כ"א תמוז התשפ"ד
27.07.2024

65 שנה לייסוד קהילת 'שובה ישראל' • אירוע מרגש

מאות מתושבי ארגנטינה השתתפו במעמד לציון 65 שנה לייסוד קהילת 'שובה ישראל' • לראשונה בארגנטינה הוקמה במה ל'מזרח' • אלפי בוגרי הקהילה מרחבי העולם צפו בשידור ישיר

65 שנה לייסוד קהילת 'שובה ישראל' • אירוע מרגש

בהשתתפות רבנים, ראשי ישיבות ונגידים ציינו בני הקהילה החרדית "שובה ישראל" בבואנוס איירס שבארגנטינה 65 שנים לייסוד המוסדות.

הדינר ההיסטורי, בו נטלו חלק כ-700 משתתפים, שזר בתוכו ציון דרך נוסף בתולדות הקהילה החרדית בארגנטינה, בציון 40 שנים להכתרתו של הגה"צ רבי אליעזר בן דוד, ראש מוסדות "אור האמת" לרב הקהילה ומנהיגה.

את המעמד כיבדו בנוכחותם הגאון רבי יוסף אפרתי, הגאון רבי דוד יוסף רב שכונת הר נוף בירושלים, האדמו"ר מזלאטשוב נתניה, הרב הגאון יצחק דישי רבה של קהילת מקור חיים בסאו פאולו, הרב הגאון שאול מאלח ראש ישיבת אור תורה במכסיקו, הרב משה ברזילי ראש ישיבת משכן שמעון בבני ברק, והרב אבינועם בן דוד מנהל מוסדות 'אור האמת' באלעד, וכן כל רבני הקהילות בעיר, ועשרות רבנים, ראשי כוללים וראשי ישיבות - רובם בוגרי מוסדות התורה של "שובה ישראל". באירוע השתתפו גם נשיאי הקהילות היהודיות בבואנוס איירס.


הקהל הרב שגדש את אולם הפאר בבואנוס איירס, ישב מרותק ומרוגש והאזין ברוב קשב למסכת הדוברים.

שיאו של האירוע נרשם כאשר הגר"י אפרתי עמד מעל דוכן הנואמים והקריא את מכתב הברכה של הגרי"ש אלישיב, בו בירך בחום את בני הקהילה, ואת הרב בן דוד, וחיזק את הקהילה הקדושה.

בהמשך הערב הוקרא מכתב ברכה ובו דברי עידוד וחיזוק לקהילת שובה ישראל, עליו חתומים הגראי"ל שטיינמן, הגר"ח קנייבסקי, הגרמ"י לפקוביץ, הגר"י אדלשטיין, הגר"נ קרליץ והגר"י עדס. יצויין, כי מכתבי ברכה רבים נשלחו מישראל ושאר העולם על-ידי ראשי קהילות ורבנים בוגרי הקהילה הקדושה בבואנוס איירס.

שולחן המזרח אשר ניצב על במה גבוהה היווה חידוש מרגש עבור ציבור המשתתפים והיוותה שינוי וחידוש מהנוהג עד היום בארגנטינה, בה ניצב עד היום שולחן המזרח על הקרקע.

ריתק את הקהל בדבריו המיוחדים הרב שאול מאלח, ראש ישיבת אור תורה במכסיקו, שהעלה על נס את כוחה של אחדות הקהילה וכוח התורה העולה מדרום אמריקה ומשפיע מטובו גם בארץ ישראל.

במשא המרכזי של הערב עמד רב הקהילה הרב בן דוד על תפקידה החשוב של הקהילה במרקם החיים של הציבור החרדי בבואנוס איירס. עוד אמר הרב בן דוד כי אותיות אדנות בשם ה' הינם עולים למספר 65 ושובה ישראל במספר קטן עולה ל-26 כך שגימטריות אלו מסמלות את אופייה של הקהילה החרדית בבואנוס איירס ושובה ישראל מסמלת את שם ה' כפשוטו.

במהלך הכנס חזו המשתתפים במצגת מיוחדת בה סוכמו והוצגו בחן ובהשקעה מרובה 65 שנות קהילת "שובה ישראל".


רגעים מרגשים במיוחד נחרטו בלב המשתתפים כאשר הרב שלמה ענתבי, רב קהילת בית יצחק במכסיקו ובוגר הקהילה, אשר הנחה את הערב, הזמין לבמה את זקני הקהילה, אשר העניקו לרב בן דוד אות הוקרה מיוחד על פועלו הרב והמוערך בתחום האדרת התורה בארגנטינה.

בנוסף הועלה על נס פועלם ההיסטורי של מייסד הקהילה הרב וולף גרינברג זצ"ל, ופטרוני הקהילה שעמדו לימין הרב גרינברג בעת ייסודה, רבי אליהו טובל ז"ל, רבי עובדיה כהן טלגם ז"ל, רבי דוד ענתבי ז"ל, ר מאיר סלמון ז"ל ורבי אברהם מיתא ז"ל.

בקטע האומנותי של הערב עלו לבימת הזמר מקהלה של ילדי חמד מתלמוד תורה "חזון עובדיה – שובה ישראל", אשר הרנינו את לב הקהל בנעימות שירתם, כשגולת הכותרת של הופעתם הייתה שיר מיוחד שהולחן לכבודו של רב הקהילה, הרב בן דוד.

קהילת 'שובה ישראל', המונה מעל ל-300 משפחות חרדיות, מהווה מאז הקמתה מגדלור רוחני עבור כל מדינות דרום אמריקה. הקהילה חרטה על דגלה מאז הקמתה לפעול למען החינוך היהודי הטהור ויעידו על כך דורות של מחנכים אשר גדלו בקהילה, ואשר עוסקים במלאכת הקודש בכל הקהילות דוברות הספרדית בעולם, וכן במוסדות רוחניים חשובים בישראל.

במוסדות שובה מתחנכים כיום כ-1000 תלמידים, החל מגן הילדים ועד הישיבה. בחורי הישיבה קטנה מתקבלים להמשך לימודם בישיבות הגדולות שבארץ, כשראשי הישיבות שומרים עבורם מקום מיוחד בשל שמם הטוב כמוצלחים בתורה, יראת שמים ובמידות טובות.

במדינת מכסיקו משמשים בקודש עשרות מחנכים ורבנים בוגרי הקהילה, רבנים נוספים מחנכים ומשמשים כרבני קהילות במדינות ברזיל, ונצואלה ופנמה. גם בישראל קיימים בתי כנסת לבוגרי קהילת שובה ישראל.

יצוין, כי למעלה ממאה אברכים מבני הקהילה, השוקדים על תלמודם בהתמדה רבה בישראל, רובם גרים בבני ברק ובירושלים, וכמה מהם חיברו ספרים בהלכה ובסוגיות הש"ס המפארים את הספריות התורניות בבתי המדרש.

במהלך האירוע בישרו בכירי הקהילה על תחילת בניית בניין חדש – הרביעי במספר עבור הקהילה. לראשי הקהילה ציפתה הפתעה נעימה כאשר מספר נגידים החליטו במפתיע להעלות את תרומתם עבור הקמת הבניין.


באירוע הובעה הוקרה לפדרציות היהודיות בארגנטינה "אמיא" ו"איסא", בדמות אותות הוקרה מיוחדים, אותם קיבלו ראשי הפדרציות. במקביל העניקו נשיאי הקהילות השונות שבעיר תעודות הוקרה לוועד הקהילה. בנוסף, חולק למשתתפים במעמד ספר תורני אשר הוצא לאור במיוחד לכבוד המעמד ההיסטורי, יחד עם דיסק השירים שהולחנו במיוחד לכבוד המעמד.

הערב המרומם והראשון מסוגו אורגן על ידי אנשי הקהילה, וחברי הוועד הרב יצחק כהן, הרב יצחק סלמון ונשיא הקהילה הרב אברהם ענתבי.

בסכמו את המעמד אמר נשיא הקהילה: "המטרה החשובה בקהילתנו היא לייצר כלי קודש לכל עם ישראל ואכן מקהילה זו צמחו רבנים ראי ישיבות וראשי כוללים וכן ראשי קהילות ומוסדות חינוך בארגנטינה ובכל העולם התורני והיום המחנכים והמחנכות שלנו מועסקים במוסדות חינוך רבים ומקנים ערכים וקדושה לתלמידיהם הרבים ברחבי העולם ורק בבואנוס איירס יש כיום 10 ראשי כוללים שיצאו מ'שובה ישראל'. בקרוב יועלה על נס פועלה הכביר של קהילת "שובה ישראל" בקרב כלל הציבור החרדי. על כולנו להכיר תודה מיוחדת לרב אליעזר בן דוד שליט"א שמסר את נפשו כדי שנגיע עד הלום".

המעמד לכבודה של תורה ולומדיה הועבר בשידור ישיר לכל העולם, כשאלפים מאוהדי ובוגרי קהילת "שובה ישראל" ברחבי העולם זוכים ליטול חלק במעמד ההיסטורי.

האירוע עצמו הסתיים בשעת לילה מאוחרת, עניין נדיר לכשעצמו בארגנטינה והותיר את הקהילה היהודית בארגנטינה בהרגשה מרוממת ועילאית, אשר תוארה במכתבי תודה רבים שזרמו למשרדי הנהלת הקהילה מחלקים רבים בעולם, כשהקו המשותף לכל המכתבים הוא הבעת תודה והערכה לחברי הוועד של הקהילה על העלאתה ורוממותה של קרן התורה בדרום אמריקה.






















































תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד