כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

נדחתה "עצרת הגיוס" בארה"ב; יתכן שתבוטל

העצרת שתוכננה להיערך בארה"ב בשבוע הקרוב כנגד "גזירת הגיוס", ע"י 'התאחדות הרבנים בארה"ב' של סאטמר - נדחתה בשלב זה למועד בלתי ידוע, ואפשר כי התבטלה לגמרי • כל הפרטים בפרסום ראשון ב'בחדרי חרדים'

העצרת בארה"ב לפני 4 שנים. מיד עם אישור חוק הגיוס
העצרת בארה"ב לפני 4 שנים. מיד עם אישור חוק הגיוס



פרסום ראשון: העצרת שתוכננה להיערך בארה"ב בשבוע הקרוב כנגד "גזירת הגיוס" נדחתה בשלב זה למועד בלתי ידוע, ואפשר כי התבטלה לגמרי.

התאחדות הרבנים בארה"ב, הגוף הרבני בניהולה של חסידות סאטמר שפעלה לארגון העצרת, אליהם הצטרף מאחורי הקלעים ראש ישיבת לייקווד הגאון רבי מלכיאל קוטלר, ביקשו לקיים עצרת כלל חרדית בה ישתתפו ראשי ישיבות, רבנים ואדמו"רים מקהילות רבות ברחבי ארה"ב, זאת לאור קריאת בית הדין של העדה החרדית בירושלים שביקשו מהרבנים לצאת ברעש גדול לזעוק את זעקת העריקים, נוכח המשך המעצרים של אלו שאינם מתייצבים בלשכת הגיוס.

בתחילה, ניסו המארגנים לארגן את העצרת לפני ביקור נשיא ארה"ב דונאלד טראמפ בישראל, אך עקב מסע הרבי מהר"א מסאטמר באוקראינה העצרת נדחתה לימים אחדים קודם חג השבועות.

בד בבד התגלעו חילוקי דעות בנושא עצמו. המהר"א מסאטמר תקף בשפה קשה את עמדת 'הפלג הירושלמי' שלא להתייצב ולצאת בשל כך להפגנות, אחיו המהרי"י מסאטמר בנאומו בשבוע שעבר אמר, שאי אפשר לקרוא בשלב זה לכל בחורי הישיבות שלא להתייצב בלשכות גיוס, ודבר זה מיועד ליחידים 'מוסרי נפש' כהגדרתו.

כעת, כפי שנודע ל'בחדרי חרדים' העצרת של התאחדות הרבנים בראשות אדמו"רי סאטמר "נדחתה למועד בלתי ידוע" ואפשר כי התבטלה לגמרי. בין היתר יש הטוענים כי הסיבה לכך נבעה מהקושי בגיוס קהילות וחסידויות נוספות, שהבינו כי משמעות עצרת זו תהיה נגד עמדת הגראי"ל שטיינמן ומועצות גדולי התורה, הסוברים כן להתייצב בלשכת הגיוס, ומי שאינם מכנים את המצב הנוכחי כ"גזירת הגיוס".

כזכור לפני ארבע שנים, מיד אחרי אישור חוק הגיוס, התקיימה הפגנה ענקית במנהטן בה השתתפו כל המגזרים והחוגים, בדומה לעצרת שנקראה בארץ ישראל ע"י כל גדולי ישראל בראשות הגראי"ל שטיינמן.



כזכור, לפני שבוע פורסם ב"בחדרי חרדים" כי הולכים ומתגלעים סדקים בעמדת 'הפלג הירושלמי' המגלים סימני משבר סביב העיקרון עליו קידשו המערכה בשלוש השנים האחרונות, מערכה שהביאה לקרע עמוק בציבור הליטאי. תלמידי ישיבת 'מאירת שמועה' מבית ישיבת גרודנא, שעקרונותיה היו עד כה כשל הגר"ש אויערבך שקידש את העקרון שלא להתייצב בלשכות הגיוס, החלו להתייצב ולהסדיר מעמדם.

בנוסף, העיתונאי אבי גרינצייג דיווח כי שלושה מבכירי ראשי הישיבות המשתייכים ל'פלג הירושלמי' נפגשו בניסיון למצוא פתרון לעניין ההתייצבות בצבא, ובכך להביא לסוף המתח של הבחורים המועמדים לגיוס שהופכים לעריקים כל זמן שאינם מתייצבים. בין השותפים לניסיון, הגר"ש מרקוביץ מפוניבז', הגר"י ארנברג מחדרה, והרב חיים כץ מחיפה.

במקביל, האדמו"ר מסאטמר מהרז"ל הציב בשבוע שעבר את עמדתו בעניין וקבע שאי אפשר לקרוא בשלב זה לכל בחורי הישיבות שלא להתייצב בלשכות גיוס, ודבר זה מיועד ליחידים 'מוסרי נפש' כהגדרתו. יחד עם זאת אמר, כי בעקבות הבדיקות הגופניות בלשכות, יתכן ובעתיד יצטרכו כן לאסור לחלוטין ההתייצבות.

לצד זאת התפרסם כי קבוצה של 10 בחורים מישיבת 'מאירת שמועה' המורכבת מפורשי גורדנא באשדוד, בראשה עומד הרב נחום רוזנבלט, התייצבה היום בלשכת הגיוס בבאר-שבע – כך חשף הערב הכתב לענייני צבא וביטחון של 'קול ברמה', מנדי ריזל.

בנוסף, כפי שפורסם ב'בחדרי חרדים' לפני כחודש, הפתיע יוסף פטרוף נאמנו של הגר"ש אויערבך מנהיג 'הפלג הירושלמי', אחר שבמשך השנים האחרונות, מאז פרישת אנשי הפלג הירושלמי מ'דגל התורה', שבו בפלג וטענו כל העת כי נשקפת סכנה ממשית כי בחסות חוק הגיוס החדש יגוייסו בחורי ישיבות, הוא אמר במסיבת העיתונאים שקיימו ראשי הפלג במערכת עיתון 'הפלס' לאחר מעצרם של ראשי העיתון בחשד לסחיטה באיומים, כי "אף בחור ישיבה לא יתגייס".

"לא יהיה גיוס חרדים. הישיבות ימשיכו" אמר פטרוף. "תמיד יהיו שוליים בציבור החרדי, עולם הישיבות ימשיך ויגדל. זה לא רק על דעתי, זה על דעת כל אדם מדגל התורה".

"לא יהיו יעדים. אף בחור ישיבה לא יתגייס", אמר פטרוף ונשאל: "גם אם הוא לא לומד?"

"בחור ישיבה זה בחור שלומד" השיב נאמן ביתו של הרב אויערבאך, "בלי התוספות שהיום מנסים להוסיף - בחור שיושב ולומד באמת. אנחנו מדברים מה שהיה כל השנים, 60 שנה, תורתו אומנתו".

"יש קבוצה של מיעוט חילוני קיצוני שמנסים לשנות את זה" המשיך פטרוף בדבריו שנשמעו תמוהים מאד על רקע הצהרות הפלג בשנים האחרונות. "מנסים לעשות מלחמת אחים, מנסה להטעות את הציבור, זה לא יהיה. כי גם האנשים שלא מסכימים איתנו, בסופו של יום רק מטעים ומשלים את הציבור החילוני שיהיה גיוס חרדים. לא יהיה גיוס חרדים. לא יהיה גיוס חרדים בקנה מידה גדול. לא יהיה. מה שמוכרים לציבור החילוני, אין גיוס חרדים, צריך ליידע את כולם" אמר נאמנו של הגר"ש אויערבאך במסיבת העיתונאים.
חוק הגיוס הפלג הירושלמי ארצות הברית הרב מלכיאל קוטלר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 31 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד