י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

ט"ו בשבט הגיע • טיפים ומתכונים

ד"ר יעל טוקצ'ינסקי עושה סדר לקראת ט"ו בשבט • אילו סגולות יש לפירות היבשים, מה מותר לתת לילדים לאכול • ומיוחד לגולשים: מתכונים לשולחן החג

ט"ו בשבט הגיע • טיפים ומתכונים
יעקב נחומי



טו' בשבט הוא יום ראש השנה לאילנות. כפי שבראש השנה של האדם נקבעים גורלותיהם של אנשים לשנה הקרובה, כך בראש השנה לאילנות נקבע גורלו של כל הצומח לשנה הקרובה. זהו גם חג, שקשור למצוות לא תעשה הראשונה שקיבל האדם, עוד בהיותו בגן עדן: לא לאכול מפרי עץ הדעת.
ישנם מנהגים שונים הקשורים ליום זה, חלקם מקובלים אצל העם כולו, חלקם נחלת עדה זו או אחרת בלבד. באופן כללי, ביום זה נהוג לאכול מפירות הארץ לפי הפסוק: "ארץ חיטה ושעורה, גפן ותאנה ורימון, ארץ זית ותמר ודבש" (דברים, ח',ח').

נהוג גם לאכול פרי חדש, שטרם נאכל בעונה זו, ולברך עליו "שהחיינו". רבים אוכלים גם אגוזים, שקדים וכדו'. יש שלא מסתפקים בסתם אכילת פירות ובירכתם, אלא עושים סעודת טו' בשבט ממש.

נהוג גם בחג זה לבקש אתרוג מהודר לסוכות בשנה הבאה. יש שמתפללים תפילה מיוחדת לצורך זה.
אף שעניין הדינים והמנהגים חשוב ומעניין ביותר, לא זה נושא המאמר ומפאת חוסר מקום לא נתעכב בדבר, אלא נדבר על הסגולות הבריאותיות שבאכילת מאכלי החג. ובכן,

חיטה נותנת אנרגיה לגוף וכן עשירה במזינים רבים, החיוניים לבריאות האדם: סידן, אשלגן, ברזל, סיבים תזונתיים, נוגדי חימצון, ויטמיני B, פחמימות מורכבות. היא מעלה את רמות הסרטונין בדם וכן מקטינה את הסיכון למחלות לב, סכרת, בעיות עיכול והשמנה. כל זה נכון, כמובן, כאשר אנחנו מדברים על חיטה מלאה. הנה כמה דוגמאות קטנות. כל גרם חיטה מלאה מכיל 0.44 מג' סידן - לעומת 0.25 מג' בקמח מזוקק, 29 מק"ג אבץ – לעומת 0.8 מק"ג בקמח מזוקק. אותו דבר קורה גם עם שאר המינרלים וגם עם ויטמינים, כולל ויטמיני B, בהם עשירה החיטה המלאה. בנוסף, חיטה מלאה מכילה הרבה סיבים, שמאד חיוניים לתפקוד מערכת העיכול (חיטה מזוקקת נטולה סיבים אלו).

שעורה ידועה כעוזרת לגירויים שונים בעור, נפיחויות, מחלות פה וגרון. בתור רטיות חמות משתמשים בה גם כשיש קושי בהטלת שתן ולהקלה בכאבי פרקים. שעורה גם עשירה באנטי-אוקסידנטים, ויטמינים ומינרלים שונים. אכילת שעורה מקטינה את הסיכון למחלות כרוניות שונות.

גפן היא בעלת סגולות רפואיות רבות. כאשר אנחנו מדברים על גפן, הכוונה היא לענבים, לתירוש, ליין ולצימוקים. הגפן מחזקת את פעילות המוח, עוזרת בטיפול בדלקות שונות (במערכת השתן, בגרון, בקיבה, במעיים), עוזרת לסובלים ממחלות לב-ריאה, לחץ דם גבוה, אבנים בכליות, צהבת, נזלת כרונית, טחורים ועצירות. גפן שומרת על הדם מקרישיות יתר ודואגת לגמישות כלי דם. צימוקים אורגניים עשירים מאד באשלגן ובברזל. שתי כוסות של גפן ממלאים את הצורך היומי של הגוף בסיבים תזונתיים, ברזל ואשלגן! שתיית יין מבושל בדבש מסייעת בריפוי פצעים.

תאנה גם היא ידועה כבעלת סגולות רבות. היא ידועה ביכולתה להסדיר בעיות עיכול, משפרת זיכרון, מחזקת את מערכת החיסון, עוזרת בטיפול באנמיה, הרפס ושיגרון, עוזרת להתגבר על חרדות, היא מועילה לדלקות קיבה, מעיים ודרכי השתן, עוזרת לאיחוי רקמות, עוזרת במקרים של אנמיה, מחלות עיניים ומחזקת את הלב. יש אומרים, שהיא גם עוזרת נגד כתמי גיל/הריון בפנים ומעוררת תשוקה. תאנה עשירה בברזל, אשלגן, סידן, ויטמיני A, C, 1B, 2B ו-3B וסיבים תזונתיים.

רימון מונע מחלות לב, מפחית לחץ דם גבוה, חיוני לעיכול ולזרימת הדם, שומר על כלי דם, שומר על רמות כולסטרול. הוא גם ידוע כאנטי-אוקסידנט, ידוע כמטהר דם, מטפל בתולעי מעיים ואמבות וכן עוזר להתגבר על מחלות וויראליות. הרימון עשיר בנוגדי חימצון, ברזל, ויטמין C וויטמין 6B.

סגולותיו של הזית ושמן הזית ידועים ומפורסמים לכל. לכן, אזכיר רק כמה מהם: הזית מחזק את הזיכרון, מונע מחלות כלי דם ולב. שמן זית הינו מרכיב חשוב בתרופות טבעיות שונות ורבות, המשמשות לטיפול במחלות שונות, למשל, דלקות אזניים, דלקות גרון, כאבי בטן, כאבי משרירים, שלשול, חום גבוה, שיעול ועוד ועוד... כדאי להזכיר, שצריך להיזהר ולא להפריז בצריכת שמן זית: בכמויות גדולות במקום להועיל הוא יכול להזיק.

בתמר אנחנו משתמשים בשלוש צורות עיקריות: פרי, יין תמרים ודבש תמרים. בכל הצורות הללו התמר שומר על הסגולות הרפואיות שלו: מחזק את הגוף, מחזק את העצם, מיטיב עם אנשים שסובלים מלחץ דם נמוך, מחזק את פעילות המעיים וגם מהווה מקור ייחודי לאנרגיה של הגוף (אכילת תמרים בבוקר שומרת על רמת אנרגיה נאותה לאורך כל היום!) גרעיני תמר כתושים משמשים לעצירת דם ולטיפול בפצעים. תמרים מכילים טאנינים, סידן, ברזל, אשלגן וויטמינים שונים.

כפי שאמרנו, רבים נוהגים לאכול בטו' בשבט גם שקדים ןאגוזים, למרות שלא הוזכרו בפסוק. לשקדים יש השפעה חיובית מאד על בריאותינו. הם שומרים על בריאות הלב, משפרים את זרימת הדם, מאזנים את רמת הכולסטרול, מחזקים את השיניים ואת העצמות, חיוניים להתכווצות השרירים, מונעים מחלות של המעי הגס, מונעים היווצרות אבנים בכיס המרה, מונעים נשירת שיער, קשקשים ושבירות השיער. השקדים עשירים בחלבונים ובויטמינים ומינראלים החיוניים לאדם (ויטמין E, ויטמיני B, מנגן, נחושת, קליום, סידן, בורון). השקדים מומלצים לחולי סכרת, אנשים שסובלים מבחילות (כולל בחילות הריון), לאנשים בעלי סיכון גבוה לפתח סרטן המעי הגס, אנשים עם בעיות עור (אקנה, עור יבש, פצעי עור וכדו') ולאנשים ששומרים על דיאטת הרזיה.

אגוזים. זהו מזון עשיר בשומנים חיוניים ובחלבון, סיבים תזונתיים, ויטמינים ומינראלים. אפשר לאכול אותם גם טריים וגם בתוך המאכלים: מבושלים, קלויים, בסלט, אפויים בעוגות, כממרח... הצורה המועדפת לאכילתם היא ללא חימום, כי חימום גורם לאובדן חלק מהויטמינים ולחימצון השומן, שנמצא באגוזים בכמות גדולה מאד – מה שהופך אותם מבריאים מאד למזיקים מאד.

מתכוונים לשולחן החג

עוגת פירות

מתכון כל-כך פשוט להכנה, שאתם יכולים לתת אותו לילדים לעשות. ובכן, אתם צריכים:
כוס סוכר
100 גר' שמן
2 ביצים
כוס יוגורט
3 כפות שמנת
כפית סודה
2 כוסות קמח
שקית אבקת אפיה
קליפה מגורדת מלימון אחד
פירות לפי הטעם (תפוחים, תפוזים, אגסים, מנדרינות וכדו')

אופן ההכנה:
לחמם את התנור ל-250 מעלות.
לערבב את הסוכר עם השמן,
להוסיף את שאר החומרים (חוץ מהפירות) ולערבב היטב.
לשמן את התבנית ולהעביר אליה את התערובת.
חותכים את הפירות לחתיכות בגודל שווה, שמים אותם מעל הבצק וקצת לוחצים, בכדי שישקעו קצת אל תוך הבצק.
מכניסים לתנור. מורידים את החום ל-200 מעלות.
לאפות כחצי שעה. אפשר לפזר אבקת סוכר מעל העוגה.

לאנשים שלא אוכלים סוכר מכל טעם שהוא - עוגת חג ללא סוכר
המצרכים:
כוס קמח מלא
שקית אבקת אפיה
כף תבלינים (לפי הטעם)
כף לתת (מאלט)
כוס פירות יבשים
1/2 כוס שמן
מיץ מ-1/2 לימון
1/2 כוס יוגורט או מים

אופן ההכנה:
לחמם את התנור ל-150- 160 מעלות.
לשים את הפירות עם הלתת בסיר ולבשל על אש קטנה כ-10 דקות, תוך כדי בחישה, על מנת שלא יהיו יבשים. לקרר.
בזמן שהפירות מתקררים, לערבב את השמן, את הקמח ואת אבקת האפיה. להוסיף את הפירות ואת מיץ הלימון. לערבב היטב.
כדי שהבצק לא יהיה יבש מידי, יש להוסיף את היוגורט או את המים.
ערבבו היטב. מרקם הבצק אמור להיות דומה לזה של לביבות. אם הוא יצא לכם סמיך יותר, תוסיפו קצת מים, על מנת שהבצק לא יהיה יבש מידי.
להעביר לתבנית ולאפות כ-45- 50 דקות.

חג שמח והמון ישועות!


ד"ר יעל טוקצ'ינסקי, אבחון וטיפול בשיטות טבעיות ע"י נטורופתיה, הומאופתיה, דיקור, פרחי באך, צמחי מרפא, צבע, קריסטלים ותמציות קיסטלים, נרות הופי וטיפולים אנרגטיים של מחלות שונות: מצבים דלקתיים, בעיות שינה, הצטברות נוזלים באוזניים, חוסר איזון הורמונלי בכל הגילאים אצל גברים ונשים, בעיות פרוסטטה ועוד.
מסייעת לטיפול בבעיות וסוגיות שונות הקשורות בפיריון (איזון הורמונאלי, סיוע בקליטת הריון, שמירת הריון), הריון ולידה. טיפול טבעי בבעיות ומיחושים שמופיעים בהריון ולאחר הלידה. התאמת תזונה ייחודית ואישית, טיפול למניעת נשירת שיער, בעיות עור ודיכאון הקשורים להריון ולידה.
טל.לתגובות ושאלות ולהזמנת תור בקליניקה: 054-845-01-03
אתר:


קישורים:
האתר של ד''ר יעל טוקצ'ינסקי
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד