כ"ה אייר התשפ"ד
02.06.2024

מנהלי חברות, זהירות: גם בימין יודעים להחרים

הסכמת חברות ישראליות לבנות את העיר הפלשתינית תמורת החרמת חברות ישראליות גררה חרם לאומי • אחרי איטונג, גם לאומי על הכווונת • ואיך קשור רמי לוי לסיפור?

רמאללה. צילום ארכיון: בחדרי חרדים
רמאללה. צילום ארכיון: בחדרי חרדים

את רעיון ה'חרם' (במובנו העממי) לא הגו לראשונה בגני הילדים כלפי ילד דחוי במיוחד, כפי שנהוג לחשוב בטעות, הרעיון הופק במקור על ידי הליגה הערבית עוד בשנת 1945, והתבסס לאחר הקמת המדינה, כאשר מדינות ערב הודיעו כי כל חברה שתקיים יחסי מסחר עם ישראל – תיעלם ממדפי מדינות ערב.

זכור לטובה ג'ימי קרטר – נשיאה של ארה"ב שהעביר בקונגרס חוק העוקב אחרי חברות, כאשר כל חברה ששיתפה פעולה עם החרם נקנסה קשות, זכורה לרעה 'מקדונלדס' שהעדיפה לספוג את אותם הקנסות ולא להגיע ארצה.

ושיעור היסטוריה זה למה? כי באיחור של 60 שנה, למד גם הימין להכיר את הכלי השימושי כל כך, שעד היום ננקט בעיקר מצידה השמאלי של המפה, עם קריאות של ארגוני שמאל שונים ומשונים ברחבי אירופה להחרים תוצרת מיש"ע והגולן, לעיתים נעשו נסיונות גם בציבור החרדי להשתמש בכלי זה, שרובם לא צלחו במיוחד.

בתקופה האחרונה פתחו סדרה של גורמי ימין תחת ארגונים שונים 'ישראל שלי', 'לוחמי ציון' ואחרים, במעקב צמוד אחרי מקרים של 'שיתוף פעולה עם האויב' כלשונם, והקמת מחאה ציבורית צמודה, עם איום מיידי בחרם צרכני ככל שהדבר יתבקש.

אחרי 'איטונג' שרק היום הצליחה לרדת מהכותרות, כפי שדווח בהרחבה ב'בחדרי חרדים', הגיע תורו של בנק לאומי, כאשר המאבק מתמקד בחברת הנדל"ן 'דיגל', ובעיקר בפרויקט הנדל"ן המרכזי שלה – שכונת 'נוף ציון' הממוקמת במזרח ירושלים.

'דיגל' נקלעה לחובות קשים עקב הפרויקט, ובתקופה האחרונה נמנעה מפירעון האג"ח שברשותה, מה שמוביל אותה לצורך בהסדר חוב, כאשר הנושה המרכזי של החברה הוא בנק לאומי המחזיק שעבוד של 80 מיליון שקלים על השכונה האמורה.

לפני כשבוע הודיע עורך הדין דב וייסגלס כי באמתחתו הצעה ממשקיע רציני המוכן אף להעביר דמי רצינות מיידיים בסך של כ-20 מיליון שקלים, אלא שאז חשף 'גלובס' כי הרוכש האנונימי הוא איש העסקים הפלשתיני בשאר אל מסרי, אל מסרי מצידו שיגר מסרים כי בכוונתו להפוך את השכונה למאחז ערבי משגשג בליבה של ירושלים.

כאן פקעה סבלנותם של ארגוני הימין, לאסיפת מחזיקי האג"ח של החברה שהתקיימה ביום א' הגיעו מאות דתיים וימניים שמחו על המהלך והבהירו כי יעשו כל שביכולתם לטרפד אותו.

במקביל פתחו גופי ימין במסע נגד בנק לאומי, אשר לדבריהם הוא זה שמשתף פעולה עם המהלך, ורק ברצונו תטורפד המכירה לאל מסרי, במהלך המחאה חסם הבנק את דף הפייסבוק שלו כדי למנוע מגורמי הימין לכתוב בו את דעתם, ואף הוציא הודעה מעורפלת הטוענת כי לבנק אין כל השפעה וקשר למכירה האמורה.

במקביל, איש העסקים רמי לוי הודיע כי גייס משקיעים יהודים מחו"ל המוכנים לרכוש את 'דיגל', ההכרעה צפויה ליפול עד שעות הצהריים היום (ג), יצוין כי לוי הינו בעל נסיון בתחום הנדל"ן הירושלמי, והוא מעורב במספר פרויקטים בעיר.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד