כ"ג אייר התשפ"ד
31.05.2024

מכתב גלוי למפכ"ל החדש

המפכ"ל, כדאי שתדע: משטרת תנועה חזקה האוכפת את החוק בכבישים, מביאה באופן ישיר להצלת חיי אזרחים • שמואל אבואב, מנכ"ל 'אור ירוק', בטורו השבועי בנושאי הזהירות בדרכים

מכתב גלוי למפכ"ל החדש



ניצב יוחנן דנינו שלום,

ראשית ברצוני לברך אותך על התמנותך למפקח הכללי של משטרת ישראל.

כובד האחריות יכביד על כתפיך כבר מיומך הראשון בתפקיד, ובזכות סיעתא דשמיא, תצליח בדרכך. על שולחן המפכ"ל נערמים מלוא תחלואיה ועוונותיה של החברה הישראלית, כל אחד מהם משווע לטיפולך, וכל אחד מהם חשוב ומאתגר מקודמו: דרוש מאבק נחוש בפשיעה המאורגנת, וחיוני למגר את תופעת האלימות במשפחה. הכרחי לחשוף את השחיתויות ולהביא לדין את מבצעיהן, יהיו מי שיהיו. הפשיעה ברחובות הערים מכרסמת בתחושת הביטחון האישי, וכמוה אחיזת החוק הרופפת בחלקים הנידחים יותר של הארץ. לעומת זאת, סדר הכוחות המשטרתי האמור להילחם בכל אלה, חבוט, מקוצץ, ועובד בתנאי שכר נמוכים ומבזים.

בין יתר אתגרים אלה, ורבים אחרים, מונח על שולחנך גם המאבק בתאונות הדרכים. את המאבק צריך להוביל שר התחבורה והבטיחות בדרכים, אבל חלקה בו של משטרת התנועה, שהיא זרוע הביצוע העיקרית של השר, קריטי, והוא חוסך יותר חיי אדם ממאבק בכל סוג פשיעה אחר.

בתוכנית הלאומית למאבק בתאונות, אותה אימצה הממשלה במלואה, נקבע שתקציב משטרת התנועה יעמוד על כ 160 מיליון ₪ בשנה. בהתאם לתקציב נגזרו יעדי המשטרה, ומהם נגזרה ההפחתה הנדרשת במספרי ההרוגים בכבישים.

אל תוותר על הצלת חיים

אלא שתוכניות לחוד ומציאות לחוד. בשנת כניסתך לתפקיד, קיצץ שר התחבורה והבטיחות בדרכים את תקציבה של משטרת התנועה בכמאה מיליון ₪, והוא כיום כ-60 מיליון ₪. משטרת התנועה שאתה עומד לפגוש לאחר קיצוץ ברוטאלי זה, שעד לקיצוץ עמדה בהצלחה ביעדים שאפתניים, והצילה חיי מאות אזרחים, היא משטרה חלשה, נכה, וחסרת כלים להילחם בעבריינות הכביש, לאכוף את החוק, ולהציל חיים.

חשוב שתדע אתה וחשוב שידעו כולם את המסקנה החד משמעית העולה מאינספור מחקרים מכל רחבי העולם: משטרת תנועה חזקה האוכפת את החוק בכבישים, מביאה באופן ישיר להצלת חיי אזרחים רבים. כדי לא להלאות אותך, אפרוס בפניך מקצת הנתונים: אכיפת מהירות מקטינה בשליש את מספר התאונות הקטלניות. אכיפת חגירת חגורות בטיחות הובילה בארה"ב לעליה של 79% בחגירת החגורות, ולירידה מקבילה של 9% במספר התאונות הקטלניות. אכיפת נהיגה בהשפעת אלכוהול, גם כן בארה"ב, הורידה ב 24% את מספר תאונות האלכוהול בהן פונו נפגעים לטיפול רפואי, ואכיפת חציית צומת באור אדום, הורידה את מספר תאונות חזית-צד ב 68%, ואת מספר הנהגים שחצו צומת באדום ב 78%.

ניתן היה להוסיף עוד ועוד נתונים, אבל התמונה העולה מהם ברורה דיה כבר כעת: משטרת תנועה חזקה היא משטרה מצילת חיים.

ניצב דנינו, כמי שהתחנך בישיבה ועל ברכי ערכי הנצח של עם ישראל, ודאי תבין את קריאתי לך: אל תוותר על הצלת חיים. קדם את המאבק בתאונות בסדר העדיפויות, מקד את משטרת התנועה במשימותיה, פעל לעמידה ביעדי בדיקות האלכוהול השנתיות ובמספר מפגשי שוטר-נהג, הגבר את הנוכחות המשטרתית בדרכים והדק את האכיפה. שא עיניך אל הצלחותיהן של משטרות אירופה בהגנה על נהגי היבשת. גם לנו מגיע.

בברכה,
שמואל אבואב
מנכ"ל עמותת אור ירוק
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד