ב' תשרי התשפ"ה
04.10.2024

הדלק עולה, המחאה הפוליטית גוברת

הזעם על עליית מחירי הדלק השערורייתיים, חוצה מפלגות • בכיר באופוזיציה איים כי "הדלק עוד יפיל את הממשלה הזו" - ובוועדת הכלכלה נערך דיון סוער

"הדלק הוא הרגליים שלנו". צילום אילוסטרציה
"הדלק הוא הרגליים שלנו". צילום אילוסטרציה



"הדלק עוד יפיל את הממשלה הזו", אמר לנו השבוע אחד מבכירי האופוזיציה.

אז נכון שמדובר במשאלת ליבו. אבל כשצפינו ביום שני בהפגנה הגדולה ליד לשכת ראש הממשלה, חשנו באבק שריפה באוויר.

מחוץ למליאה פגשנו את אבנר עורקבי, יו"ר ארגון הנכים המיוחד, שסיפר על פניותיהם החוזרות ונשנות לשר הרווחה החדש, משה כחלון בנושא עליית מחירי הדלק.

לידו ישב בכסא גלגלים פעיל נוסף. "הדלק הוא הרגליים שלנו", אמר לי בעצב. "אבל הם לא מבינים את זה. אדם רגיל יכול להחליט לחסוך בדלק וללכת רגלית, אנחנו לא יכולים".

היו"ר הקודם הצטרף לוועדה

גם היו"ר הנמרץ של ועדת הכלכלה, כרמל שאמה-הכהן, נכנס לנושא. "העלייה במחירי הדלק היא גזירה שהציבור כורע תחתיה – רה"מ צריך להתערב במשבר", אמר במהלך דיון בוועדה. הוא קרא להקים ועדת חקירה פרלמנטארית שתבחן את ענף מוצרי האנרגיה ואת מרווחי המיסוי והשיווק.

שאמה-הכהן הוסיף כי "הדיון היום הוא תחילת המסע של הוועדה להוריד את מחירי הדלק, עד שהחגיגה על גבו של הצרכן תיפסק. לק הוא מוצר בסיסי, אנחנו צורכים אותו כמו כל מוצר אחר – ישראלים יוצאים מתחנות דלק כשהם מתוסכלים. הם משלמים חשבונות דלק בלי פרופורציה למה שקורה במדינות השכנות".

ח"כ אופיר אקוניס, היו"ר הקודם של הוועדה, הצטרף אף הוא לדיון ואמר כי "מנהיגות אמיצה מזהה גם טעויות, קשובה לרחשי לב הציבור ומשנה החלטות שהיא מזהה שהציבור מביע עליהן מחאה צודקת". לדבריו, ההעלאה עליה המליצו פקידי האוצר פוגעת בכל ענפי המשק.

ח"כ יואל חסון אמר כי ההתנגדות החלה ממחאה של אזרחים וכי לא מדובר בעניין של קואליציה או אופוזיציה. "אני מוותר על הקרדיט כמי שיזם דיון בנושא לפני שבועיים ומחזק אותך במהלך האמיץ הזה כי אתה איש קואליציה", אמר לשאמה-הכהן.

נציג האוצר בדיון, אודי אדירי, אמר כי העלאת הבלו על הדלק ב-43 אגורות לליטר, זו שבוצעה וזו המתוכננת ב-2012, שוות ערך להעלאה של אחוז אחד במע"מ – כ-2.5 מיליארד שקל בשנתיים. לטענת אדירי, ההחלטה התקבלה בעקבות התחזית לשנתיים הקרובות לאחר שנבחנו חלופות שונות, אולם הוא לא פירט באיזה חלופות מדובר.

ח"כ יצחק וקנין, שציין כי היה הח"כ יחידי מהקואליציה שהצביע נגד העלאת המס בועדת הכספים, אמר כי הפער שנוצר בין הורדת מס הקנייה להעלאת המס על הדלק היה לטובת קופת המדינה. לדבריו, המדינה הרוויחה מכך כשני מיליארד שקל. למרות הדברים, בתשובה לשאלה של היו"ר שאמה-הכהן אמר אדירי כי לא ידוע לו על כוונה לעשות חשיבה מחדש בנושא ולהוריד את הבלו על הדלק.

ח"כ מירי רגב תקפה את שר האוצר, יובל שטייניץ', ואמרה כי הוא מנותק מהשטח.

עוד ועדת חקירה

מנהל מטה המאבק נגד העלאת מחירי הדלק, זאב גראואר, שדיבר בהתרגשות אמר כי נמאס לו שהממשלה מגהצת לו את הכיס כל חודש.

"אני בחרתי אתכם לכנסת ואין לכם זכות לעשוק אותי", אמר גראואר לחברי הכנסת. "אני תושב הפריפריה שמנסה לחיות בכבוד, אבל אין לי תחבורה ציבורית שניתן להשתמש בה". הוא אף הזהיר כי אם המחירים לא ירדו, המאבק יתעצם.

בתום הדיון הארוך קיבלה הוועדה מספר החלטות פה אחד, שהראשונה שבהן היתה קריאה לראש הממשלה להתערב במשבר מחירי הדלק ולבחון מחדש את החלטת הממשלה בנושא.

הוועדה קראה להקים ועדת חקירה פרלמנטארית, לבחינת ענף מוצרי האנרגיה לרבות התחרותיות, מרווחי המיסוי והשיווק וכן נושא הרישוי של תחנות הדלק. עוד אושר כי "ועדת הכלכלה רואה בהעלאה האחרונה גזירה שהציבור כורע תחתיה".

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}