כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

סכנת נפשות: ילדים על אופניים • וידאו מזעזע

המצלמה הנסתרת של 'אור ירוק' מתעדת: בואו לראות איך מתנהגים ילדינו ברכיבה על אופניים בבני-ברק • ב'אור ירוק' מזהירים: 42% מרוכבי האופניים שנפגעים - ילדים

סכנת נפשות: ילדים על אופניים • וידאו מזעזע
מנח זרקא




2562 רוכבי אופניים נפגעו בתאונות דרכים בערי ישראל בין השנים 2003-2010,.כך מדווחת עמותת אור ירוק בהסתמך על ניתוח נתוני הלמ"ס. עוד עולה, כי בשנת 2010 (עד נובמבר) נהרגו 16 רוכבי אופניים לעומת 15 ב-2009.

מסקר תצפיות שערכה הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים באוקטובר-נובמבר 2009, עלה כי כשני שליש מקרב רוכבי האופניים בישראל אינם מקפידים על חבישת קסדה. רק 39% מרוכבי האופניים מעל גיל 18 חובשים קסדה כל הזמן, ובקרב ילדים המצב חמור אף יותר – 36% בלבד מקרב רוכבי האופניים בני 17 ומטה חובשים את קסדתם תמיד או לעיתים קרובות.

"הרכיבה על אופניים יכולה להיות קטלנית. בתאונות בין אופניים לרכב, רוכבי האופניים, בדיוק כמו הולכי הרגל, פגיעים מאוד ואין להם הגנה של שילדת הרכב ושאר אביזרי הבטיחות שיש ברכב" אומר שמואל אבואב, מנכ"ל אור ירוק. "בנוסף, במקרים רבים מדובר בפגיעות ראש, שהן הקשות והשכיחות ביותר בתאונות רוכבי אופניים. לכן, ניכרת חשיבותה של הקסדה בהגנה על הראש. הקסדה מקטינה בעד 88% את הסיכוי לפגיעת ראש חמורה ובעיקר לנזק מוחי".

יצוין כי כיום, החוק מחייב חבישת קסדה בעת רכיבה על אופניים. אך בפועל, לא נעשות עבודות אכיפה והסברה הנדרשות ליישום ראוי שלו.

עוד נמצא על פי הנתונים כי 39% מכלל רוכבי האופניים נפגעו בחמש הערים הגדולות בישראל, המונות מעל 200 אלף תושבים. כך, בתל אביב נפגעו 736 רוכבי אופניים, בירושלים נפגעו 110 רוכבים, בחיפה 47 רוכבי אופניים, באשדוד 25 נפגעים ובראשל"צ נפגעו 76 רוכבי אופניים בין השנים 2003-2010.

הרכיבה על אופניים הפכה לדבר אופנתי כבר מזמן. מדובר בכלי זול, נוח, יעיל, פופולארי ואשר תורם לבריאות. אך לצד טיפוח איכות חיים בריאה וירוקה, הביאה העלייה במספר הרוכבים בישראל (כמיליון) ובמספר זוגות האופניים הנמכרים בישראל מידי שנה (כ-200 אלף) לעלייה גם במספר הנפגעים מרכיבה על אופניים.

במבט על פי קבוצות גיל עולה מנתוני הלמ"ס, כי ככל שהגיל נמוך יותר – עולים שיעורי ההיפגעות של רוכבי האופניים: 42% מרוכבי האופניים שנפגעו הם ילדים ובני נוער בקבוצת הגיל 5-19. בגילאי 20-34 יורדים דרמטית שיעורי ההיפגעות ועומדים על 21%, בגילאי 35-49 שיעורי ההיפגעות יורדים אף יותר ועומדים על 14%, ובקבוצת הגיל המבוגרת – 60-79 הם עומדים על 12% בלבד.

שמואל אבואב: "יש לשפר את נושא התשתיות לרכיבה על אופניים בערים ובדרכים בין עירוניות ובכך להקטין את הסיכוי של הרוכבים להיפגע בתאונה. זהו אינטרס לאומי, אשר לא רק יפחית את זיהום האוויר וישפר את רמת התחלואה בקרב האוכלוסייה, אלא גם יפחית משמעותית את נפח התנועה של רכבים בכביש ובכך יקטין את הסיכוי לתאונה. בנוסף, יש לקדם בחקיקה מתן עדיפות לרוכבי אופניים (כמו גם הולכי רגל ותחבורה ציבורית) בתוך הערים הגדולות".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 36 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד