י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

ילד פיתח תגובה אלרגית קשה מקעקועי חינה

בהדסה עין כרם מטופל נער בן 12 אשר פיתח תגובה אלרגית קשה לקעקועי חינה שצוירו על זרועותיו

ידי הנער עם התגובה הקשה. צילום: דוברות הדסה
ידי הנער עם התגובה הקשה. צילום: דוברות הדסה





בהדסה עין כרם מטופל נער בן 12 אשר פיתח תגובה אלרגית קשה לקעקועי חינה שצוירו על זרועותיו.

ג'אבר בן ה-12 מעין נקובא שבפאתי ירושלים, יצא לטיול כיתתי בעכו. בשוק העתיק של העיר בחר לעשות קעקוע חינה של עכביש על זרוע אחת ואת הכיתוב "רוצה שלום" באותיות סיניות על הזרוע השנייה.

ביום שלמחרת, האזורים המקועקעים החלו להאדים ולהתנפח, וג'אבר התלונן על כאבים, ונשלח בדחיפות למרכז הרפואי 'הדסה' על ידי רופא המשפחה. עם הגעתו לחדר מיון ילדים בהדסה, עם כאבים עזים באזור המקועקע, הבינה ד"ר לאה סרנה כאהן כי מדובר במקרה חריג שעלול להביא בהחלט לזיהום עורי. "ג'אבר הגיע אלינו שלושה ימים לאחר שנעשה הקעקוע, עם נפיחות קשה באזור המקועקע ואודם רב", היא מתארת, "ולאחר האבחנה התחלנו מיד טיפול תוך ורידי אנטיביוטי ומתן סטרואידים".

לדברי הרופאה "הילד היה ממש מקסים, אך מבוהל. הסכנה מולה עמד הייתה זיהום עורי, תופעה כזו – בדרגות חומרה שונות מופיעה אצל מקועקע חינה אחד מתוך ארבעים, ואין בכך סכנת חיים ברוב המקרים, אך החוויה בהחלט לא נעימה ועלולה אף לגרום לנזק צמית. כעת הוא משתפר ורמת הכאבים ירדה באופן ניכר".



כעת, בזמן הטיפול במחלקת הילדים בהדסה עין כרם, ג'אבר בהחלט מבין לדבריו את השלכות החומר על עורו. "הוא יהיה בסדר, עכשיו אנחנו רגועים כשהוא מקבל טיפול", אומר אביו בחיוך.

ד"ר יובל טל, מ"מ מנהל המחלקה לאימונולוגיה קלינית ואלרגיה בהדסה, מכיר היטב את התופעה. "על פי רוב, השימוש בחינה באזורינו נעשה עם החינה האדומה-כתומה סביב אירועים חגיגיים. על מנת להקנות לחינה את הצבע השחור מוסיפים לה חומר שקרוי PPD Paraphenylenediamine, העשוי לגרום לתגובה של רגישות יתר מאוחרת, שהיא תגובה דלקתית הדועכת ברוב המקרים בהדרגה - עם דהיית הציור ועשויה להותיר אזור עם התבהרות של העור (היפופיגמנטציה). לעיתים רחוקות מתפתחת תגובה מקומית קשה המצריכה טיפול בסטרואידים מקומית או סיסטמית, כמו במקרה הנוכחי של הנער".

ד"ר טל מדגיש כי תופעה דומה עשויה להיגרם בעור הקרקפת של אנשים הצובעים את שיער ראשם בצבע שיער כהה. "גם במקרים אלו התגובה דועכת עם ירידת הצבע. בחשד קליני ניתן לבצע תבחין עורי על ידי רופא מומחה לאלרגיה על מנת להוכיח את הרגישות ולהימנע בהתאם".

לסיום הוא מסביר כי יש לשמור על ערנות לאחר ציורי קעקועי חינה על הגוף. "משרד הבריאות מזהיר משימוש בחומרים אלו אך לא אוסר אותם מפורשות", הוא מדגיש, "לכן אני ממליץ להורים לשמור על ערנות במידה ומתפתחת תגובה אפילו ראשונית – שעות או ימים לאחר ציורי החינה ולפנות מידית לטיפול רפואי".

קעקוע חינה אלרגיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד