כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024

מדיני-חרדי; ליצמן משיב לגפני: מתערבים רק בהוראת הרבנים

סוגיית ההתערבות החרדית בנושאים מדיניים חושפת מחלוקת פנימית בין המפלגות החרדיות • השר יעקב ליצמן משיב לדברים של ח"כ משה גפני ב"בחדרי חרדים": "יש לנו חזקה - אף פעם, מאז קום המדינה, לא התערבנו בנושא המדיני. אף אחד במדינה לא יודע אם אני ימין או שמאל, פרווה או באמצע. כך צריך להיות"

השר יעקב ליצמן (אמיל סלמן, פלאש 90)
השר יעקב ליצמן (אמיל סלמן, פלאש 90)



סוגיית ההתערבות החרדית בנושאים המדיניים חושפת מחלוקת פנימית בתוך המפלגות החרדיות. לאחר דבריו של יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, ב"בחדרי חרדים" בנושא, שר הבריאות יעקב ליצמן מגיב לדברים.

ליצמן לא אהב את דבריו של גפני, לפיהם הנציגים החרדים תמיד התערבו בנושאים המדיניים, כאשר רק חסידות גור נותרה מחוץ למשחק. כעת, בשיחה עם "בחדרי חרדים", הוא מגיב לדברים. "עם כל הכבוד – זה לא רק אני. לא ראיתי שח"כ מוזס התערב בנושאים מדיניים ולא ראיתי שח"כ אייכלר התערב בנושאים מדיניים", אומר ליצמן. לדבריו, "אני בדרך כלל שומע אך ורק למועצת גדולי התורה. אין מצב שאני אעשה דברים לבד. יגידו לי להתערב - אני אתערב, יגידו לא להתערב – אני לא אתערב".

שר הבריאות הוסיף להסביר את עמדתו: "אני לא מתערב בנושא המדיני בגלל שיש לנו חזקה - אף פעם, מאז קום המדינה, לא התערבנו בנושא המדיני ועובדה שעד הרגע הזה אף אחד במדינה לא יודע אם אני ימין או שמאל, פרווה או באמצע. כך צריך להיות, הם לא צריכים לדעת".

"כמובן", המשיך ליצמן בשיחה עם "בחדרי חרדים", "חוץ ממה שאנחנו מקבלים הוראות מגדולי התורה. הרי היה את חוק הגולן שתמכנו בו, בהתנתקות - התנגדנו, אנחנו מתערבים רק בהוראת גדולי התורה".

העליתם נושאים מדיניים על שולחנם של גדולי ישראל?

"כן, עלו פה ושם. כיום, לא קיבלנו הוראה להתערב".

איך אתה מסביר שמצד אחד אתם לא מתערבים בנושאים המדיניים ומצד שני אתה טוען תמיד בתקשורת שלא מראיינים אתכם - הח"כים החרדים, בנושאים כלליים שלא קשורים למגזר החרדי. הרי אתם בורחים מזה?

"אדגיש שוב את דבריי. באתי בזמנו בטענות שלא שאלו אותי בנושא של נאום נתניהו בוושינגטון על איראן. זה לא ענין מדיני. אז על זה לא שאלו אותי מה דעתי".

ליצמן הוסיף, "אמנם בנושאים מדיניים אנחנו לא מתערבים ומדברים, אבל יש פה ושם נושאים שצריך להתערב. למשל, דו"ח מבקר המדינה על הדיור, למה לא שאלו אותי על זה בתקשורת? כל פעם שואלים את מרצ, את אותה מפלגה. הרי אנחנו יותר גדולים ממנה, גם בקדנציה הזו וגם בקדנציה הקודמת".

קצת על הביקור של טראמפ בישראל. מה הוא אמר לך בטקס קבלת הפנים בנתב"ג? "הוא אמר לי שאני נראה בריא".

אתה סבור שיש לביקור של טראמפ משמעות עלינו?

"בא נשיא של ארה"ב שהוא התומך הכי גדול במדינת ישראל, גם מבחינת תקציבית, גם מבחינה ביטחונית וגם כנראה מבחינה מדינית, אני לא מבין בזה הרבה. צריך לבוא לכבד אותו. ביקשו שהשרים יבואו – אז באתי".

כזכור, בדברים שאמר גפני קודם לכן היום ל"בחדרי חרדים" הוא טען כי "אני וחבריי ב'דגל התורה' תמיד עסקנו בנושא המדיני. הרי אני גם מבקש לקיים דיון מדוע הנשיא טראמפ לא הגיע לכנסת, הוא צדק שהוא לא בא לכנסת, משום שההפרעות כאן הפכו למשהו בלתי נסבל. הנושא הזה מעניין אותי, בגלל שהכנסת חשובה לי".

שאלנו את גפני: אבל יהדות התורה מעולם לא התעסקה בנושא המדיני, פתאום אתה מתעסק בזה?

הוא השיב: "זה שאתם כולכם חסידי גור - זה בסדר, אבל תשאירו צוהר ל'דגל התורה'. לא עסקנו בנושא המדיני? יש אולי מאה נאומים של הרב שך בנושאים המדיניים".

כאמור, גפני טען כי "מי שאמר שהוא לא מתערב בנושאים המדיניים – זה השר ליצמן, שאני מאמין שהדבר נעשה בהוראת האדמו"ר מגור. אבל אנחנו ב'דגל התורה' בוודאי שמתעסקים בזה".

לדבריו, "אמרנו שאנחנו לא מתערבים בנושאים ביטחוניים, אבל בנושאים מדיניים? בוודאי שכן. תמיד דיברתי על זה במליאת הכנסת, תמיד קראנו למשא ומתן זהיר ותמיד גינינו התגרות באומות".
מדיני משה גפני יעקב ליצמן דגל התורה גור

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד