י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

תכנית זה"ב במעונות ובגנים

מהי תוכנית זה"ב? מי מתאים להדריך בתוכנית זו? מה חלקה של אור ירוק בתוכנית ושל העיריות והמועצות המקומיות? כל התשובות בכתבה שלפניכם

תכנית זה"ב במעונות ובגנים
יהושע פרוכרטר




תוכנית זה"ב בגן היא תוכנית ארצית להתנדבות גמלאים בגני הילדים. את התכנית מובילים תנועת של"מ שמופעלת על ידי החברה למתנ"סים והאגף לחינוך מבוגרים במשרד החינוך , עמותת "אור ירוק" והאגף לחינוך קדם יסודי במשרד החינוך.

במסגרת התוכנית מגיעים הגמלאים המתנדבים לגן אחת לשבוע לפחות, ומפעילים בגן יוזמה ייחודית המושתתת על ניסיון חייהם. התכנית מפתחת ומרחיבה את מעורבות הגמלאים בגנים, שהחלה לפני שנים על ידי משרד הרווחה.

התכנית מזמנת מפגש משמעותי בין מתנדבים בקהילה, ילדי הגן, צוות הגן, הורים וקהילה. כל מתנדב בתוכנית מקבל מקום משמעותי בגן, על ידי מציאת מסגרת פעילות התואמת את כישוריו ויכולותיו.המתנדבים מבוטחים ולגברים יש אישור מהמשטרה המאפשר להם להיכנס לגן ילדים.

בשנת הלימודים מתמקדת התכנית בנושא בטיחות בדרכים, בשיתוף עם האגף לזהירות ובטיחות בדרכים במשרד החינוך. יותר מאלף מתנדבים פועלים בדרכים שונות ויצירתיות בגני הילדים, בהתאם לכישוריהם וליכולותיהם.

דמות הסב

בפיילוט שנערך בעיר מודיעין התגלה כי דמות הסב/ סבתא של הגן הייתה משמעותית מאד בכל הקשור להטמעת הנושא בקרב ילדי הגן. הורי הילדים דיווחו על שינוי התנהגותי כתוצאה מחשיפה לתכנים. הילדים החלו להקפיד על חגירת חגורות הבטיחות, חציית כביש עם מבוגר, ירידה מהרכב לצד המדרכה בלבד ועוד. ייחודה של תכנית זהב בגן הינה באופן שבו היא מזמנת תנאים של הצלחה לכל אחד מהשותפים לתהליך:

• למתנדב שזקוק למסגרת ברורה לפעילות שלו בגן, מסגרת לביטוי הידע, הכישורים המיוחדים והתחביבים שלו, להגדרה מסודרת של מערך הציפיות ממנו ולתמיכה קבוצתית ממתנדבים נוספים שפועלים בגן הילדים.

• לצוות הגן שזקוק להדרכה בנוגע לשילוב נכון של גורמים שונים מהקהילה בפעילות בגן .

• לישוב כולו שיוכל ליהנות מרתימת מתנדבים נוספים לתחום הגיל הרך.

מי בתכנית?

עיריות ומועצות מקומיות רבות ברחבי הארץ, שבהן פעילים מועדוני אור ירוק, לוקחות חלק בפרוייקט "זהב בגן". להלן רשימת הישובים: רמת גן, פתח תקווה, בת ים, יהוד, אור יהודה, רמת השרון. קרית אונו, בני ברק, הרצליה, תל אביב, חולון, כפר יונה, קדימה - צורן, ראש העין, נס ציונה, כפר סבא, תל מונד, לוד, ראשון לציון, אבן יהודה, קאלנסווה, מ.א. לב השרון, נתניה, מ.א חבל מודיעין, קרני שומרון, מודיעין, מזכרת בתיה, מ.א עמק יזרעאל, מ.א מ חרמון, מגדל, מ.א מטה אשר, נהריה, מעלה יוסף, יסוד המעלה, אשדוד, באר שבע, דימונה, אילת, מ.א. איילות, נתיבות, חורה, ירושלים, מעלה אדומים וגבעת זאב.

פורום זהב בגן

באתר אוח של משרד החינוך מתנהל פורום ובו דיונים ערים בין משתתפי תכנית "זהב בגן" ברחבי הארץ. בפורום מחליפים החברים הצעות לפעילויות, חוויות מהיום בגן הילדים, מעלים שאלות, הצעות ועוד. המוטו של תכנית זהב בגן היה ועדיין "מי שזורע זרעים של טוב לב – נהנה מקטיף נצחי", השנה אנחנו מוסיפים זרעים של בטיחות בדרכים.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד