א' אייר התשפ"ד
09.05.2024

ומי נותן יד למסע ההשמצה נגד החרדים? רבנות שוהם

'רשת' נענתה לבקשת שולי רנד, אבל אף כלי תקשורת לא טרח לגנות את העוול • וגם: כך (כמעט) נסללה הדרך להכרזת כספי פא"י כמיועדים לתועלת הציבור • טורו של נחשוני

שולי רנד בהופעה. צילום ארכיון
שולי רנד בהופעה. צילום ארכיון



גניבת 'זכויות יצרים'

צריך מידה רבה של חוצפה והיעדר מוחלט של בושה כדי לעולל לאמן הברסלבאי שולי רנד את מה שהעזו לעשות לו פטרוני התקשורת המסחרית מ'רשת' ו'ערוץ 2', הנהנים גם ממימון ממלכתי.

לקחת את שיר הכמיהה לבורא, 'אייכה', שהלחין ושר אחד מסמלי החזרה בתשובה בימינו, שהצליח להאהיב עצמו על ההמונים למרות הזקן והפיאות וללוות בו סידרה המנסה לקלקל את כל מה שהוא עמל לתקן, זה לא 'תסריט' בלהות אלא סוג של ביטוי לשריטה עמוקה.

מי שעשה זאת לא סתם גנב 'זכויות יוצרים', במובנו המשפטי והפשוט של המושג, אלא גנב נפש ממש, עשה שימוש ללא רשות ב'זכויות יצרים', והחליף במחתרת את יצר הטוב שמילא את לבו וסביבתו של שולי רנד, ב...יצר הרע.

מי ששיתף עמם פעולה ונתן להם לצלם חלק מהסידרה ב...משרדי הרבנות בעיר שוהם, הוא שותף מלא לדבר העבירה.

לקחנו בחשבון את האפשרות שיוצרי הסידרה 'סימני שאלה', העומדת להיות משודרת החל מתחילת השבוע הבא, עלולים לעשות גם בקטע הזה שימוש, ללא רשות, לקידום ענייניהם. אבל מאחר ואין ספק שהסידרה, שעל פי הפירסומים המוקדמים תציג את החברה החרדית כאלימה, תעלה שוב, בצורה דרסטית, את מדד השנאה כלפי החרדים, החלטנו שגם חשיפת פניהם וכוונותיהם של האנשים שמאחורי התסריט ראויה ל'פרומו' קודם להעלאתו לאויר.

עידו דרור, כותב התסריט, הציג את החרדים בראיון כחייזרים עם קרניים ש"מעולם לא
ראו...כלבים".

חשוב שידע ש...ראינו גם ראינו.

"הם לא יודעים מתמטיקה והם מחשבים באמות וטפחים. חלקם יודעים רק יידיש ועברית קלוקלת. כלום. הם כאילו נולדים לגמרי מחדש. אצלי בראש זה כמו מעפילים", הוא אמר באותו ראיון ועכשיו אנחנו יודעים שגם 'מעפילים' הם לא יודע מהם, וגם משיעורי ה'אזרחות', ולא רק היהדות, הם התחמקו...

מיד כשגילה שולי רנד כי נטלו את שירו 'אייכה' ללא רשות וליוו בו את ה'פרסומת' לסידרה, הוא שיגר באמצעות עו"ד נשר, ממשרדו של יעקב וינרוט מכתב בהול אל זכיינית ערוץ 2, "רשת", ודרש להסיר את השיר לאלתר.

"השימוש בשיר נעשה ללא רשותי, תוך סילוף היצירה והצגתה כקשורה לתכנים הסותרים את אמונתי" - כתב רנד והוסיף: "השימוש בו לצורך קידום סדרה על חוזרים בשאלה פוגע פגיעה קשה, הן בזכותי המוסרית כיוצר, והן בזכותי ובכבודי כאדם במיוחד כשהשיר משמש רקע לתמונות הכוללות אלימות של חרדים כלפי 'חוזרים בשאלה', גזיזת פיאות, נשים בלבוש לא צנוע, וכתוביות הכופרות בעניינים שהם בלב האמונה היהודית".

היום בצהרים הודיעה 'רשת' כי היא החליטה לעשות מחווה גדולה ולהסיר את השיר שנגנב "מתוך הערכה רבה וכנה לשולי רנד".

מעניין איך זה שההערכה הזו התעוררה רק אחרי שהיא נתפסה בגניבה.

מעניין לא פחות איך מציגים כלי התקשורת השונים את החלטת 'רשת' להשיב את הגזילה הרוחנית והערכית לבעליה. כלכליסט, המבין מעט בערכם הכספי של 'יצירות' שוות כותב, למרות זאת, רק כך סתם: "רשת לא תשדר את שירו של שולי רנד בפרומונים לסדרה". גלובס, שגם הוא מבין דבר ב'עסקים', גם אפלים, דיווח כי "רשת 'נעתרה' לבקשת שולי רנד".

באמת ג'סטה יפה מצידה.

Ynet סיפר לקוראיו, בלשון לאקונית, כי בעקבות פניית רנד 'אייכה' הוסר מהסידרה. אבל רק 'מעריב' עשה מהפרשה דרמה של מילה אחת, היוצרת לא פחות 'סימני שאלה' מהסידרה 'סימני שאלה' עצמה: "רשת 'נכנעה' לדרישתו של הזמר שולי רנד".

אף אחד לא גינה את המעשה.

רגע משורר

אנחנו יכולים לתאר לעצמנו את שולי רנד, מתרווח עכשיו בכורסא שבביתו ומפזם לו מתוך השיב 'אייכה' ש'חזר בתשובה':

"קולות מהעבר לוחשים לי לעצור
אבל אני מוסיף בחושך לחתור
ושואל ומבקש, אייכה?!

אותו זקן וכסיל שולח בי חיצים
אני הולך וכושל הוא הולך ומעצים
נשמה קדושה אל נא תבכי שבורת כנף
הן תעידי עלי כמה הייתי נכסף

כשסודות מהעבר פקדו עלי לעצור
אבל אני מוסיף בחושך לחתור
ושואל ומבקש, אייכה?!"


צעד גדול 'לתועלת הציבור'

הקרקע מתחת לרגליהם של המשתלטים על נכסיה של תנועת העבר 'פועלי אגודת ישראל', בוערת מתמיד.

אחרי תקופה ארוכה של הלם, כתוצאה מהחלטות משפטיות קודמות שהותירו אותם כשידם על התחתונה ופטירתו הפתאומית של עו"ד משה טמבור ז"ל, שהיה חלק מהאוחזים בנכסים וייצג אותם בכל בתי המשפט, נתן היום בצהרים שופט בית המשפט המחוזי בחיפה, אלכס קיסרי, החלטה העשויה להוביל להחזרת השליטה על הנכסים והכספים, שעוד נותרו לפא"י, לידי הציבור.

למה התקיים הדיון הזה בחיפה כשהמשרדים המרכזיים של התנועה הזו מעולם לא היו שם? ומהיכן מממנים את עלותו של משרד עורכי הדין הנחשב דנציגר-לנצ'נר? אלה הופכות לשאלות שוליות מול ההתפתחות הדרמטית. הצדק והיושר, כך הסתבר, גוברים בכל מקום ועל כל ייצוג.

עוד לפני מספר שנים קבעה רשות התאגידים של המדינה כי 'חברת חזקיהו', שהיא החברה המחזיקה ברוב נכסי פא"י, מוגדרת כחברה ל'תועלת הציבור'. בהגדרה המשפטית פירושו של דבר הוא שבתקנון החברה יקבעו מטרות ציבוריות בלבד, וחל איסור גורף על חלוקת רווחי החברה לבעלי מניותיה.

שני תנאי יסוד אלו לא התאימו לתופסי 'חברת חזקיהו' וניתן להבין מדוע.

פא"י לא נרתעה מלהגיש ערעור נגד המדינה, שבסך הכל תבעה 'שקיפות' ודיווח לציבור. משכך, החליטה קבוצה מוותיקי התנועה ופעילים שהתנהלות השולטים בה מרתיחה אותם, להצטרף כמשיבים המצדיקים את קביעת המדינה כי 'חברת חזקיהו' המחזיקה בנכסי פא"י, אמורה להיות 'חברה לתועלת הציבור'.

היום התקיים הדיון בנושא. עו"ד דנציגר, שייצג את 'חברת חזקיהו', התנגד לצרופם של ותיקי התנועה ומוסדותיה כמשיבים לסירוב של פא"י להגדיר את מטרות החברה ל'תועלת הציבור".

"הואיל ובית המשפט לא צריך אותם לצורך ההכרעה, אזי אין מקום לצרפם" - טען בשם 'בעלי' 'חברת חזקיהו'.

עו"ד אלקנה בישיץ שייצג כמה מהמבקשים לחזק את המדינה בתביעתה, טען כנגדו כי: "ישנן מטרות שהכסף נאסף בשבילן. אני לא יודע לאן הולך הכסף...יש כאן כספי ציבור...חברי אומר אני אחלק אותו איך שאני ארצה ואני אומר שהכסף יחולק למען הציבור"!

לאחר דין ודברים ארוך, שבו הבהירה עו"ד ליפשיץ שייצגה את המדינה כי היא סבורה שתצליח לייצג את את רשם העמותות מול סרובה של 'חברת חזקיהו' להיות מוגדרת לתועלת הציבור, גם ללא 'סיועם' של המבקשים להצטרף כמשיבים, והיא משאירה את ההחלטה אם לצרפם או לא לשיקול בית המשפט, שקל השופט קיסרי והחליט לדחות את התנגדות פא"י לצירוף ותיקיה ופעילי הציבור כמשיבים.

"האיזון שבין עניינם של המבקשים לטעון להטלת חובות דיווח על המערערת (חברת חזקיהו י.נ.) לבין טענותיה של המערערת כנגד הצירוף, מצדיק להשאיר את החלטות הצירוף על כנן, וכך אני מורה" - כתב השופט בהחלטתו היום.

כך נסללה הדרך, הכמעט ודאית, שבדיון הבא בעוד כארבעה חודשים, שיהיה לגופו של ענין, יוכרזו נכסי וכספי פא"י המוחזקים ב'חברת חזקיהו' כמיועדים לתועלת הציבור, וכל תזוזה בהם תחוייב בחובת דיווח ותבחן אם אכן נעשתה לתועלת הציבור.

כל זאת עד שבית המשפט המחוזי במחוז המרכז יכריע בתביעה אחרת שהוגשה לפרק את 'פועלי אגודת ישראל' ולהפנות את כל נכסיה למטרות שאליהן יועדו.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד