י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

המאבק למינוי רבנים ראשיים לתל-אביב ובית-שמש נפתח בסערה

בכל סבב של בחירת 'רב ראשי' נמצא תמיד שני אישים מרכזיים: שר הפנים אריה דרעי וסגן שר הביטחון בן דהן • המירוץ לתל אביב ובית-שמש נפתח - למי הסיכויים המירביים, מי המועמדים ומדוע ש"ס לא הסכימה לדיל שיכרוך את שני הערים • ראיון

אלי בן דהן. צילום: פלאש 90
אלי בן דהן. צילום: פלאש 90



למרות ה'ברית' בין 'הבית היהודי' למפלגות החרדיות, זירת קרב אחת עדיין מדממת וסוערת – בחירת רבני ערים. רק לאחרונה התקיימו בחירות לרבנות העיר נשר, שרק בסיבוב השני הצליחה ש"ס לגבור על 'הבית היהודי'. כעת, קולות המלחמה מתחילים להישמע מכיוון הערים, תל אביב – שאחרי עידן הרב לאו, בית שמש, לוד, שדרות, רמת גן ועוד.

מי שמנהל את המערכה מטעם 'הבית היהודי' הוא סגן שר הביטחון אלי בן דהן, ששימש בעבר כסגן שר הדתות - וכשר בפועל ובתפקיד מנהל בתי הדין הרבניים. הרב בן דהן נחשב בקרב הציונות הדתית ובכלל במגזר הדתיים לאומים כ'אורים ותומים' בעניין מינויי דיינים ורבנים.

בראיון וידיאו עם "בחדרי חרדים", משרטט בן דהן את מפת הקרבות, ושולף הצעה ל'דיל' עם ש"ס: תנו לנו את תל אביב ותקבלו את בית שמש. לטענתו: ש"ס היא זו שסירבה עד היום להגיע להסכמות והיא זו שמלבה את המאבק, בעוד ש'הבית היהודי' מושיטה יד לשלום. צפו בראיון המלא.



"אני לא חושב שיש פה קרב, זו לא מלחמה", מדגיש סגן השר בתחילת דבריו, "יש פה מאבקים. יש פה בהחלט שתי תפיסות עולם ושתי אסכולות שונות בתפיסה של הרבנות. אנחנו בהחלט, 'הבית היהודי' ונציגי הציונות הדתית – מעוניינים למנות רבנים מטעמנו. באותה מידה ש"ס מעוניינת למנות רבנים מטעמה".

לדבריו של בן דהן, בסופו של יום, הכוח המרכזי של בחירת רב עיר – נמצא בידיו של ראש העיר: "צריך לזכור, שעל פי התקנות שאני תיקנתי בהיותי סגן שר הדתות, למעשה – מי שיש לו את הכוח המרבי לקביעה מי יהיה רב העיר – זה ראש העיר שבגדול יכול לבחור חמישים אחוזים מהגוף הבוחר, ולכן, אם מגיעים להסכמות עם ראש העיר, הסיכוי הטוב הוא שמי שמגיע עמו להסכמות –יצליח למנות את הרב שהוא חפץ ביקרו".

הרב ישראל מאיר לאו מסיים את תפקידו בת"א, והמרוץ החל. איך אתם מבטיחים לעצמכם שלא תנחלו כישלון בת"א כפי שהיה בנשר?

"בא נאמר את האמת, תל אביב היא עיר בעלת אופי חילוני, ליברלי, היא בוודאי לא עיר בעלת אופי דתי. אני חושב שבאופן די מובהק וברור, רב שימונה בת"א צריך להיות רב כזה שמתאים לאוכלוסייה הקיימת".

מי המועמד שלכם לרבנות ת"א?

"עדיין אין לנו מועמד. יש הרבה שמות, יש הרבה מועמדים, כל מי שאזכיר אני אפגע במי שלא אזכיר. כרגע אין עדיין שמות - אבל יש לנו מספיק מועמדים טובים".

קיימת אפשרות שתגיעו להסכמה עם ש"ס בעיר ת"א, מועמד שמוסכם על כולם?

"גם זה יכול להיות, יש אופציה כזו. רק לצערי אני אומר שאני לא מכיר מקרה שהמגזר החרדי הסכימו למועמדים של הציונות הדתית. ההיפך, זה קורה הרבה, אבל שהחרדים יסכימו למועמד מהציונות הדתית? לא קורה".

אתה בעצם מאשים את החרדים שהם אלו שמייצרים את התככים והמאבקים סביב מינויי רבני הערים?

"אני לא מאשים, אני אומר עובדה. לא ראיתי מקום שבו הציבור החרדי תמך במועמדים של הציונות הדתית, אלא אם כן זה היה במסגרת הסכם כולל כמו למשל בעיר פתח תקווה שהיה הסכם שבו סוכם שאנחנו נתמוך במועמד הספרדי של ש"ס הרב אטיאס והם יתמכו במועמד שלנו הרב מיכה הלוי, וכך היה".

אתה רואה את הרב מיכה הלוי מכהן בהמשך כרב העיר ת"א?

"לא יודע. צריך לשאול אותו אם הוא מעוניין לעזוב את העיר פתח תקווה לאחר שהוא עבר להתגורר בה".

ומה עם הרב יהודה דרעי?

"גם הוא מועמד. לדבר על בורסת השמות - זה קצת מידי מוקדם. אבל אני רוצה להדגיש שוב, שבסופו של דבר, מילת המפתח בת"א תהיה ראש העיר רון חולדאי. מה ראש העיר חולדאי ירצה, האם הוא יחשוב שצריך שהרב יתאים לאופי של העיר כמו האוכלוסייה של העיר, ובהתאם לכך, הסיכוי של מי שרון חולדאי ירצה – הוא גם ייבחר".

בראיון ל"בחדרי חרדים"צילום: בראיון ל"בחדרי חרדים"
בראיון ל"בחדרי חרדים"


איך היחסים שלכם, הבית היהודי, עם ראש העיר חולדאי?

"אני חושב שיש לנו מערכת יחסים טובה מאוד. אבל באופן טבעי, ראשי ערים יותר מקורבים או הייתי אומר, זקוקים, לשר הפנים".


בת"א לא ראינו חיבור בין השר דרעי לחולדאי, בעיקר בנושא בג"ץ המרכולים והשבת.

"אני מסכים. בכלל, תל אביב היא עיר שהמצב הכלכלי שלה הוא כזה איתן שהיא לא זקוקה לשום סיוע של משרד הפנים".

אתה אומר, שחולדאי לא צריך את דרעי?

"נכון".

ומת"א לבחירות לרבנות העיר בית שמש.

"בית שמש היא עיר שרוב הציבור שלה הוא חרדי. אני אומר בהגינות, אני לא חושב שזה הגון שאם יש רב עיר בודד שיהיה רב עיר ציוני לעיר שרובה חרדית. לו היו בוחרים שני רבני עיר – היה מקום שיהיה רב אחד לציונות הדתית וממילא גם לציבור המסורתי ורב עיר שני לציבור החרדי, כיוון שכרגע מדובר על רב עיר אחד – אני חושב שזה לא הוגן שיהיה רק רב ציוני".

אולי תעשו 'דיל' עם ש"ס, ת"א - רב ציוני ובבית שמש רב חרדי?

"אני יכול לומר שהצעתי את ההצעות הללו כמה וכמה פעמים, לצערי הרב עד היום לא נעניתי".

למי הצעת את ההצעות הללו?

"עזוב, לא צריך להגיד שמות".

שוחחת עם השר דרעי?

"אני לא אפרט, כולנו יודעים מי הם הגורמים הקובעים. אני יכול לומר לך כאן, שאם תנועת ש"ס תבוא ותהיה מוכנה להגיע אתנו להסכמות בערים מסוימות שאנחנו חושבים ששם יותר מתאים על פי האוכלוסייה רב חרדי – אנחנו נתמוך ברב הזה, ומנגד, עיר שבה הציבור הוא ציבור שיותר מתאים לציונות הדתית וממילא רב העיר צריך להיות מקרב הציונות הדתית – הם יתמכו במועמד שלנו, אני אומר לך שאם יגיעו להסכמה כזו, אנחנו נשתף פעולה במאת האחוזים".

מה קורה בעיר לוד?

"מדובר שם ברב עיר אחד. רב עיר ספרדי. יש שם חילוקי דעות בין ראש העיר לתנועת ש"ס. ראש העיר רוצה רב מסוים ותנועת ש"ס רוצה מישהו אחר".


ואיפה אתם בסיפור?

"במקרה הזה ידענו שאין לנו שום סיכוי, כי ראש העיר רצה מישהו מסוים ומי שנמצא במשרד הדתות רוצה מועמד אחר, כך שלא היה לנו שום סיכוי. אנחנו הצענו בזמנו לראש העיר – ללכת על שני רבני עיר ואנחנו היינו מוכנים לתמוך במועמד הספרדי של ראש העיר ובתנאי שימונה רב אשכנזי שתואם את צרכי הציונית הדתית בעיר, לצערנו הרב זה לא הלך, בעיקר בגלל שמשרד הדתות מתעקש שלא למנות שני רבני עיר בלוד".

ישנן עוד ערים שבקרוב נשמע שהחל בהן המרוץ לתפקיד רב העיר?

"כן. יש עוד מספר ערים. בימים האחרונים התחיל המרוץ בעיר רמת גן. ראש העיר פנה לשר הדתות וביקש ממנו לפרסם מכרז לבחירת רב העיר ברמת גן. גם בשדרות יש דיבורים על בחירת רב עיר, וגם באריאל. תהיה לנו עבודה".



לסיום. מצד אחד קיימת ברית חזקה בין 'הבית היהודי' למפלגות החרדיות, מדוע דווקא בנושא של מינויי רבנים לא הצלחתם להגיע לעמק השווה?

"את השאלה הזו צריך להפנות למישהו אחר, לא אלי. אני כבר אמרתי קודם, כפי שהגענו להסכמות, כדוגמת מינויי דיינים. מינינו 22 דיינים לבית הדין האזורי, מינינו עשרה דיינים לבית הדין הרבני הגדול. הכל נעשה בהסכמה. אני בטוח, שאם ראשי ש"ס יסכימו להגיע אתנו להסכמות על בחירת רבני עיר שתואמים את הרכב האוכלוסייה, אנו נשמח לכל הבנה שכזו".

אתה אומר שהבית היהודי מושיטה יד לשלום ומי שמסרב להושיט את ידו זה שר הפנים אריה דרעי?

"לא הזכרתי שמות. אמרתי שאנחנו מוכנים להגיע לשיתוף פעולה ולהסכמות על רבני ערים בערים השונות. בהחלט".


רבני עיר אלי בן דהן אריה דרעי בית שמש הבית היהודי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 23 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד