א' אייר התשפ"ד
09.05.2024

"אנחנו ואנחנו ואנחנו" • טורו של נחשוני

ההרגשה אחרי דבריו של נתניהו היתה יכולה להיות טובה. אלא שאז קם שר האוצר והעמיד את הדברים בפרופורציות • ופרקליט המדינה העניק ראיון שערורייתי • יצחק נחשוני לא נותן שיעבדו עליו

שטייניץ ונתניהו במסיבת העיתונאים. צילום: לע"מ
שטייניץ ונתניהו במסיבת העיתונאים. צילום: לע"מ



לא הספקנו לספור כמה פעמים השתמש ראש הממשלה נתניהו במהלך הופעתו ב'מסיבת העתונאים' הערב במילה "אנחנו".

"אנחנו ואנחנו ואנחנו ואנחנו".

ו... אנחנו לא השתכנענו מדבריו.

שר האוצר יובל שטייניץ נשמע הערב הבטוח מבין שניהם. המנוחה בת היומיים ניכרה היטב בקולו, אבל גם הוא עשה שימוש יתר ב'נראה' ו'נבחן' שהבליט את ההססנות, חוסר הבטחון וחוסר הברירה שהובילו יחד לקבלת ההחלטות על ההקלות הכלכליות שפורסמו הערב, ושהוכתבו להם על-ידי הציבור.

נתניהו היה הפעם ה'פזרן'. הוא הבטיח ברוחב לב הפחתה במחיר המים לצריכה ממוצעת, ביטול המס האחרון שהוטל על ה'דלק' בשעור של...23 אג' ולא רק 20 כפי שחשבנו תחילה, והפחתה של 10% במחיר התחבורה הציבורית.

במוצרי היסוד אמנם אפילו הוא סירב לעשות הנחות, אבל עם תוספת של 450 שקל לשכר המינימום אפשר לעשות משהו גם בנושא הזה ולקזז מההתייקרויות.

ההרגשה אחרי דבריו של נתניהו היתה יכולה להיות טובה.

אלא שאז קם שר האוצר והעמיד את הדברים בפרופורציות: לביטול המס על הדלק, שהוא התנגד לו, הוא כלל לא התייחס. הפחתת מחיר המים תעשה מאוד במסורה, ומשמעותה, לפי הסבריו, היא החזרת 'היטלי המים' שכולנו התחננו רק לפני מספר חודשים שיסירו אותם מעלינו.

שכר המינימום לא יעלה בפעם אחת אלא ב'שתי פעימות', שלא ברור עוד מתי תהיה הראשונה שבהן, והורדת מחירי התחבורה הציבורית תהיה בכלל רק בפריפריה, ברכבות שבין באר-שבע לתל-אביב, שם אלה שנוסעים יום יום, ואין הרבה כאלה, ירויחו 70 שקל בחודש, וכך גם בקו שבין קרית שמונה למרכז הארץ, שם, כידוע, עדיין לא הונחו הפסים.

מקרית הרצוג בבני-ברק לקופת חולים שברחוב אהרנוביץ, עזרא או גן ורשא, מקרית מנחם ומהקטמונים למרכז ירושלים או מהר נוף לת"תים ולסמינרים בשכונות החרדיות, ישלמו הזקנים והתלמידים את המחירים ששילמו אתמול והיום.

זה עוד לא נגמר.

מחר בבוקר, או מקסימום ביום ראשון, עוד עלולים 'פקידי האוצר' לבוא ולבטל גם את מעט ההטבות שהשאיר לנו השר שטייניץ.

בעצם לא. חשש כזה לא קיים. הרי נתניהו ושטייניץ הושיבו לידם שני עדים כשרים - את השר אלי ישי ואת יו"ר ועדת הכספים משה גפני. נראה לכם שהם היו חותמים על 'ערבות' בלי לבדוק, אחרי שרק באישור התקציב הדו-שנתי האחרון התברר ש'נעקצו'?

בית המשפט העליון. מקום מיותרצילום: בית המשפט העליון. מקום מיותר
בית המשפט העליון. מקום מיותר


יש שופטים בירושלים ויש פרקליט מדינה

ראש הממשלה מנחם בגין היה זה שטבע את מטבע הלשון: "יש שופטים בירושלים". אחריו באו שופטי בית המשפט העליון, ובעיקר נשיאיו, ובקשו להוכיח, פעם אחר פעם, שיש שופטים אבל יש 'עליונים' מהם.

מחר, נקום אל מציאות נועזת אף יותר מזו. פרקליט המדינה משה לדור מתראיין למוסף השבת של 'הארץ', ועושה הכל להשאיר בקוראים את הרושם שיש שופטים ואולי גם 'עליונים' בירושלים, אבל יש פרקליט מדינה והוא זה שמכתיב להם מה יפסקו, עוד לפני שכתב האישום מונח בכלל לפניהם.

לדור עושה זאת, כפי ש'איש חוק' צריך לנהוג, "ללא מורא וללא משוא פנים"...

בראיון השערורייתי מכריז לדור כי "יש חיבורים ברורים בין ה... פשיעה המאורגנת לבין השלטון בישראל".

איך הוא הגיע למסקנה מרחיקת לכת שכזו על קשר בין הפשיעה המאורגנת לבין השלטון?

מכמה מקרים ובראשם, לדבריו, פרשת הולילנד. "אני לא חושב שאיזושהי פרשה במדינת ישראל מתקרבת להיקפים ולרמת החומרה של השחיתות שנחקרה בפרשת הולילנד" - הוא מכריז, ומגלה כי גם זכרונו חלש מאוד ולא רק אופיו.

פרקליט המדינה מעריך כי עד חג הפסח "יחרץ גורלם" (כך במקור) "של חשודי הצמרת בתיק, בהם: אהוד אולמרט, שולה זקן, אורי לופוליאנסקי וכן אילי ההון דני דנקנר, הלל צ'רני ואביגדור קלנר".

שום כתב אישום לא יצא בפרשת הולילנד. הפרקליטות לא אמרה עדיין את דברה, ואחרי שתאמר, אם תאמר, קיימים עדיין שלוש ערכאות, אחת על גבי רעותה, האמורות להכריע בעצם העניין, אחרי חקירה ודרישה, והערעורים אם יוגשו.

אבל לדור כבר חרץ את הדין, וגם נקט בתאריך מדויק מתי תפורסם חריצת הדין - בערב פסח, לפני "דצ"ך עד"ש באח"ב". הוא לא הותיר לשופטים של בגין בירושלים שום מרווח להחליט אחרת ממה שהוא קבע מראש, אלא אם כן יבחרו בדרכו של השופט בן-עטר...

גם בפרשות אחרות, כמו חקירת השר ליברמן, מעביר לדור מסרים ברורים לשופטים, הממתינים כבר שש שנים ויותר להכרעת הפרקליטות, שבראשה הוא עומד. אם יוגש בסופו של דבר כתב אישום, זה יהיה לאחר הכרעת הדין מצדו של לדור ופרסומו מעל גבי עמודי מוסף 'הארץ'.

יש לו, לפרקליט המדינה מה להגיד גם על חיים רמון ("הצטרפו שם יחד כמה גורמים כולם כבדים וחזקים עם כסף"), ועל האלוף גלנט, ובעניינו של עו"ד ויינרוט הוא אומר דברים קשים הנראים כניסיון להשפיע ישירות על השופטים המנסחים עתה את הכרעת הדין. "כתב האישום נגד עו"ד ויינרוט מייצג מציאות מאיימת ביחסי הון ושלטון בישראל" - הוא תוקע באוזני השופטים.

לדור צודק. אם הוא מייצג את השלטון בישראל, שלטון החוק, ברור ש"יש חבורים ברורים בין הפשיעה המאורגנת לשלטון (החוק) בישראל".

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד