י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

גילוי: לרוגצ'ובער יש מחותנים • צפו

הזמנה לחתונה, עליה חתום הרוגצ'ובי, הובילה את יאיר בורוכוב לגילוי: לרוגצ'ובי היה בן חורג • השבוע הוא הציג את התגלית בפני אחיינו של 'אבי הכלה', ראש ישיבת באר-יעקב

יאיר בורוכוב, עם הגר"ד שפירא, השבוע. צילום: מאיר אלפסי
יאיר בורוכוב, עם הגר"ד שפירא, השבוע. צילום: מאיר אלפסי

השבוע ימלאו 75 שנים לפטירת הגאון הנודע מרוגצ'וב, רבי יוסף רוזין זצ"ל. לכבוד התאריך המיוחד מציג יאיר בורוכוב, מחבר הספר על תולדות חייו של הגאון, הזמנה נדירה, בה מופיע הרוגצ'ובי כ"אבי החתן", כאשר ידוע הוא שלגאון היו רק בנות ולא בנים.

התגלית המעניינת נחשפת בעקבות עדותו של הרב חיים קרלינסקי ז”ל. וכך כותב הרב קרלינסקי: "בידי הזמנה מודפסת לחתונה בה כתוב שביום ראשון ח"י חשון (28 באוקטובר) תתקיים אי"ה בפטרגרד החתונה של גיטל תחי' בת רבה של בברויסק, רבי חיים צבי שפירא, וחתנה שנועד לה, יצחק נ"י, בן רבה של דווינסק, רבי יוסף רוזין ורעייתו".

קוראינו ישאלו, אם כן, בצדק, היתכן?

"נכון שלא היה לו לרבה של דווינסק בן והוא לא היה אביו הגשמי של החתן יצחק. רעייתו של רבי יוסף רוזין בזיווג שני היתה אלמנה והיא הביאה לו ב'נדוניה' נער יתום, בנה יצחק, שנולד לה מבעלה הראשון, ורבי יוסף רוזין התחייב לגדל אותו. ואותו צדיק וגאון הגאונים אכן קרוי 'אבא' של היתום אותו גידל, הם דבריהם המפורשים של חז"ל. מבחינתו של רבי יוסף רוזין זו הלכה פסוקה, ממילא הוא חש בכל ליבו ונפשו שהוא אכן אבי בנה של רעייתו".

* * *

השבוע הציג בורוכוב לגאון רבי דוד שפירא, ראש ישיבת באר יעקב, ממשיך שושלת משפחת שפירא, ואחיינו של הרב חיים צבי זצ"ל, את ההזמנה.

"ההזמנה הזו מאד מעניינת ומדהימה. לא ידענו במשפחה על קיומו של עניין זה. זה חידוש גדול עבורי", אומר הרב שפירא.

• ידוע במשפחה על צאצאיהם של רבי חיים צבי שפירא או של בני הזוג הזה? שמעתם פעם את שמה של אותה גיטל ובעלה יצחק?

"אני זוכר שבזמנו חקרו אצלנו את העניין, אבל אינני מכיר את שמם של בני הזוג ולא ידוע לי אם קיימים צאצאים שלהם כיום".

• מסופר על הסבא שלכם שכ"ק אדמו"ר 'צמח צדק' זי"ע מליובאוויטש התבטא עליו נפלאות, ואומרים שהיה קשר הדוק ונפלא בין צאצאיו לבין החסידים...

"זה אמת ויציב. ואכן נמשך עד היום. כבר אצל רבי חיים ורבי יצחק מוולז'ין היה קשר טוב מאד עם אדמו"רי בית חב"ד.

"כל שיטתו בלימוד של רבי חיים מבריסק, אומרים שמקורה מרבו שלימד אותו והנחיל לו אותה בתור ילד. אותו מלמד היה חסיד סלונים. היינו שחסיד יצר את כל שיטת רבי חיים מבריסק הנלמדת כיום בישיבות".

• יש סיפור מיוחד ששמעתם מאבא על הרוגצו'בער?

"ידוע שהרוגצ'ובער היה חד לשון ותקיף מאוד. לא פעם היה מבטל בחדות את מי שהיו באים להתפלפל עמו. פעם אחת הגיע יהודי ממקורביו של רבי אלחנן ווסרמן הי"ד אל הרוגצ'ובער ושוחח עמו בלימוד. הרוגצ'ובער אמר לו בביטול שהדברים שהשמיע הם סברות של סוס... אותו יהודי כנראה נפגע והתלונן על כך לרבו.

"כאשר נפגש רבי אלחנן עם הרוגצ'ובער הוא סיפר לו על התחושות של אותו יהודי. הרוגצ'ובער הגיב: הסוסים שלי יודעים ללמוד... שמעתי את הסיפור הזה גם מהאבא, אבל לא רק. שמעתי את הסיפור הזה מרבים. אני מרבה להשתמש בזה. הרוגצ'ובער כמובן התכוון לכך שכשהוא אומר על מישהו 'סוס', זו מדרגה. כי זה ה'סוס' של הרוגצ'ובער. זו מחמאה גדולה.

"אני זוכר את היחס של אבא לכל חידוש של הרוגצ'ובער. כולם התייחסו אליו בפחד ומורא.

"הרוגצ'ובער היה אחד ויחיד בדורו. מאז הגאון מוילנא לא היה גאון כמוהו שהקיף את כל התורה כולה, גם בבקיאות וגם בעמקות ובחריפות".

• אנחנו נמצאים היום בדור שאלו הזוכרים את הרוגצ'ובער הולכים ומתמעטים. לכן יש חשיבות גדולה באיסוף העדויות על הגאון דווקא בימים אלו.

"יישר כח על העבודה הנפלאה שלכם, שיהיה בהצלחה רבה בהמשך. זהו דבר גדול שאספו וערכו את תולדות חיי הגאון הרוגצ'ובער בצורה כזו".

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 21 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד