כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024

גם במעבר החציה - חובה להיזהר

חלקם היחסי של הולכי הרגל מבין כלל ההרוגים בתאונות הדרכים בישראל, גבוה משמעותית לעומת רוב המדינות המתועשות. בהשוואה ל-25 מדינות אחרות שנבדקו בהקשר זה, נמצאה ישראל במקום השני

גם במעבר החציה - חובה להיזהר
מהיר חימה



התפתחות התנועה המנועית במהלך המאה ה-20 העדיפה את צורכי הנהג על פני צורכי הולך הרגל, ותכנון התשתיות התבצע בהתאם. ממחקר שערכה עמותת אור ירוק עלה, כי רוב הולכי הרגל נהרגים בדרך עירונית. כך, מעברי החצייה האמורים להקנות מעבר בטוח להולכי הרגל, טומנים בחובם סכנות רבות. כרבע מהפגיעות הקטלניות מתרחשות במעבר חצייה לא מרומזר.

הולכי רגל נחשבים לאוכלוסיה פגיעה במיוחד וזאת בשל כמה סיבות: הולך הרגל חשוף לגמרי, ללא כל אמצעי מיגון שיש לנוסעים ברכב. נראותם של הולכי הרגל נמוכה, בעיקר בשעות החשכה. והסיבה השלישית: הבדלי המאסה בין הולך רגל לבין כלי רכב הוא גדול מאד, מה שמגדיל את הסבירות שהולך הרגל ייפגע קשה בעת התנגשות.

קיימים הבדלים רבים בתוך אוכ' הולכי הרגל - הבדלי גיל, הבדלים ביכולות מוטוריות וויזואליות, הבדלים במידת הציות לחוקי התנועה ועוד. מסיבה זו קשה מאד להגן על הולכי הרגל בדרכים והם נחשבים למשתמשי הדרך הפגיעים ביותר.

הסכנות במעברי חציה

מעברי החצייה נוצרו בשביל להבטיח את ביטחונם של הולכי הרגל. למרבה הצער, הנהגים בישראל מקלים ראש, אינם מתחשבים במעברי החצייה, לא מאטים ולא עוצרים לפניהם ומתעלמים מרמת הפגיעות הגבוהה של הולכי הרגל. המצבים בהם הולכי רגל חשופים לסכנת פגיעה במעברי חצייה הם בעיקר אי ציות לחוקי התנועה במעברי חציה וחציה איטית, שהיא בעייתית במיוחד בקרב קשישים, המתקשים להעריך נכונה את זמן/מרחק להגעת רכב מתקרב. כך קורה, שהם חוצים את הכביש במצבים בהם לא נותר להם מספיק זמן לסיים את החצייה. גם התפרצות לכביש עלולה להיות קטלנית – הולכי רגל מתפרצים לכביש במעברים לא מרומזרים מבלי לעצור לפני כן.

סיבות נוספות שגורמות להיפגעות הולכי היא דיבור בטלפון במהלך חצייה וכתוצאה מכך - הסחת דעת והתעלמות מן המתרחש בכביש. הולכי הרגל מדברים בטלפון הסלולרי תוך כדי חצייה. גם חצייה באלכסון – מאריכה את זמן השהות בכביש. יש הטוענים כי גם משך האור הירוק ברמזור קצר מדי – הולך הרגל לא מספיק לסיים את החצייה לפני שהרמזור מתחלף לאדום. התבוננות ימינה ושמאלה לפני חציית כביש – במעברי חצייה מרומזרים, הולכי הרגל אינם מתבוננים לצדדים לפני חציית הכביש וסומכים על הרמזור בעיניים עצומות.

אבל לא הכל תלוי רק בהולכי הרגל. גם שגיאות של נהגים גורמות לתאונות דרכים כגון התעלמות מהולכי רגל בתהליך חצייה או המתנה על הכביש שמבלבלת את הנהג. בכל מקרה, חשוב לזכור: כל עוד לא חוצים את הכביש - חובה לעמוד אך ורק על המדרכה על מנת לא לבלבל את הנהג.

המלצות אור ירוק

• תאורה חכמה – התקנת תאורה בעוצמה גבוהה מעל מעברי חצייה. התאורה מופעלת ע"י הולך הרגל הלוחץ על לחצן או באמצעות מתקן אוטומטי המזהה את הולך הרגל. התאורה נשארת דלוקה ובעוצמה גבוהה כל עוד הולכי רגל נמצאים במעבר החצייה.

• פס עצירה מקדים למעברי חצייה – בקטעים ובצמתים, בהם מסומנים מעברי חצייה לא מרומזרים ייתכנו מצבים בהם רכב אחד עוצר סמוך למעבר חצייה וחוסם את שדה הראייה לנהג הרכב בנתיב הסמוך. כתוצאה מכך, אותו רכב אינו מבחין בהולך הרגל החוצה. כדי למנוע מצב מסוכן זה, ניתן לסמן קו עצירה לכלי רכב לפני מעבר החצייה במרחק של 6-7 מטרים, כדי להבטיח שנהגים העוברים בכל הנתיבים יבחינו בהולך הרגל החוצה.

• גלאי הולך רגל – מערכת המופעלת כל עוד הולך הרגל חוצה את מעבר החצייה, ומסוגלת להאריך את זמן הופעת האור הירוק ברמזור הולכי רגל.

• פנס ספירה לאחור להולכי רגל, המתחיל לפעול בזמן האור הירוק ומתאפס בסוף החצייה- אמצעי שנועד ליידע את הולך הרגל על הזמן שנותר לו להשלמת החצייה.

• מיתון תנועה – גבשושיות ומעגלי תנועה בקרבת מעברי חצייה.

• שיפור הנראות וצביעת מעברי החצייה.

• שיפור סימון מעברי החצייה באמצעות התמרורים הקשורים אליהם.

• שיפור מסלולי הגעה לבתי ספר.

• הסברה, חינוך והכשרה לשיפור ממשק הולך רגל-נהג.

• מבצעי אכיפה והגברת האכיפה בתחום העירוני.

• ייצור חקיקה, תקינה והנחיות חד משמעיות ומחייבות בנושא.

• איסור על ילדים עד גיל 9 לחצות כביש לבד.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד