א' אייר התשפ"ד
09.05.2024

לפיד מבסס את המצע שלו על תכנית... סאטירה

יאיר לפיד מאמין שימחזר התקדים של אביו ויגיע לשלטון • אז מה אם התחייב שלא לנצל את הבמות התקשורתיות שניתנו לו כדי לקדם עצמו פוליטית? פוליטיקאי חייב לדעת לשקר...

"מה הייתי עושה?". יאיר לפיד
"מה הייתי עושה?". יאיר לפיד



'הוד מלכותו' יאיר לפיד

כמו במצרים, או במדינות רודניות, שם ה'נסיך' אוחז פוטנציאלית בכתר גם אם הוא בדיחה מהלכת וכשירותו לשלוט היא לצנינים בעיני העם, גם המקרה הזה התחיל בתוכנית סאטירה.

בעוד שגמאל מובארק, הבן, הבין מהר מאוד ש'המהפכה' במצרים כבר חרצה לפחות את עתידו לגלות מארמון הנשיאות, והוא נס על נפשו ללונדון, יאיר לפיד ממשיך להאמין שהוא יעלה את התקדים של אביו באוב ויגיע לשלטון. אז מה אם הוא התחייב שלא לנצל את הבמות התקשורתיות שניתנו לו כדי לקדם עצמו פוליטית? פוליטיקאים הרי חייבים לדעת לשקר...

בתוכנית הסאטירה 'מצב האומה', הישראלית לא המצרית, מתנהל 'קמפיין בחירות' מוקדם, המעודד את הציבור לבחור ביאיר לפיד כ'מלך ישראל'. באחד מה'שוטים' (שין בשורוק או בחולם, איך שתרצו) הונח כתר על ראשו של לפיד, כמו לילד ביום ההולדת של שנתיים.

מי שראה צחק מלוא הפה. אבל יאיר לפיד במדורו השבועי, העדיף שלא להכריע אם לצחוק או לבכות מול הצורה המגוחכת שבה הוא הוצג בידי 'חבריו' או מצביעיו הפוטנציאלים. לא תוכנית סאטירה תקח ממנו את התקווה הגדולה שלו ש'המלך' הערמום עוד ילבש בגדי 'מלכות': "לא נעלבתי, הכתר אולי נראה עלי די אדיוטי, אבל זה עדיין יותר טוב מג'ל".

אם להביע את דעתנו שני המראות נראים לנו אידיוטיים.

מכאן ואילך הצטרף לפיד כמו ילד נבוך המחופש לאחשוורוש כש'כתר' לראשו, ללועגים לו והוסיף עוד פרק לסאטירה שהוצגה עליו. "ברור לכל אדם נבון שאיני יכול להיות מלך מפני שאני נמוך מדי" – הוא כותב. בדרך להתאושש לחלוטין מה'מערוף' שעשו לו יוצרי הסידרה, הוא משווה בין תכונותיו לבין אלה שהיו ל...שאול המלך.

מסתבר שכל-כך כאב לו מה שעוללו לו עד שהוא, כדי להתמודד עם הזלזול, היה מוכן להתעמק בספר שמואל א' ולאחר שסיים לקבוע כי "למעשה אתם מוזמנים לעבור על כל ספר שמואל א' ולא תמצאו שום תכונה נוספת של שאול מלבד הגובה. להמוני בית ישראל, זה הספיק"...

את עצמו הוא שיכנע כל-כך, עד ששכח אפילו שנקודת המוצא היתה רק ...תוכנית סאטירה, והוא החליט לבסס עליה את...המצע שלו.

"בכל זאת צריך אדם להיות 'קדוש' כדי לא לשאול את עצמו את השאלה הבאה: אם בכל זאת הייתי מלך, נניח לחמש דקות, מה הייתי עושה?"

עם ה'כתר' לראשו, עוטה 'המלך' יאיר את שריון היהירות לגופו ומכריז: "הייתי משנה את שיטת הממשל"...

"אפילו הוד מלכותי", הוא אומר על עצמו, "לא יכול להגיד דברים כמו 'צריך לעשות שלום', או 'מהיום תהיה רמת החינוך הכי טובה', כי זה פשוט לא יקרה. היו בהסטוריה מלכים כאלה, ואני קשור מדי לצוואר שלי בשביל לנסות לחקות אותם".

אז איזו 'בשורה' מביא עמו, 'נפוליאון' הישראלי בכל זאת?

"את שיטת המשטר אפשר לשנות בהחלטה אחת, וגם צריך", הוא אומר, " מפני שלא יכול להיות שמפלגת השלטון בישראל תחזיק פחות מרבע מהמושבים בפרלמנט (כן, זה המצב כרגע), לא יכול להיות שלמפלגה של חמישה ח"כים כמו 'עצמאות' יהיו ארבעה שרים, לא יכול להיות ששר החוץ ינאם באו"ם נגד הממשלה שאותה הוא אמור לייצג".

ועכשיו ה'בונבון' שב'כתר': "לא יכול להיות שמפלגה סקטוריאלית כמו ש"ס תוכל לסחוט תקציבים מופרכים למען הציבור שלה, ובעיקר לא יכול להיות שראש הממשלה יפחד כל הזמן דווקא מהשותפים שלו".

בניגוד לצפוי לא מסיים ה'מלך' יאיר את מצע הבחירות ההזוי שלו, אותו הוא ביסס, כזכור, על תוכנית הסאטירה, ב"לי זה לא יקרה" אלא בהצעה קונקרטית: "אז מה עלינו לעשות? יישאלו הרוזנים והדוכסים המצטופפים סביב כס מלכותי שנגר החצר הגביה אותו במיוחד. לא מסובך, אמר המלך, ראש המפלגה הגדולה ביותר נבחר באופן אוטומטי לראש ממשלה, אי- אפשר להפיל את הממשלה אלא ברוב של 70 ח"כים, ואחוז החסימה יועלה ל-10%. ומה יקרה אז? שאל אביר אחד....מגזרים כמו החרדים והערבים ישתלבו במפלגות הגדולות... ממשלות לא יפלו".

'מלך' יקר!

אם יונהג אחוז חסימה של...10% או אפילו של חמישה, לא תבחר ותאלץ להחפרד מ'הכתר' מנייר.

הנה לך גם סיום מצחיק לסאטירה...

ענין של עקרון

כמה נעים להיווכח שגם בתקופה של ליקוי מאורות שלטוני, יש עדיין מי שנאמן לדעותיו שבשמן נבחר, כמו יו"ר הכנסת רובי רבלין.

אתמול סירב ריבלין להצביע אמון בממשלה, גם כשידע שהדבר עלול לסכן את מעמדו וסיכוייו לעמוד בעתיד בראש 'הליכוד' או להתמודד על נשיאות המדינה ולהבחר.

כמעט מדי יום ב' מוגשת הצעת אי אמון בממשלה על-ידי האופוזיציה והממשלה צולחת אותה.

אתמול, היה זה תורה של סיעת ה'איחוד הלאומי' שהגישה אי אמון בשל מה שהיא הגדירה 'המשך ההקפאה' בירושלים, מהבחינה מעשית.

כאשר הקריאה מזכירת הכנסת את שמות חברי הכנסת ושאלה את ריבלין לעמדתו, גילה היו"ר נאמנות לעקרונותיו, במיוחד כשמדובר בירושלים, והכריז: "לא משיב".

תאמרו שהוא ניצל את ההזדמנות, סתם כך, להכות בממשלה, שהוא אינו בראש אחד עם נתניהו העומד בראשה? יכול להיות. אבל מה זה משנה אם גם זה מראה שיש לו עקרונות...
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד