י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

בנאום פרו-ישראלי סוחף: תם ביקור הבזק ההיסטורי

מטוסו של נשיא ארה"ב עזב בשעה האחרונה את ישראל לאחר ביקור בזק היסטורי • טראמפ לאזרחי ישראל בנאומו: "חמאס וחיזבאללה שיגרו טילים לעבר קהילות בישראל. איראן תשמיד את ישראל? לא עם דונאלד ג'יי טראמפ, תאמינו לי"

בנאום פרו-ישראלי סוחף: תם ביקור הבזק ההיסטורי
קובי גדעון, לעמ



מטוסו של נשיא ארה"ב דונאלד טראמפ, עזב בשעה האחרונה את ישראל לאחר ביקור בזק היסטורי באזור, בו ביקר בסעודיה, בישראל וברשות הפלסטינית.

רגע לפני סיום ביקורו ההיסטורי של טראמפ בישראל, נשא הנשיא האמריקאי נאום פרו ישראלי סוחף, במהלכו קמו המשתתפים מספר פעמים מכיסאותיהם ומחו לו כפיים בהתלהבות. טראמפ התייחס לשאיפת האיראנים להשמיד את ישראל, ואמר כי "זה לא יקרה אצל דונלד ג'יי טראמפ".


שיירת טראמפ בדרכה למוזיאון ישראל. צילום: מאיר פ.

בנאום שהתקיים במוזיאון ישראל, כשלצידו יושב ראש הממשלה בנימין נתניהו, אמר הנשיא האמריקני: "העם הישראלי חווה את השנאה והטרור של האלימות הקיצונית, ישראלים נרצחו על ידי טרוריסטים בסכינים ופצצות", אמר טראמפ, "חמאס וחיזבאללה שיגרו טילים לעבר ישראל, היכן שילדים צריכים להתאמן בלרוץ למקלט בפחד ובמהירות. דאעש מכוון לקהילות של יהודים ומנהיגי איראן קוראים להשמדת ישראל, איראן תשמיד את ישראל? לא עם דונלד ג'יי טראמפ. תאמינו לי", הוסיף.

גם הפעם הוא לא הזכיר את צמד המילים "שתי מדינות", אך הרחיב על הצורך בשלום ועל מחויבות הצדדים להתפשר, "גם הישראלים וגם הפלסטינים רוצים תקווה לילדיהם. שלום אפשרי אם נניח בצד את הכאב ואת חילוקי הדעות ונהיה מחויבים לפתור את הסכסוך הזה שנמשך כבר חצי מאה או יותר".

"אני מחויב אישית לעזור לישראלים ולפלסטינים להשיג הסכם שלום, הבוקר נפגשתי עם מחמוד עבאס ואני יכול לומר לכם שהפלסטינים מוכנים להושיט יד לשלום. ואחרי הפגישה שהייתה לי עם ידידי הטוב בנימין, אני יכול לומר גם שהוא מושיט יד לשלום, הוא רוצה שלום. הוא אוהב אנשים, במיוחד את העם בישראל, בנימין נתניהו רוצה שלום" אמר טראמפ.

טראמפ סיפר בנאומו על ביקורו המרגש בכותל המערבי וביד ושם ואמר על ירושלים כי "זו זכות לעמוד כאן בעיר העתיקה של ירושלים, ירושלים היא עיר קדושה, הקשרים של העם היהודי לארץ הקדושה הזאת הם עתיקים ונצחיים, הם הולכים אחורה אלפי שנים, אל ימיו של המלך דוד שכוכבו מתנופף עכשיו על הדגל של מדינת ישראל" אמר נשיא ארה"ב בנאומו.

"עשיית שלום, לעומת זאת, לא תהיה קלה. כולנו יודעים את זה, נתמודד עם החלטות קשות. אולם עם נחישות, פשרה ואמונה שהשלום אפשרי - ישראלים ופלסטינים יכולים לעשות הסכם", הוסיף טראמפ.

"ארה"ב גאה בכך שטייסי חיל האוויר הישראלי מטיסים את המטוס המדהים והחדש F-35", לדבריו, "גם כשאנחנו מחזקים את השותפות שלנו בפועל, עלינו לזכור את האידאלים הגבוהים - בואו נחלום על עתיד שבו ילדים נוצרים, יהודים ומוסלמים יכולים לחיות ביחד" אמר טראמפ.

נתניהו בנאומו. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90צילום: נתניהו בנאומו. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
נתניהו בנאומו. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90


נתניהו: "אדוני הנישא. נגעת בלבנו ונגעת באבני קיומנו"

לפני טראמפ נשא דברים ראש הממשלה בנימין נתניהו: "גבירותי ורבותיי, מוזיאון זה מספר את סיפורה של ישראל" אמר נתניהו.

"אדוני הנשיא, עברת כעת מסע מזורז לאורך ההיסטוריה שלנו – העבר, ההווה, ונעבוד יחד כדי לעצב את העתיד.

"כאן ניתן לראות טקסטים תנ"כיים בעברית, בני אלפיים שנה. מוצגים כאן חותמות ומטבעות שמעידות על נוכחותנו בת ה-4,000 שנה על אדמה זו. אפשר לראות את המנורות שהדלקנו ואת בתי הכנסת בהם התפללנו בתקופת הגלות הארוכה.

"אך סיפורה של ישראל הוא מעבר לעבר שלנו. זהו סיפורו של עם שנולד מחדש, של אדמה צחיחה שרוח חיים הופחה בה שוב, של שפה עתיקה שקמה לתחייה, של עם בגלות ששב לגבולו ושל ריבונות יהודית שהושבה על כנה.

"אומרים אצלנו, אדוני הנשיא, עם ישראל חי. מדינת ישראל חיה ומשגשגת יותר מתמיד: דמוקרטיה תוססת, צבא חזק, כלכלה חופשית וחדשנית ועם גאה ורב עוצמה.

"אדוני הנשיא, במשך השנים היו לישראל ידידות רבות, אך מעולם לא היתה לישראל, ולעולם לא תהיה לה, ידידה טובה יותר מאשר ארצות הברית של אמריקה.

"ידידות זאת באה לידי ביטוי בתמיכה המדהימה של העם האמריקני, התמיכה החזקה משני צידי המתרס בקונגרס האמריקני ותמיכתם של נשיאים אמריקנים מהארי טרומן ועד דונלד טראמפ.

"תודה לך, הנשיא טראמפ, על ידידותך האמיצה לעם היהודי ולמדינת ישראל. אנו מעריכים אותה מאוד.

"אדוני הנשיא, אני מאמין שהברית בין ישראל לארצות הברית חשובה יותר מאי פעם. יחד, עלינו להביס את אלה המקדשים את המוות ולהגן על אלה החוגגים את החיים, יחד נוכל להביס את כוחות האיסלאם הקיצוני שמבקשים להשמיד את העולם התרבותי ויחד אנו יכולים וחייבים להביס את כוחות הטרור.

"יש לגנות את הטרור, את הרצח המכוון של חפים מפשע, ויש להילחם בו, בין אם זה באירופה, באמריקה, בישראל או בכל מקום אחר.

"כפי שאמרת הבוקר, אדוני הנשיא, יש לשים סוף למימון ותגמול של טרור. הנשיא עבאס עמד היום לצדך וגינה את ההתקפה המחרידה במנצ'סטר. אני מקווה שזה מבשר על שינוי אמיתי, מכיוון שאילו התוקף היה פלסטיני והקורבנות – ילדים ישראלים, היתה מקבלת משפחתו של המחבל המתאבד קצבה מהרשות הפלסטינית. זה החוק הפלסטיני, ואת החוק הזה יש לשנות.

"אני מקווה שהנשיא עבאס יישמע לעקרונות הברורים, החזקים, המוסריים והפרקטיים שאותם ציינת היום, הנשיא טראמפ: הפסיקו לתגמל מחבלים, הפסיקו להאדיר רוצחים.

"אני מאמין שזהו הצעד הראשון והחשוב ביותר בדרך לשלום אמיתי שאליו שואפת ישראל, ואני מאמין שיחד איתך נוכל להשיגו.

"הנשיא טראמפ, אני מאמין שאם נעבוד יחד נוכל לקדם שלום בר קיימא בין ישראל לבין שכנותיה הערביות והפלסטינים משום שהסכנה שמציבה איראן משותפת לערבים ולישראל.

"הודות למנהיגות שאתה מביא לתהליך זה, אין לי ספק שבסופו של דבר החופש יביס את הפחד והאור יבריח את החושך, משום שזה סיפורה של אמריקה – אומה שהביסה כוחות עריצות, אומה שהיא מגדלור של תקווה לאנושות כולה. זהו סיפורה של ישראל, אומה שהתגברה, כנגד כל הסיכויים, על זוועות בלתי נתפסות והיא התקווה של העם היהודי.

"אדוני הנשיא, תודה לך על ביקורך ההיסטורי, על מחוותיך המרגשות. במהלך 36 שעות דחוסות בישראל, נגעת בלבנו ונגעת באבני קיומנו – אתמול בכותל, לפני שעה קלה ביד ושם, וכעת במוזיאון נפלא זה. אתה, הגברת הראשונה מלניה טראמפ, משפחתך וחברי פמלייתך, הפגנתם מחויבות גדולה לעתידה ולבטחונה של מדינת ישראל.

"ברצוני להודות לך, אדוני הנשיא, על עמידתך לצדה של ישראל באו"ם ובכל מקום אחר, ואני מודה לך על תמיכתך הנחושה ועל ידידותך לעם היהודי ולמדינה היהודית. תודה רבה, הנשיא טראמפ.

יברכך הא-ל, יברך הא-ל את ישראל ויברך האל את ארצות הברית של אמריקה" סיים נתניהו את נאומו.

טראמפ לאבו מאזן בבית לחם: "השלום לעולם לא ישרור בסביבה בה האלימות שולטת, ממומנת ואפילו מתוגמלת"צילום: טראמפ לאבו מאזן בבית לחם: "השלום לעולם לא ישרור בסביבה בה האלימות שולטת, ממומנת ואפילו מתוגמלת"
טראמפ לאבו מאזן בבית לחם: "השלום לעולם לא ישרור בסביבה בה האלימות שולטת, ממומנת ואפילו מתוגמלת"




קודם לכן ביקר בבית יד ושם בירושלים. שם אמר בנאומו: "שני שליש מהיהודים באירופה נשלחו אל מותם בשואה. המילים לא יוכלו לתאר את עמקי הזוועה והאכזריות, את היקף הצער וההרס. זו הייתה השעה השחורה של ההיסטוריה. הרבה חיים של אנשים, נשים וילדים, חיים תמימים נכחדו כחלק מניסיון שיטתי להכחיד את העם היהודי. זה היה הפשע האכזרי ביותר כנגד הא-ל והאדם וזו חובתנו לזכור, לכבד כל אחד את האחד והאחת שנרצחו בצורה אכזרית שכזו, כפי שאמר אלי ויזל: "עבור החיים והמתים, אנו חייבים להיות עדים".

"רק כאשר נזכור את המשפחות שנקרעו מאהוביהם, שנאלצו להתמודד עם מאורעות השואה, רק אז נוכל למנוע מהצער הזה לחזור בעתיד. העם הזה הוא עדות לרוח שלט ניתן לשבור אותה. במהלך הרדיפות, הדיכוי, המוות וההרס, העם היהודי שרד, שגשג, העם היהודי הפך להיות מוצלח במקומות רבים ובאופנים רבים, הוא היה אור לעולם. מדינת ישראל היא עדות לאותה שבועה שאנו חוזרים עליה שוב ושוב, "לעולם לא עוד", מעומק הסבל של העם היהודי, מגן הדוד מתנוסס מעל הארץ הזו כל עוד אנו נסרב לשתוק לנוכח הרוע. כל עוד נסרב לעמעם את אור האמת, כל עוד נסרב לעמוד מן הצד ולראות את הברבריות מתחוללת ונדע טוב, שלום וצדק ישררו. הנחישות היא תמיד לשמור את זכרם של הקורבנות והנחישות להתמודד עם הרשע בכל מקום שבו הוא צץ. אני מבקשים מן האל לתת לנו את החכמה והיכולת ללכת בדרך הנכונה" אמר טראמפ בנאומו.

טראמפ בנאומו המחבק במוזיאון ישראלצילום: טראמפ בנאומו המחבק במוזיאון ישראל
טראמפ בנאומו המחבק במוזיאון ישראל




קודם לכן, ביקר הנשיא האמריקני בבית לחם, שם נפגש עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן. גם בבית לחם – טראמפ לא הזכיר את צמד המילים "שתי מדינות", אולם דיבר על השלום עם ישראל ואמר כי "השלום לא ישרוד בעולם של אלימות".

טראמפ התייחס לפיגוע במנצ'סטר ואמר כי "אני מעביר את תנחומיי לאלה שנפגעו בהתקפה הטרוריסטית הזו", לדבריו, "המחבלים הם לא מפלצות, הם לוזרים, החברה שלנו לא יכולה לגלות סובלנות להמשך שפיכות הדמים הזו, במתקפה נהרגו בעיקר ילדים תמימים".

על תהליך השלום בין הפלסטינים לישראל אמר הנשיא האמריקאי כי "אני מקווה שארה"ב תוכל לסייע לישראל ולפלסטינים לגבש שלום ולהביא תקווה חדשה לעולם", טראמפ הוסיף: "כפי שדנתי עם הנשיא עבאס בוושינגטון - אני מחויב להשיג הסכם שלום בין הישראלים לפלסטינים ואני מתכוון לעשות כל שביכולתי כדי לעזור להם להשיג את המטרה הזו".

הנשיא האמריקני הוסיף כי "הנשיא עבאס הבטיח לי שהוא מוכן לעבוד למען המטרה הזו וכך גם ראש הממשלה נתניהו, אני מצפה בכיליון עיניים לעבוד עם המנהיגים האלה למען שלום מתמשך", טראמפ התייחס לכלכלה הפלסטינית ואמר: "אני גם מצפה לעבוד עם הנשיא עבאס על עוד עניינים כמו פיצוח הפוטנציאל הכלכלי של הפלסטינים".

טראמפ עקץ את אבו מאזן ואמר: "שמחתי שהנשיא עבאס התחייב לנקוט צעדים תקיפים כדי להילחם בטרור, השלום לעולם לא ישרור בסביבה בה האלימות שולטת, ממומנת ואפילו מתוגמלת".

כפי שהוא סיפר אמש, גם הבוקר התייחס הנשיא האמריקאי לביקור שלו בסעודיה, "נפגשתי עם מנהיגים של העולם המוסלמי ומדינות ערב. זה היה אירוע היסטורי, ביקשתי מהמנהיגים הללו להצטרף לשותפות שתגרש את הטרור מאזורם אחת ולתמיד, ארה"ב תעזור להגשים את החלום עבור יהודים, מוסלמים ונוצרים צעירים ברחבי האזור, תוך כדי כך נהנה כולנו מעתיד בטוח ובהיר יותר".

מנגד, בדברים שאמר אבו מאזן לאחר פגישתו עם טראמפ, הוא התייחס לפתרון שתי המדינות ואמר כי "אנחנו מדגישים העמדה שלנו בכל הנוגע לפתרון שתי המדינות, מדינה פלסטינית שבירתה מזרח ירושלים, הקיימת לצדה של מדינת ישראל, ופתרון סוגיות הקבע - בהתבסס על החוק הבינלאומי והחלטת האו"ם".

אבו מאזן הוסיף: "אדוני הנשיא, כפי שראית אתמול במהלך ביקורך במקומות הקדושים, ירושלים המזרחית כבושה, הבעיה הבסיסית שלנו היא עם הכיבוש וההתנחלויות ואי הכרתה של ישראל במדינת פלסטין, כפי שאנחנו הכרנו בישראל, הבעיה היא לא בינינו לבין היהדות, אלא בינינו לבין הכיבוש".

בדרכו מבית לחם ליד ושם, הנשיא האמריקאי דולנד טראמפ שוחח עם ראש ממשלת בריטניה תרזה מיי וניחם אותה על נרצחי הפיגוע במנצ'סטר.
דונלד טראמפ אבו מאזן שלום בית לחם יד ושם

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 21 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד