י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

השוטרים שיקרו: חרדי הואשם בהכאת שוטרת - הסרטון הוכיח אחרת

חרדי שהואשם בתקיפת שוטרת במהלך הפגנה בי-ם זוכה מאשמה לאחר שהציג תיעוד שהוכיח כי השוטרים שיקרו בעדותם • השופט: "המחשבה כיצד עלול היה המקרה להסתיים אלמלא הוצג הסרטון - מדירה שינה מעיני" • הסרטון בפרסום בלעדי ב"בחדרי"

צילום אילוסטרציה: יונתן זינדל, פלאש 90
צילום אילוסטרציה: יונתן זינדל, פלאש 90

התיעוד שהפך את כתב האישום: בית משפט השלום בירושלים זיכה מפגין חרדי מתקיפת שוטרת, לאחר שסרטון שהציגה ההגנה הוכיח כי בניגוד לעדויות השוטרים, המפגין לא תקף את השוטרת באגרופים ולכל היותר דחף את ידה.

בכתב האישום שהוגש נכתב כי לפני כחודשיים נערכה הפגנה ברחובות יחזקאל ושמואל הנביא בירושלים בהשתתפות של כמה מאות בני אדם. במהלכה, אחד המשתתפים, בן 40 ואב לשישה, ניגש לעבר שוטרת, והכה אותה בכמה אגרופים בגבה. השוטרת נחבלה בכתפה ונזקקה לטיפול רפואי.

השוטרת וארבעה שוטרים נוספים העידו נגד הנאשם וטענו כי הוא פעל באלימות נגד השוטרת והיה צורך לחלץ אותה מידיו. אלא שפרקליטו של הנאשם, עו"ד נדב גדליהו, הציג סרטון, המתפרסם כעת לראשונה ב"בחדרי חרדים", שתיעד את האירוע והוכיח כי השוטרים שיקרו בעדותם. השופט ירון מינקטביץ' מבית משפט השלום בירושלים אמר כי הסרטון "שונה בתכלית מהאירוע המתואר בכתב האישום".

הסרטון שהוכיח - השוטרים שיקרו. האירוע: החל מדקה 00:45

בפסק הדין תיאר השופט את מהלך הדברים בסרטון, שכאמור, מתפרסם כעת בלעדית ב"בחדרי חרדים": "בתחילת הסרטון נראים מספר אנשים בלבוש חרדים יושבים על הכביש ושוטרים מנסים לפנותם, מסביבים שוטרי משמר הגבול ויס"מ, ומהצד נראים אנשים חרדים נוספים המתבוננים. בשנייה 00:45 נראית השוטרת כשהיא דוחפת מפגין לבוש ב'קפטן' הישוב על הכביש ומושכת אותו. בשלב זה, הנאשם נראה יושב בסמוך אליהם על הכביש. 5 שניות לאחר מכן, נראה הנאשם קם, דוחף את יד השוטרת על מנת להרחיקה מאותו מפגין ונסוג מיד. השוטרת בתגובה, הודפת את הנאשם שנפל על הכביש.

"בשנייה 00:51 נראים שלושה שוטרים, שהעידו לטובת השוטרת, שמגיעים בריצה ומכים את הנאשם למשך מספר שניות בעודו מוטל על הקרקע ושוטר נוסף מביט בנעשה. בשנייה 1:03 נראים שניים מהשוטרים אוזקים את הנאשם וברקע נשמעים קריאות המפגינים 'פריצקע' (פרוצה) תוך כדי שהשוטרת מתעמתת איתו".

בלש משטרתי שהעיד לטובת השוטרת מסר בעדותו כי ראה את הנאשם "נותן לשוטרת אגרופים בחלק גוף עליון ובעיטות, תוך כדי שהשוטרת מנסה להגן על עצמה ולהשתחרר ממנו". כאשר נשאל האם הנאשם המשיך לתקוף את השוטרת השיב "גם בעת ניתוקו מהשוטרת היה מאוד קשה, החשוד היה באטרף". לאחר שהוצג בפניו תיעוד הוידאו אמר שיתכן ושוטר הסתיר חלק מהתקיפה ואז שינה את גרסתו "אולי לא היו ארבעים בעיטות וסטירות, אבל היו שתיים". שוטר נוסף שמסר עדות אמר גם הוא שלא רואים הכל בסרטון.

השוטרת עצמה, שהותקפה, העידה כי במהלך נסיון פיזור ההפגנה אחד המפגינים תקף אותה מאחור, "הביא לי אגרופים בגב ודחף אותי", היא הרגישה כאבים אך לא זוכרת יותר ואינה מזהה את הנאשם. על הטענה כי במהלך העימות הייתה עם הפנים אליו אמרה שזה "שקר וכזב" וכי הייתה עם הגב אליו. לאחר שהוצג בפניה הסרטון (שנייה 00:47) שינתה את גרסתה ואמרה כי היא אינה זוכרת אך עדותה ניתנה עוד בטרם פונתה לטיפול רפואי כפי שזכרה אותו.

גם עדותו של קצין בתחנת לב הבירה בו תיאר כי הבחין בנאשם עומד מעל השוטרת "ונותן לה אגרופים לכיוון הראש והגוף שלה.. הפסיק רק בגלל שקפצנו עליו.. הוא לא נתן וברח אלא המשיך", לא תואמת למה שרואים בסרטון הוידאו. בדבריו הסביר כי "רואים את הידיים שלו מושטות.. זה לא יכול להיות משהו חלש, זה היה אגרופים - ולא חזר בו מעדותו. שוטר נוסף שהעיד לטובת השוטרת אמר לאחר שהוצג בפניו הסרטון כי "כשאתה רואה בן אדם מתנפל עם הידים, אתה לא יכול לדייק במאה אחוז". כאשר עומת עם התיעוד בו הוא נראה מכה את הנאשם - בניגוד לגרסתו - אמר: "שבן אדם תוקף שוטר הוא לא עומד, הוא התפרע, זז עם כל הגוף. אני בתור שוטר הייתי צריך לתת לו מכות ריכוך על מנת שירגע וקדימה לניידת".

בסופו של הדיון, אמר השופט ירון מינקטביץ' כי אין עוררין על אמיתות הסרטון שמוכיח שהשוטרים לא דייקו בדבריהם, אם לא די בכך, חלק מהשוטרים שינו במעט או ריככו את גרסתם. "המגע היחיד שהיה בין הנאשם לבין שוטרת התמצה בכך שדחף את ידה - ואינו דומה לנטען על ידי עדי התביעה: לא אגרופים לגב, לא אגרופים לראש, לא בעיטות ולא יריקות" אמר השופט. עודו הוסיף כי מיותר לומר "שאף אחד מהשוטרים לא חילץ את השוטרת מידיו של האנשם שכן כלל לא היה צורך לחלצה. השוטרת היא שהפילה את הנאשם ארצה - ורק אז הגיעו אליו שוטרים, הכו ועצרו אותו".

השופט אמר כי "אין מנוס מלהגיע המסקנה הקשה אך המתבקשת, כי עדויותיהם של חמשת השוטרים - לא היו אמת". לאור זאת, החליט השופט לזכות את הנאשם מעבירת תקיפת שוטר. לגבי האישום של השתתפות בהתפרעות גם לאחר שניתנה הוראת פינוי - זוכה גם כן מאחר והדבר לא הוכח. השופט הוסיף כי לא הוכח שהייתה התקהלות אסורה והטילו אימה על הציבור וזיכה אותו גם מעבירה זו.

"לאור התרשמותי מן השוטרים לא ראיתי לתת להודעותיהם או לעדויותיהם לפני כל משקל. וגם לו הייתי נותן להם את מלוא המשקל, ספק רב אם ניתן להגיע מהן למסקנה כי מעשיהם של המפגינים גרמו להטלת אימה על הציבור. לכל העולה מהראיות, כי השוטרים התבקשו לפנות מפגינים אשר חסמו את הכביש ואלו סירבו לעזוב את המקום וישבו על הכביש, עניין אשר יש בו לפגוע בסדר הציבורי - אך לא מעבר לכך". השופט ביקש להעביר את ההחלטה לידי המחלקה לחקירת שוטרים.

לאחר שהשופט זיכה את הנאשם מכל עבירה, הוסיף והעיר כי בתיק זה עמד הנאשם בפני סיכון להיות מורשע בעבירה חמורה. "למזלו הרב, האירוע תועד במצלמה על ידי אחד הנוכחים במקום. המחשבה כיצד עלול היה המקרה להסתיים אלמלא הוצג הסרטון - מדירה שינה מעיני".

עו"ד נדב גדליהו

עו"ד נדב גדליהו שהגיע לזיכוי הזה אומר בתגובה כי "המדובר בתיק חמור שבו הנאשם הואשם בתקיפה חמורה ביותר של שוטרת. בעקבות כתב האישום הנאשם נעצר למספר ימים ובהמשך שהה מספר חודשים במעצר בית מלא 24 שעות. בדיון ההוכחות הסתבר שהשוטרים פשוט שיקרו לכל אורך הדרך. אנחנו הצגנו סרטון שהראה שהנאשם בסה"כ הגן על חברו מפני תקיפה של השוטרת, הזיז את ידה וזהו. השוטרים והשוטרת העידו במשטרה ובבית המשפט שהנאשם תקף באגרופים ובבעיטות את השוטרת כשהחברים שלה ניסו להוציא אותה מידיו והוא המשיך בתקיפה, ולעומת זאת הסרטון הציג את האמת לפיה הנאשם בסה"כ הסיט את ידה של השוטרת ואחר כך הותקף באופן חמור ביותר על ידי כל השוטרים שהיו באיזור בבעיטות ואגרופים. חבל שהשוטרים בחרו לשקר במשטרה ובבית המשפט".

לדברי עו"ד גדליהו "אלמלא הסרטון יתכן והנאשם היה נידון לשנות מאסר. מדובר בהתנהלות חמורה ביותר, וכפי שכתב השופט הדן בתיק- כב' השופט ירון מינטקביץ- התנהלות כזאת של השוטרים מדירה שינה מעיניו. מאחורי ניהול התיק ותיעוד האירוע ואירועים נוספים כגון זה, עומד ארגון המנוהל על ידי הרב יצחק דוידוביץ הפועל רבות נגד אלימות שוטרים כלפי חרדים, ואנחנו נמשיך במאבק הזה על מנת שהאמת והצדק יצאו לאור".

הרב יצחק דוידוביץ, עסקן העדה החרדית, אומר בשיחה ל'בחדרי חרדים' בעקבות המקרה, כי הסרטון הושג באמצעות ארגון "המאבק נגד אלימות המשטרה בחרדים" שהוקם במהלך השנה האחרונה בעקבות מקרים רבים בהם חרדים הואשמו - על סמך עדויות שוטרים, שהתבררו כשקריים. "בית המשפט שדן בבקשות המעצר של המשטרה צריכים לשים לב להכרעת הדין של השופט מינקטביץ', ולשקול בכובד ראש את עדויות השוטרים". לדבריו, הפגנות הן דבר חוקי ולגיטימי ואסור שהמשטרה ינסו לדכא אותן באמצעות הגשת כתבי אישום תוך שימוש בעדויות שקר של שוטרים.

בית המשפט מפגין חרדי תיעוד סרטון אלימות משטרתית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד