כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

מו"מ חשאי עם הרופאים המתפטרים בהדסה נכשל; ליצמן העביר מסמך הנחיות

ל"הארץ" נודע כי המגעים נקלעו למבוי סתום, והיום נחשף כי שר הבריאות הורה להפריד את המחלקה להשתלת מח עצם לילדים מהמחלקה למבוגרים. התפטרות הרופאים תיכנס לתוקף ב-4 ביוני

שר הבריאות ליצמן. צילום: פלאש 90
שר הבריאות ליצמן. צילום: פלאש 90



רגע לפני התפטרותם של רופאים במחלקה ההמטו־אונקולוגית לילדים בהדסה, שיחרר שר הבריאות יעקב ליצמן מסמך התוויות לפתרון המשבר. ל"הארץ" נודע כי במהלך השבועיים האחרונים התקיימו מגעים בין הרופאים המתפטרים ושר הבריאות, אך הם נקלעו למבוי סתום. המסמך כולל הנחיות להנהלת בית החולים והעומד בראשו, פרופ' זאב רוטשטיין, בעניין השתלות מח עצם בילדים - והשר מצפה כי בתגובה ימשכו הרופאים במחלקה את התפטרותם. ברקע הדברים מתנהל קמפיין אגרסיבי מצד הורי הילדים החולים נגד שר הבריאות ומנהל הדסה.

אחרי משא ומתן חשאי שהתנהל מול הרופאים, בימים האחרונים צפו בלשכת שר הבריאות לתשובתם. משלא הגיעה, הוחלט לפרסם את המתווה באופן חד צדדי בתקווה שהדבר יגרום לרופאים, או לחלקם, לחזור בהם ולהישאר בתפקידם. על פי מקורות, מי ששימשו כמתווכים במהלך היו פרופ' מאיר ליברגל, מנהל מחלקת אורתופדיה בהדסה, ופרופ' אלון מוזס מהמחלקה למחלות זיהומיות. נוסח המכתב שפורסם היום הגיע לרופאים ולרוטשטיין, שנתן את הסכמתו לתנאים.

מדובר במכתב חד צדדי ובו הנחיות שאמורות לענות על דרישות תשעת הרופאים המתפטרים – ששה רופאים בכירים ושלושה מתמחים, ובראשם מנהל המחלקה לשעבר פרופ' מיקי וינטראוב. בראיון ל"הארץ" אמר ליצמן: "אני עשיתי את כל המאמצים וכעת אני נותן את ההנחיות המפורטות. לרופאים לא צריכות להיות עוד טענות מקצועיות".

בראיון הגן ליצמן על מנהל בית החולים: "אני אומר באופן חד משמעי: אם הם הולכים על הראש של רוטשטיין, זה לא יקרה". הוא הוסיף: "נתנו עוד מיטות והסדרנו את כל הנושא של תיירות מרפא", ועל קמפיין ההורים המתנהל בימים האחרונים אמר: "הם משתמשים בילדים נגדי וזה לא יפה. מי שמשתמש בילדים נגדי, זה המחיר. אנחנו עשינו הכל ועכשיו זה בידי הרופאים".

על פי הכללים המפורטים במסמך, ההנחיה המרכזית היא להפריד את המחלקה להשתלת מח עצם לילדים מהמחלקה להשתלת מח עצם למבוגרים, לצד הבטחה שהטיפול בילדים יעשה על ידי מומחים בהמטו-אונקולוגיה ילדים בלבד. "מסמך זה הוא תוצאה של סדרת דיונים והתייעצות באשר למשבר הפוקד את המחלקה ומטרתו להגיע לפתרון אמיתי בין כל הצדדים", נכתב במסמך. עם זאת, טרם ידוע כיצד ינהגו המתפטרים ב-4 ביוני.

במארס האחרון הודיעו פרופ' וינטראוב וחמישה רופאים בכירים על התפטרותם, על רקע משבר אמון עם מנהל הדסה. לטענתם, ערך רוטשטיין שינויים מהותיים במחלקה, ללא ידיעתם וללא התייעצות עמם - ובכלל זה העברת השתלות מח עצם בילדים, שמבוצעות כיום במחלקת המטו-אונקולוגית ילדים, למחלקת השתלות מח עצם מבוגרים. בעקבות כך הודיעו הרופאים כי לא יוכלו להתחייב על מתן טיפול מטבי לילדי המחלקה והגישו את מכתבי ההתפטרות.

עוד קודם לכן ניסו הרופאים לקדם פתיחת מחלקה מקבילה בבית החולים שערי צדק בעיר. "בהכירנו מקרוב את צורת ההתנהלות, חשבנו שנכון יהיה לחפש חלופה", אמר וינטראוב בדיון שהתקיים בכנסת בנושא לאחר התפטרותם. "בנובמבר האחרון פניתי למנהל שערי צדק, פרופ' יונתן הלוי, וחשבנו שנכון יהיה להעביר את המטופלים לשם". המהלך נדחה על משרד הבריאות ושר הבריאות, מה שגרר את הקמפיין של הורי הילדים.

בתחילת החודש התבטאו רופאים ואנשי צוות מהמחלקה להשתלות מח עצם בהדסה נגד עמיתיהם. הם האשימו אותם בהתנהלות שבסיסה "מאבק של אגו וכוח — כזה שאין לו מקום בעולם הרפואה", והוסיפו כי "כאשר מנהל מחלקה מסית את הרופאים הכפופים לו לנטוש כאיש אחד את תפקידם, זהו מעשה בריונות אלים, העולה כדי הפקרת חולים". לטענת הרופאים המתפטרים, מחלקה זו עתידה לבצע גם השתלות מח עצם בילדים במקום המחלקה ההמטו־אונקולוגית — מבלי שהוכשרה או הותאמה לכך.

בתגובה למסמך ההנחיות אמר משה בניטה, מנציגי ההורים, כי "זה מעט די, מאוחר מדי". בניטה הוסיף כי "זה ניסיון פתטי להשפיע על השופטים בעניין הבג"ץ שאנחנו מתכוונים להגיש בימים הקרובים. בפועל, אין כאן שום שינוי. ההשתלות יבוצעו במחלקת מבוגרים – רק עם הפרדה פיזית לכאורה. אילו הבטחות שדורשות להכפיל את כמות כוח האדם ואינן ישימות".

משה בר סימן טוב, מנכ"ל משרד הבריאות, אמר בתגובה כי "המתווה הוא תוצאה של עבודה אינטנסיבית של גורמי המקצוע במשרד ונועד להבטיח שהטיפול שיינתן לילדים יהיה ברמה הגבוהה ביותר. כל החששות שהועלו על ידי הרופאים בנוגע לאופן פעילות המחלקה קיבלו מענה במתווה. אנו מצפים שהרופאים המתפטרים ימשכו את מכתבי ההתפטרות ויחזרו בהם".
יעקב ליצמן משרד הבריאות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד