ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

המאמצים נכשלו: הרב לאו מסיים תפקידו

רבה הראשי של תל אביב יפו נאלץ לסיים את תפקידו באופן רשמי כרב הראשי של העיר, עם הגיעו לגיל 80. ימשיך לכהן בתפקידיו ובמעמדו הבינלאומי כ"הרב לאו" עד 120 שנים טובות ובריאות

הרבנים לבית לאו (פלאש 90)
הרבנים לבית לאו (פלאש 90)



אחר שהמאמצים להארכת הכהונה מעבר לגיל 80 כשלו, הרב הראשי לישראל הגאון רבי ישראל מאיר לאו, שיגיע בכ"ב בסיון (ובלועזי ב1.6) לגיל 80, מסיים את תפקידו כרב הראשי לתל אביב יפו. השאלות המעניינות: מי ימונה כרב זמני עד לבחירות ומי יהיו המועמדים כשיתקיימו בחירות, שכן משרת הרב הראשי לתל אביב נחשבת למשרה רמה.

מחר (רביעי) בבוקר בשעה 10:30 תתקיים ישיבת מועצת הרבנות הראשית בה ישתתף הרב לאו בפעם האחרונה. הישיבה תיערך בכותל המערבי לרגל יום ירושלים. על פי התקנות בחוק, רב שנכנס לתפקידו בין השנים 1974 ל 2007 מסיים בגיל 80 את תפקידו.

מקורבי הרב לאו אומרים ל'בחדרי חרדים' כי אין שום שינוי בנוגע לתיפקודו - "הרב לאו ימשיך להיות הרב לאו והרב לא פורש משום תפקיד". כוונתם ככל הנראה כי מעמדו כוחו ופרסומו הרב בעולם היהודי יישאר - רק מתואר הרב הראשי לתל אביב יפו, ייאלץ להיפרד באופן סמלי, על פי חוק.

יתרה מכך, מקורבי הרב אומרים כי "הרב ממשיך כרגיל במילוי תפקידו ביום יום. הרב לא יוצא לפנסיה, רק מבחינה רשמית כהונתו מסתיימת, זאת עקב השינויים שהתקבלו לפני מספר שנים בחוק.

עם סיום תפקידו ייפתח המרוץ לרבנות הראשית לתל אביב - תפקיד נחשק ביותר בקרב הרבנים הראשיים בערים הגדולות. יצויין כי בעבר דווח ב'בחדרי חרדים' על דיל שנרקם, בנוגע לתמיכת הרב לאו בבוא הימים ברב שיכהן אחריו, אז דובר כי יתמוך בגאון הרב יהודה דרעי רבה של באר שבע. רב נוסף שדובר בו כמועמד לתפקיד, הוא הגאון הרב דוד יוסף. כך או כך, במידה ומי משני המועמדים ייבחר לתפקיד - עלול הדבר להביא למתח בצמתים שונים עם הראשל"צ הגאון הרב יצחק יוסף. שם נוסף שהוזכר רבות כמועמד לתפקיד הוא רבה של פתח תקווה הרב מיכה הלוי.

רבני משפחת לאוצילום: רבני משפחת לאו
רבני משפחת לאו




יצוין כי לפני כשנה וחודשיים נחשף ב'בחדרי' כי הרב הראשי הנוכחי, הרב דוד לאו, בדק אפשרות משפטית להארכת הכהונה אף מעל גיל 80, זאת באמצעות עורך הדין הראל גולדברג היועהמ"ש ברבנות הראשית.

גולדברג פנה בבקשה, בשמו: "הרב הראשי לישראל הרב דוד לאו פנה אלי שאפעל לתיקון התקנות. כך שניתן יהיה להאריך גיל הפרישה לרב עיר בנסיבות בהן אין מכהן רב עיר נוסף. תקופת ההארכה המבוקשת היא 5 שנים, שנתיים וחצי כל פעם, וזאת על פי חוות דעת של רופא, שמינה שר הבריאות ובהתאם להחלטת מועצה".

בתשובת עו"ד איגי פז, נציג משרד המשפטים, הוא שלל את הרעיון להאריך את גיל הכהונה, אך הותיר פתח דחוק באמצעות הפיכת רבני ערים לנבחרי ציבור. מה שידרוש הליך מסורבל של קיום בחירות תקופתיות והתאמה של הגוף הבוחר את הרבנים.

הרעיון נקבר הלכה למעשה בניסוח המסקנה הסופית של עו"ד פז: "סיכומו של דבר - עמדתנו היא שהארכת כהונתו מעבר לגיל הפרישה הקבוע כיום אינה ראויה ואינה עולה בקנה אחר עם העיקרון החקיקתי הקבוע בחוק הגמלאות. ככל שרוצים לשנות את תפקידו של רב עיר לנבחר ציבור, וניתן יהיה לשקול את התיקון, אולם כאמור נדרשים תיקונים אחרים במקביל בהיבט של הרכב הגוף הבוחר בחירות תקופתיות".

הרב לאו נאלץ לסיים את תפקידו ולא יכול להמשיך עוד כפי שנהגו רבנים אחרים, בשל התקנות הקובעות שרב שנבחר לאחר שנת 2007 יכהן עד גיל 75, רב שנבחר בין השנים 1974-2007 יכהן עד גיל 80, וכהונתו של רב שנבחר טרם שנת 1974 אינה קצובה כלל וכלל, כך שהוא יכהן עד הגיעו ל-120. הרב לאו נבחר לתפקיד בשנת 2006, מה שמציב אותו בקטגוריית הביניים, של גיל 80 כגיל הפרישה.

מה שמעניין הוא מי יכהן כ"רב זמני" עד קיום בחירות לרב הבא. שכן המצב הקיים לא תקין, כיוון שלא החל תהליך בחירת רב אחר. לפני שנתיים פנה המשנה ליועמ"ש לממשלה ארז קמניץ במכתב מענה לעו"ד ישראל פת, היועמ"ש למשרד הדתות, בו ציין כי השר לשירותי דת אמור להתחיל הליך בחירת רב עיר - טרם סיום כהונתו של רב עיר נוכחי, כלומר שר הדתות אמור להתחיל הליך בחירת רב עיר בכל עיר כשכהונת הרב עומדת להסתיים. הליך זה ככל הידוע לא החל עד כה בתל אביב.
פנסיה הרבנות הראשית הרב ישראל מאיר לאו תל אביב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 31 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד