כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024

זהירות: אופנועים בכביש

בשנת 2010 נהרגו 42 רוכבי אופנוע בהשוואה ל-33 בתקופה המקבילה ב-2009, עלייה של 27%. מדוע מדובר בכלי תחבורה מסוכן. עמותת אור ירוק מציעה פתרונות להפחתת מספר ההרוגים

זהירות: אופנועים בכביש
דב האזרחי



הרכב הדו גלגלי הינו כלי פופולארי. היתרונות שלו הם רבים: הוא זול יותר משמעותית מרכב, לרוכבי האופנועים אין בעיית פקקים, זהו כלי נגיש וחשוב לא פחות: עם אופנוע אין בעיות חניה. יחד עם זאת, חלקם של כלי הרכב הדו גלגלי מתוך כלל הרכבים בישראל הינו קטן מאוד, אבל במספר תאונות הדרכים חלקם גדול הרבה יותר. על פי ארגון הבריאות העולמי, לרוכב דו גלגלי סיכוי פי 10 להיפגע בתאונת דרכים מאשר נוסע ברכב.

מדוע האופנוע הוא כלי מסוכן?

האופנוע הינו כלי תחבורה מסוכן מאוד שכן הרוכב חשוף לחלוטין. גם אם הוא חובש קסדה ושאר אמצעי מיגון, עדיין - נפילה מאופנוע או פגיעת רכב בו עלולה להיות קטלנית מאוד. יש לזכור גם כי האופנוע אינו בעל מעטפת חיצונית ואין הגנה של שלדת ברזל כמו לנוסע ברכב ולכן גם מדובר בכלי פחות יציב בהרבה מאשר רכב. מסיבות אלו, רוכבי האופנוע מעורבים פי 3 בתאונות מחלקם היחסי במצבת כלי הרכב.

רוכבי אופנוע רבים הינם שליחים במשרדי שליחויות או בעסקים למזון מהיר. עליהם להספיק הרבה שליחויות, לכן נוסעים באופן מאוד לא בטוח, תוך נהיגה פרועה ועבירות על החוק: נסיעה על מדרכות, נסיעה על מעברי חצייה, עוברים קו הפרדה לבן, משתחלים בין רכבים במהירות, אך לא הנהג אשם לבדו. התשתיות בארץ לא מותאמות לרכב דו גלגלי ולרוכבים ישנם סכנות רבות בדרכים: סימון כביש חלק (כולל מעבריי חצייה), בורות בכביש, מעקות הבטיחות / סופגי אנרגיה – שניהם תוכננו עבור רכב ולא עבור דו גלגלי – מהווים מלכודת מוות לרוכב, ועל אף כל גורמי סיכון אלו, כיום ניתן להוציא רישיון נהיגה על אופנוע כבר בגיל 16 כאשר מדובר לרוב בבחורים צעירים, ללא ניסיון, ושיקול דעת מוטעה המושפעים מהחברה והסביבה.

מהם הפתרונות המוצעים?

עמותת אור ירוק מציעה מספר פתרונות על מנת להגן על רוכבי האופנוע ולצמצם את מספר תאונות הדרכים בהם הם מעורבים:

• הכשרה אחרת – דווקא בגלל המיומנות הנדרשת, ההכשרה לקבלת רישיון צריכה להיות יותר ארוכה, מקצועית ויסודית הרבה יותר מאשר כיום.

• נהגי רכב חייבים לגלות הרבה יותר זהירות וערנות כלפי רוכבי האופנוע – להביט במראות ולחפש את האופנוע שעלול לצוץ מכל מקום.

• נראות – על רוכב הדו גלגלי להדליק אורות כל השנה בכל דרך, בשל היותו כלי רכב קטן, שקשה לראות.

• מיגון – על רוכבי הדו גלגלי להצטייד בקסדה סגורה ואיכותית, מעיל רכיבה, כפפות ואף במגיני ברכיים ומרפקים.

• הגברת האכיפה – משטרת ישראל חייבת לפעול ביד נוקשה יותר כנגד רוכבי האופנועים, בייחוד כנגד אלה העושים תחרויות בכביש ונוהגים בפראות.

• הדרכת שליחים - בעלי עסקים חייבים להעניק לבעלי האופנועים אותם הם מעסיקים הדרכה מצידם על נהיגה בטוחה ואחראית.

• העלאת גיל הרישיון מ-16 ל-17, שיגרום לכך שרוכבי האופנועים יהיו רציניים יותר ואחראים יותר.

תוצאות מחקר לקידום הבטיחות של אופנועים בדרכים

מחקר שנעשה על ידי חוקר בשם וייזל בדק כיצד ניתן לשפר את הבנת הגורמים לתאונות אופנוע, לתרום לשיקולים בבחירת אמצעים המועילים ביותר לקידום הבטיחות של אופנועים בדרכים לא עירוניות.

מסקנות המחקר:

1. לתאונות בהן הרוכב יורד מהכביש תוצאות חמורות במיוחד. לכן מומלץ לשמור על אזור נקי ממכשולים של לפחות 9 מטרים, במיוחד בצד החיצוני של עקומים

2. במקרים רבים הנהג האחר כלל לא הבחין באופנוע עד לרגע ההתנגשות. לכן מומלץ להקפיד על ראות טובה במיוחד בדרכים עם נוכחות גבוהה של אופנועים

3. יש לתכנן את הדרך כך שתהיה צפויה הן לרוכבי האופנועים והן לנהגים, על מנת שיוכלו "לקרוא" את הדרך ולא להיות מופתעים.

4. מומלץ להקפיד על תחזוקה שוטפת של הכביש, בייחוד שלא יצטבר בו שמן, חול או חצץ, לתקן סדקים ולמלא מהמורות

5. במקומות בהם תנאי הנסיעה קשים במיוחד עבור אופנועים, יש לשים שילוט מיוחד עבורם (קיים באירופה)

6. מומלץ לפתח קורסים ישראליים בשיתוף המשטרה, להכשרת רוכבים ברמות שונות (נעשה בעולם).

7. יש לשים צבע במקטעי דרך ישרים ולא בסיבובים. רצוי שהסימון בצבע לא יהיה רחב מדי, אלא אם חייבים

8. רצוי שבוחן תנועה יגיע לשטח סמוך למועד התאונה ככל שאפשר

9. רצוי לפתח מנגנון של שת"פ בין מד"א למשטרה על מנת לא לאבד מידע רלוונטי לחקירת התאונה. במקרים רבים מד"א מגיעים לפני המשטרה. תיעוד זירת האירוע במצלמת וידיאו למי שמגיע ראשון לזירה יכול לשמש את כל שירותי ההצלה למטרות שונות.

10. רצוי במקרה של תאונה לאסוף מידע נוסף מהמקובל כיום אודות שנות הניסיון של הנהג בנהיגה, שנות ניסיון על האופנוע הספציפי שנהג בו, מצב הכביש וסוג המעקה בטיחות (במידה והיה מעורב בתאונה)

11. מומלץ לבצע סקר ארצי מייצג של אופנועים בישראל, באמצעותו לקבל פרטים רבים וחשובים על רוכבי האופנועים
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד