כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024

מתנדב במד"א: "כך הפכתי להיות ממטפל למטופל"

אליעזר התנדב במשך שנים במד"א ובמעון לשיקום נכים - עד שמונית שעברה באור אדום פגעה בו והפכה אותו ממטפל למטופל • המסר שלו: "לא שווה להרוויח רגע בשביל לעכב לאדם אחר את כל החיים" • וידאו לצפיה

מתנדב במד"א: "כך הפכתי להיות ממטפל למטופל"



מדי שנה מתרחשות כ-2000 תאונות בשל אי ציות לרמזור אדום

סקר שערכה עמותת אור ירוק באמצעות מכון גיאוקרטוגרפיה, אשר נועד לבחון את שיעור הנהגים שנוסעים באור אדום, מגלה כי 19% מהנהגים, שהם כ-500 אלף איש, מודים כי נסעו לפחות פעם אחת במהלך השנה האחרונה באדום. בנוסף, קרוב ל-70% מכלל הציבור נחשפו במהלך השנה לפחות פעם אחת לנהג אחר שחצה צומת באור אדום. מגמה זו נמשכת בעקביות, ובדומה לממצאי סקר בנושא זה שערכה אור ירוק בינואר 2010.

על פי הסקר, מחוז השרון מוביל בשיעור הנהגים המדווחים כי במהלך השנה החולפת יצא להם לפחות פעם אחת לחצות צומת באור אדום (כ-17%). במחוז המרכז דיווחו כך 14.5% מהנהגים שנשאלו, במחוז הצפון דיווחו 11% נהגים ובמחוז ירושלים דיווחו 8.7% מהנהגים על נהיגה באדום. במחוז הדרום דיווחו על נהיגה באדום לפחות פעם אחת במהלך השנה 4.3% נהגים בלבד.

עוד נמצא בסקר כי הציבור מעריך שנהגים עוברים באדום במרבית המקרים (55%) – בגלל שנהגים חשבו שיספיקו לעבור לפני שהרמזור יתחלף לאדום. כמו-כן, 13.1% סבורים, כי נהגים עוברים באדום משום שהם נכנסים לצומת מבלי לשים לב כלל שקיים רמזור.

על פי נתוני הלמ"ס, בשנת 2009 אירעו 2,051 תאונות בשל אי ציות לרמזור אדום, בהן נהרגו 13 בני אדם, 97 נפצעו קשה, ו-1,941 נפצעו קל. מרבית ההרוגים – צעירים בגילאי 25-34 (חמישה מתוך 13). בשנת 2010 חילקה משטרת ישראל רק כ-20 אלף דו"חות בגין עבירת מעבר באור אדום – כ-3% מסך העבירות בגינן חולקו דו"חות.

לדברי שמואל אבואב, מנכ"ל אור ירוק, "כניסת נהגים לצומת באור אדום הפכה להיות בעיה לאומית, הגובה מחיר דמים יקר. הסכנה נשקפת לא רק לנהג שעובר את העבירה, אלא גם גוזל את זכות החיים של נהגים אחרים המצייתים לחוק. מחקרים מוכיחים, כי אם מוצבות מצלמות בצמתים - ניתן להפחית את מספר התאונות עם הנפגעים ב-12%-40%. נתוני האכיפה העגומים, ומראים כי רק 20 אלף דוחות ניתנים בשנה בשל עבירת אור אדום לעומת 500 אלף נהגים המעידים כי עברו עבירה זו לפחות פעם אחת בשנה. לא נותר אלא לקוות כי פרויקט מצלמות הרמזור יורחב לצמתים רבים יותר בישראל."

כאשר נשאלו האם היו עדים למעבר באור אדום של נהגים אחרים, שיעור המשיבים בחיוב עלה דרסטית. 70% מהציבור השיבו כי יצא להם בשנה החולפת להיות עדים לפחות פעם אחת למעבר באור אדום של נהגים אחרים. במבט לפי מחוזות מצטיירת תמונה קשה אף יותר: מחוז השרון דיווחו 33.6% כי היו עדים למעבר רכב באור אדום 4 פעמים או יותר בשנה החולפת, במחוז המרכז דיווחו כך 29.3%, במחוז הדרום – 27.7%, במחוז הצפון – 25.6% ובמחוז ירושלים – 25.2%.

הסקר נערך בשיטת אומניבוס טלפוני בקרב 500 משיבים, גברים ונשים בגילאי 18 ומעלה, המהווים מדגם ארצי ומייצג של האוכלוסיה היהודית הבוגרת במדינת ישראל. הסקר בוצע במהלך השבוע השני של חודש ינואר 2011. טווח השגיאה הסטטיסטית המרבית בנסיבות דגימה זו הוא 4.4% +, ברמת מובהקות של 95%.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד