כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

כ-70% מהנפגעים ברכיבה על אופניים – ילדים

מחקר האופניים של עמותת אור ירוק קובע כי חוק חבישת קסדה הפחית את שיעור פגיעות הראש באוכלוסייה שיישמה אותו. בשנת 2010 נהרגו 16 רוכבי אופניים

למצולם אין קשר לכתבה. צילום: פלאש90
למצולם אין קשר לכתבה. צילום: פלאש90


רוכבי האופניים בישראל, המונים כיום כמיליון איש, היו מושאי המחקר שערכה עמותת אור ירוק. הממצאים העיקריים: קרוב למיליון ישראלים רוכבים כיום על אופניים. כמעט 70% מהפצועים בקרב רוכבי האופניים הם ילדים, הרוכבים בכביש נמצאים תחת הסיכון הגבוה ביותר וכמחצית מקרב הילדים המאושפזים עקב תאונת אופניים היו נפגעי ראש.

המחקר, אשר בדק את דפוסי הרכיבה וההיפגעות של רוכבי האופניים, נערך ע"י ד"ר קובי פלג, מנהל מכון גרטנר לחקר אפידמיולוגיה ומדיניות בריאות בבית החולים תל השומר. המחקר מבוסס על איסוף נתונים בקרב תשעה בתי חולים, תצפית בקרב רוכבי אופניים וסקר שאלונים שבוצע בקרב רוכבי אופניים בגירים.

מהמחקר עולה, כי שיעור ההיפגעות הגבוה ביותר עם חומרת פציעה קשה בקרב רוכבי האופניים נמצא בקרב הרוכבים בכביש, וזאת לעומת הרוכבים בפארקים והרוכבים בשטח: 38.1% מקרב הנפגעים של הרוכבים בכביש נפגעו בראש או בפנים (לעומת 8.6% מפצועי הרוכבים בפארק ו-20% מהרוכבים בשטח). עוד עולה כי מרבית ההיפגעויות הקשות הן תוצאה של תאונה שבה היה מעורב רכב. לעומת זאת, מספר נמוך של רוכבים בכל קבוצות הרכיבה דיווחו על אישפוז ותהליך שיקום ממושך עקב הפציעה.

ד"ר פלג מצא כי פגיעות שטחיות ופגיעת טראומה בשרירים ובעצמות הן הנפוצות ביותר בתאונות אופניים, בעוד שהפגיעות החמורות ביותר הן פגיעות ראש. שכיחות הפגיעות בקרב הנפגעים: ראש, פנים וצוואר 55%, מרפקים 50%, בטן 34%, חזה 8%, עמוד השדרה וכוויות עור 3%.

המחקר מאשש את חשיבותה של הקסדה וקובע כי חבישת הקסדה מפחית את שיעור פגיעות הראש באוכלוסייה שבה יושם החוק. כמעט כל הרוכבים בכביש ובשטח חובשים קסדה לעומת 85% מהרוכבים בפארק.

המחקר מצא גם הבדלים בין הרוכבים השונים: בעוד שלמעלה מ-40% מרוכבי הפארק הם בני 50 ומעלה, רוב משמעותי (71.4%) של הרוכבים בשטח נמצא בקרב הגילאים 30 ל-49. בנוסף, רוב הרוכבים בכביש ובשטח רוכבים בקבוצות של 2-3 רוכבים או 4 ומעלה. המחקר מוצא כי רוכבי האופניים הם בעלי נתונים סוציו-אקונומיים גבוהים: 76% מכלל הרוכבים הם בעלי השכלה אקדמאית ול-63% מרוכבי האופניים רמת הכנסה מעל הממוצע.

החוקרים ממליצים להשתמש בציוד מגן, ובעיקר קסדות על מנת להימנע מפני פגיעות ראש, ובעיקר פגיעה מוחית. עוד בהמלצות: עידוד רוכבים לרכוב בקבוצות לשם יצירת לחץ חברתי לשימוש באמצעי מגן, הגברת המודעות בקרב נהגים וכן בניית שבילי רכיבה על אופניים בערים ובתחום הבין-עירוני.

מנכ"ל אור ירוק, שמואל אבואב: "מדינת ישראל חוקקה חוק שמעולם לא אכפה ולא ביצעה הסברה ראויה. במקום לתקן את המעוות בוחרת המדינה בצעד הקל ביותר והוא ביטול החוק. על מנת להפחית את שיעורי ההיפגעויות, המדינה חייבת לבנות תוכניות התערבות ממוקדות לקבוצות רכיבה שונות. הדו"ח מוכיח חד-משמעית את טיעונה של אור ירוק, כי יש לחייב כל רוכב לחבוש קסדת מגן: פגיעות ראש הן הקטלניות שבפגיעות עבור רוכבי האופניים, הקסדות מפחיתות את חומרת הפגיעה – ומצילות חיים".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד