י"ב אייר התשפ"ד
20.05.2024

קורבנות האופנועים • הסיכוי להיהרג גבוה פי 10

שמואל אבואב מנכ"ל 'אור ירוק' סוקר בטורו השבועי את תחום הרכב ה'דו גלגלי', הסכנות המרובות הכרוכות בנהיגה בו - וגם מספק טיפים לנהגים

קורבנות האופנועים • הסיכוי להיהרג גבוה פי 10

מראש היתה ידו של ספורטאי העבר אבי כהן ז"ל על התחתונה. כרוכב אופנוע הממוגן בקסדה בלבד, ובמקרה זה קסדה פתוחה המגנה רק על חלקה העליון של הגולגולת, ללא חליפת ההגנה הבסיסית ביותר שתגן עליו מפני תאונה, ברור היה שחס וחלילה במקרה של פגיעת רכב, יספוג פגיעה אנושה. כהן, כזכור, נמצא שרוע על הכביש עם פגיעת ראש קשה במרחק של כשלושים מטרים מאופנועו, וכשקסדתו מוטלת לצידו. טעות קלה, שבריר שניה של היסח דעת, מצד הרוכב או מצד הנהג, היא שגרמה לתאונה בין האופנוע לרכב, שנסעו שניהם באותו כיוון ובאותו נתיב. בתוך דקות אחדות כבר פונה לבית החולים איכילוב, והובהל לחדר הטראומה וממנו לחדר הניתוח, אבל פגיעת הראש שלו היתה קשה מאד, ודומה במאפייניה לפגיעות ראש רבות בהן נתקלים הצוותים הרפואיים המטפלים ברוכבי האופנועים.

למרבה הצער כהן אינו יחידי, אלא חלק ממגמה מובהקת של עליה בהיפגעות רוכבי אופנוע בכבישי ישראל. בשנת תשס"ט, 2009 למניינם, נהרגו בכבישי הארץ 33 רוכבי אופנוע. כיום, עוד לפני שהסתיימה שנת תש"ע, נהרגו כבר 42 רוכבים, והם משקפים עליה של 30% בהרוגי תאונות האופנועים.

האופנוענים מהווים 1.7% מהנסועה, אבל חלקם בין ההרוגים מטפס ל-9.3%, כלומר פי 5.5 מחלקם בנסועה, ובין הפצועים קשה מזנק מספרם ל-15%. מחקר שפרסם ארגון הבריאות העולמי, קובע כי סיכוייו של רוכב אופנוע להיהרג בתאונה גבוהים פי עשרה מסיכוייו של נהג או נוסע ברכב סגור.

הסיבות לפגיעותם הרבה של רוכבי האופנועים מגוונות. הם נעים ברכב חשוף וחסר מיגון, ללא שלדת ברזל, וללא טכנולוגיות בטיחות בסיסיות דוגמת בקרת יציבות, בקרת בלימה, או כריות אוויר. רכב בעל שני גלגלים אינו יציב כרכב עם ארבעה גלגלים. תמרונים ובלימות עלולים להביא במקרים רבים לאיבוד שיווי משקל ולתאונה. נהג הרכב אינו רואה את האופנוע כשם שהוא רואה רכב אחר, וגם שדה הראיה של הרוכב חסום בצידיו על ידי הקסדה. גם תשתיות הדרך אינן תמיד מותאמות לרוכבי אופנועים. סימוני כביש חלקים, בורות פעורים באספלט, אבנים קטנות, וחספוס בפני הכביש, יכולים לגרום בנקל לתאונה קשה.

ההתמודדות עם קטל רוכבי הדו גלגלי, מחייבת את הרשויות ואת הרוכבים כאחד.

• על משרד הרשויות לוודא שכל רוכבי האופנוע בישראל רוכבים כשהם חובשים קסדות מלאות ואיכותיות, ולהסיר מהתשתית העירונית והבין עירונית מפגעים שעלולים לסכן את הרוכבים. בין שיהיו אלה תיקוני אספלט ובין שיהיו אלה סימוני כביש חלקים. בנוסף, יש לשפר את ההכשרה הנדרשת לרכיבה על אופנוע, להעלות את גיל קבלת הרישיון מ 16 ל 17, ולהדק את האכיפה המשטרתית נגד נהיגה מהירה ופראית

• על הרוכבים להדליק אורות כל השנה, לעטות כפפות ומעילי מגן, לחבוש ולרכוס קסדות איכותיות, ולנהוג בזהירות מרבית, ותוך מודעות לעובדת היותם חשופים לגמרי לכל טעות – של עצמם או של אחרים
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד