י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

מביש: קצין בצה"ל הכה חייל חרדי, מנע הנחת תפילין - ולא נענש

שערוריה: קצין בכלא 4 הטיח את ראשו של צעיר חרדי בקיר ללא סיבה ולא נענש. במקרה אחר מנע מעציר חרדי להניח תפילין. במקרה זה ספג הקצין עונש קל - עשרה ימי מחבוש על תנאי בלבד

אילוסטרציה (מנדי הכטמן, פלאש 90)
אילוסטרציה (מנדי הכטמן, פלאש 90)



שערוריה בכלא 4: מפקד מחלקת כלואים התעלל בעציר חרדי, מנע ממנו להניח תפילין ואף הטיח את ראשו בקיר. העונש: עשרה ימי מחבוש על תנאי בלבד.

צעיר חרדי שהיה עצור בכלא 4 לפני כשנה התלונן כי אחד המפקדים מנע ממנו להניח תפילין, הטיח את ראשו בקיר, לפת את צווארו, חנק אותו והוריד אותו אל רצפת החדר שהייתה מוצפת מים.

לאחר מכן, כך נמסר ל'בחדרי חרדים', המפקד הושיב אותו על דרגש בבגדים רטובים, אזק אותו בחוזקה והשאיר אותו במצב זה במשך כחמש שעות. במהלך האירוע, נלקח ממנו ספר קודש שהיה בידיו.

לאחרונה, הפרקליטות הצבאית השיבה למגישי התלונה - הוועד הציבורי נגד עינויים, על החלטתם, ואישרו כי הקצין אכן חרג מסמכותו והשתמש באלימות החורגת מכוח הסביר - אך העונש שהוטל עליו, אם אפשר לקרוא לזה עונש - עשרה ימי מחבוש "על תנאי".

ב'ועד הציבורי נגד עינויים' אומרים בתגובה ל'בחדרי חרדים' כי הנוהל הוא שהתפילין לא נמצאות בתאים בצמוד לעצורים, מחשש שיפגעו בעצמם. אולם במקרה זה "סירבו להביא לו את התפילין בבוקר כך ששללו ממנו את זכותו להתפלל על פי אמונתו".

עו"ד נועה לוי המייצגת את הקרבנות מטעם הוועד הציבורי נגד עינויים בישראל, מסרה בתגובה: "ההתעללות שעבר מרשי בידי המשטרה הצבאית מהווה דוגמה קשה ומזעזעת ליחס הסוהרים בכלא הצבאי לחוק, ולמצבם הנפשי והגופני של האסירים שתחת אחריותם.

אני מברכת את מצ"ח על כך שחקרה את טענותיו של מרשי ברצינות והחליטה להרשיע את מפקד אגף הבידוד, אדיר מלכה. יחד עם זאת, העונש הקל שהושת על מלכה, מפקד הידוע בנטייתו להתעלל באסירים הנמצאים בבידוד, ובמיוחד בחרדים שבהם, מצביע על כשל תפיסתי במערכת ובחוסר רצון למצות את הדין עם המתעללים והמענים, כשל שמשותף לצבא ולגורמי ביטחון אחרים.

אין לדעת בכמה כלואים שלא התלוננו התעלל מלכה, ומאחר שהצבא לא מצא לנכון להעבירו מתפקידו - אין לדעת בכמה עוד יתעלל. מצער לדעת שהמפגש הראשון של חרדים עם החברה הישראלית כרוך בהתעללות בצבא ובזלזול ברגישות דתית. זו אינה הדרך לשילוב חרדים בחברה הישראלית".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה כי "בינואר 2017 התקבלה תלונה על אלימות שננקטה כלפי כלוא בבסיס הכליאה 394 על ידי סגל הבסיס כשנה לפני כן. חקירת היחידה לחקירות פנים שנפתחה העלתה כי הכלוא לא נשמע להוראות הסגל ובתגובה לכך הפעיל כלפיו קצין כליאה כח במידה החורגת מן הסביר. לכלוא לא נגרמה פגיעה גופנית. לאור האמור, ולנוכח חלוף הזמן, הוחלט לאחרונה להסתפק בהעמדת קצין הכליאה לדין משמעתי. הקצין הורשע והוטלו עליו עשרה ימי מחבוש על תנאי".

יחד עם זאת, גורמים בצה"ל מסרו ל'בחדרי' כי החקירה לא ביססה 'הפעלת אלימות ללא סיבה', אלא 'הפעלת כח החורג מהסביר' בתגובה להתנגדות הכלוא. כמו כן, התברר במסגרתה כי חלק מהפרטים שמסר המתלונן אינם נכונים.
כלא 4 תפילין חרדי הוועד נגד עינויים קצין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד