברוך אתה ה' למדני חוקיך אלהינו מלך העולם שנתן מכבודו לבשר ודם ועושה תנאי בליבו שאם לא יכול לברך אומר פס' ואם יכול לברך זה נחשב רק כהפסק של שתי מילים.
הגרע יוסף

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד