י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

היועמ"ש מדבר: ביבי והרבנים מצגר וברלנד

בכנס השנתי של לשכת עורכי הדין באילת התייחסו היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, פרקליט המדינה שי ניצן ושרת המשפטים לפרשות נתניהו, הרב יונה מצגר והרב אליעזר ברלנד • "אנחנו פועלים אך ורק לפי שיקולים מקצועיים. שאיפתנו היא להילחם בפשיעה תוך מתן מענה מיטבי לדעתנו לאינטרס הציבורי"

הרב מצגר בכניסה לבית הכלא (רועי אלימה, פלאש 90)
הרב מצגר בכניסה לבית הכלא (רועי אלימה, פלאש 90)



בכנס השנתי של לשכת עורכי הדין באילת התייחס פרקליט המדינה שי ניצן לביקורות שנשמעות מעת לעת בנושא הסדרי הטיעון הנערכים ע"י הפרקליטות והתביעה המשטרתית, ונתן בין היתר דוגמאות של הרב הראשי לשעבר יונה מצגר והרב ברלנד. היועמ"ש מנדלבליט ושרת המשפטים שקד התייחסו לחקירות ראש הממשלה נתניהו.

"כאשר נערך הסדר טיעון בתיק עם פרופיל ציבורי גבוה - כמעט מיידית אשמע את הסיסמאות הידועות והשחוקות מוטחות לכל עבר – 'הפרקליטות היא רחמנית מדי'; 'מפלה לטובה מיוחסים ואישי ציבור'; 'פועלת במשוא פנים' ועוד כהנה וכהנה" אמר ניצן. "מי שמקשיב לביקורת זו יכול להתרשם כאילו הפרקליטות היא גוף שמטרתו ושאיפתו היא להקל עם הפושעים, ללכת לקראת עבריינים ולסכל את המלחמה בפשיעה".

ניצן הבהיר כי "מדובר בסיסמאות ריקות מתוכן, שאינן הוגנות ולצערי במקרים רבים, אלו שמטיחים אותן אינם רואים לנגד עיניהם את התמונה המלאה ואת השיקולים המקצועיים אותם שוקל כל פרקליט המטפל בתיק פלילי. אנחנו פועלים אך ורק לפי שיקולים מקצועיים בעת שאנו בוחנים כל תיק ותיק. שאיפתנו היא להילחם בפשיעה תוך מתן מענה מיטבי לדעתנו לאינטרס הציבורי".

ניצן נתן כמה דוגמאות על מנת להמחיש את דבריו. "בהקשר זה אציין גם את פרשת הרב יונה מצגר, בה הכריע לאחרונה בית המשפט העליון בפסק הדין ממנו ציטטתי בפניכם קודם לכן. גם במקרה זה הגענו להסדר טיעון עקב מגוון שיקולים - ובכללם השיקול הראייתי. אכן, בית המשפט המחוזי החליט לפסול את הסדר הטיעון אליו הגענו עם הרב מצגר, אלא שבית המשפט העליון החליט לאחרונה להפוך החלטה זו, בקובעו פה-אחד כי "לא נפל פגם בשיקוליה של התביעה בהגיעה להסדר טיעון עם המערער. מכלול הקשיים והשיקולים... ובראשם הקשיים הראייתיים עליהם הצביעה המדינה... הודאתו המוקדמת של הנאשם; וכן לקיחת האחריות והחרטה הנלמדות מכך בנסיבות העניין – מובילים למסקנה כי בנסיבותיו הקונקרטיות של המקרה הנוכחי, לא היה מקום לדחות את הסדר הטיעון שאליו הגיעו הצדדים...".

פרקליט המדינה נתן דוגמא נוספת, בולטת יותר, של הרב אליעזר ברלנד שהודה והורשע בעבירות חמורות וכבר סיים לרצות את עונשו לאחר שקוצר. "גם שם הגענו להסדר, בין היתר כדי לחסוך לקורבנות העבירה את הצורך להעיד, וגם שם הותקפנו בגין ה"הנחה" כביכול שעשינו לו במסגרת ההסדר, תוך שנטען כאילו רצינו ללכת לקראתו בגין מעמדו" אמר חן. "התקפה זו היא תמוהה ביותר. במשך כשלוש שנים השקענו מאמצים עילאיים בהגעה להסגרתו של הרב ארצה, תוך שפעלנו כדי להשיג מטרה זו במדינות רבות וביניהן מרוקו, הולנד ודרום אפריקה. אילו באמת רצינו להקל עם רב זה, האם היינו משקיעים מאמצים שכאלה כדי להביא להסגרתו? התשובה לכך ברורה מאליה. אנו פעלנו בנחישות כדי להביא להעמדתו לדין, והצלחנו בכך. ההסדר נחתם שכן חשבנו כי הסדר זה מאזן כהלכה בין כלל השיקולים".

במהלך הכנס היועץ המשפטי לממשלה ד"ר אביחי מנדלבליט התייחס לחקירות ראש הממשלה בנימין נתניהו, ואמר כי "כל שאומר הוא שהשיקול היחיד המנחה אותי ואת יתר העוסקים במלאכה, הוא הגעה לחקר האמת, במקצועיות, באחריות וביושר, על מנת לקבל את ההחלטות הנכונות בהתאם לממצאים הראייתיים ובהתאם להם בלבד". עוד הוסיף כי "ישנן פעולות רבות שהציבור אינו ער להן. הכול נעשה בשיתוף פעולה הדוק עם המשטרה, ובפרט עם אגף החקירות והמודיעין בראשות ניצב מני יצחקי".

שרת המשפטים איילת שקד השיבה לשאלת אביעד גליקמן מערוץ 10 בעניין חקירות ראש הממשלה וענתה, "אני לא מקבלת מתנות. כל פוליטיקאי חי לפי הערכים שלו. אני לא רוצה להתייחס למקרה של ראש הממשלה. לא גיבשתי דעה מה יקרה אם הוא יצטרך להתפטר במידה ויהיה כתב אישום או רק כשיורשע. אם נגיע למצב הזה, מפלגות הקואליציה יצטרכו להחליט. צריך להיזהר מאוד שלא להפיל ממשלה, ובסוף האדם יצא זכאי. יש להמתין בסבלנות. אני מקווה שלא נגיע לשם".
שי ניצן אביחי מנדלבליט בנימין נתניהו הרב מצגר הרב אליעזר ברלנד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד